قوانلو مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان خبرداد:استان گلستان در حوزه مسابقه کتابخوانی رضوی در دسته اوّل استانهای کشور قرار گرفت

قوانلو:در نظر داریم با برنامه های محتوایی به ارتقاء وضعیت سرانه مطالعه به صورت موثر اقدام نماییم.

البرز گلستان /قوانلو مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان حضور پیدا کرد و ضمن تبین سیاستهای کتابخانه ها  سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.

وی در این نشست گفت :استان گلستان در حوزه مسابقه کتابخوانی رضوی در دسته اول استانهای کشور قرار گرفت

قوانلودر ادامه افزود: از زمان حضور جناب مختار پور دبیر کل نهائ کتابخانه های کشور انقلابی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه های عمومی کشور صورت گرفت که اگر نگویی بی نظیر بود به جرات می توان گفت کم نظیر بوده

وی افزود: بر همین اساس استان گلستان به تاسی از استراتژی نهاد کتابخانه تقریبا تمامی مشکلات و کمبودهای تجهیزاتی کتابخانه ها را درسطح استان بر طرف نموده و در نظر داریم با برنامه های محتوایی به ارتقاء وضعیت سرانه مطالعه به صورت موثر اقدام نماییم.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان اظهار کرد: هیچ کتابخانه ای درسطح استان نیست که به جهت سرمایشی و گرمایشی و قفسه و تجهیز نشده باشد.

قوانلو افزود: سه شاخص در حوزه نسخ، فضا و اعضاء در کتابخانه‎ها مدنظر قرار دادیم که در سند توسعه و چشم‎انداز ۱۴۰۴ باید به آن برسیم.

وی تاکید کرد: حدود ۱۲ سال از سند برنامه‎ای ۲۰ ساله گذشته و باید دستگاه‎ها خود را در مسیر این سند ارزیابی کنند.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان ادامه داد: ۸۴۵ هزار و ۶ نسخه کتاب براساس آمار ما در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ در کتابخانه‎های عمومی وجود دارد که این میزان کتاب به ازای هر نفر ۴۴٫۵ است و در وضعیت مطلوب در اسفند سال ۱۳۹۹ باید به یک میلیون و ۲۴۵ هزار نسخه این تعداد کتاب برسد.

رضاقوانلو با بیان اینکه ۲۷ هزار متر مربع در سطح استان کتابخانه‎های عمومی ما فضا دارند، گفت: به‌ازای هر ۱۰۰ نفر ۱٫۴۲ متر مربع فضا در استان گلستان داریم که باید در سال ۱۳۹۹ به ۲٫۶ درصد برسد.

وی تاکید کرد: ۴۵ هزار و ۲۲۵ نفر عضو کتابخانه‎های عمومی استان گلستان هستند و  باید به ۶۴ هزار و ۶۲۰ نفر در سال ۱۳۹۹ برسد.

قوانلو یادآور شد: امسال پانزدهمین سال جشنواره بین المللی حضرت امام رضا(ع) را داریم که در این سال‎ها ۷ مسابقه کتابخوانی برگزار شده و در این دوره‎ها دومین سال است که کتابخانه‎های عمومی استان‎ها به عنوان دبیر این جشنواره کتاب‎خوانی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: در سال گذشته تعداد مشارکت مردم در سطح استان گلستان نزدیک به ۵ هزار نفر بود و در سال جاری رشد بیش از ۴ برابری داشته و به تعداد بیش از ۱۷ هزار و ۷۷۹ نفر رسیده است.

مدیر‌کل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان گفت: در حوزه فرهنگی اقدامات خوبی مانند برگزاری همایش علمی و مسابقات کتاب‌خوانی در ۲ تا ۳ سال اخیر وارد شدیم.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان از افزایش نشست کتاب‌خوان در شهرستان‎های استان اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ نشست‎های کتابخوان را از برنامه‎های استانی به برنامه‎های کتابخانه‎ای بردیم و بیش از ۲۴۷ نشست در این راستا برگزار کردیم.

قوانلو در باره نشست کتابخوان اظهار کرد: ۱۰۷ نشست کتابخوان در سال جاری برگزار شده و برنامه‎ریزی ما این است به بیش از ۳۰۰ نشست در سال ۱۳۹۶ برسیم.

وی به حوزه مشارکت‎ها و خیران اشاره کرد و گفت: ۵۱۵ میلیون تومان درآمدهای ما از عوارض شهرداری‎ها بود که این میزان در سال ۱۳۹۵ افزایش پیدا کرد و به بیش از ۷۱۱ میلیون تومان رسید.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان با بیان اینکه امید داریم از محل عوارض شهرداری‎ها امسال اعتباری نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان در استان داشته باشیم، افزود: در سال ۱۳۹۶ تاکنون ۴ تفاهم‎نامه در حوزه کتابخانه‎ها داشتیم که پیش‌بینی ما این است که ۱۰ تفاهم‎نامه در این حوزه تا پایان سال داشته باشیم.

قوانلو تاکید کرد: درصدد این هستیم که کتابخانه‎های روستایی را گسترش دهیم و در این راستا ۴ مجوز برای راه‎اندازی کتابخانه روستایی دریافت کردیم و ۷ کتابخانه دیگر به علت کمبود جمعیت و متراژ هنوز پاسخ  داده نشده است.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان در باره  افزایش میزان اعتبارات مرمت و بهسازی کتابخانه‎های عمومی استان افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۵ میلیون تومان در این حوزه هزینه شده و امید داریم این اعتبار به ۱۸۰ میلیون تومان برسد و در سال گذشته ۱۱۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بهسازی کتابخانه‎ها اختصاص دادیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۱۰ ب.ظ

دیدگاه