آشنایی با مدیران موفق استان گلستان / رضا قوانلو مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گلستان:در هیچ یک از کتابخانه های عمومی استان کمبود و نقضان در حوزه امکانات و تجهیزات وجود ندارد

البرز گلستان / زمانی که برای اولین با در نشست خبری مدیر کل زندانهای استان گلستان رضوانی حضور پیدا کردیم تنها از عملکردیک مدیر موفق  بیشترین نام  برده شد و آن نیز رضا قوانلو مدیر کل جوان کتابخانه های عمومی استان بوده که  با همکاری وی در استان از نظر وجود کتابهای مختلف در زندانهای گلستان  غنی شده است وی همچنین عنوان کرد برگزاری مسابقات کتابخوانی در بین زندانیان و اهدای جوائز به کتابخوانی زندانی و تجهیز کتابخانه های زندان یکی از مواردعنوان شده از جانب  مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوده است.

قوانلوضمن آنکه تجهیز کتابخانه های مختلف ادارات کل از جمله خانه امید بازنشستگان و حمایت از نویسندگان و خرید کتاب ازانان از حرکات خوب کتابخانه های استان در این مدت بوده است.

به جرات می توان گفت در هیج یک از کتابخانه های عمومی استان کمبود و نقضان در حوزه امکانات یاد شده در زمان مدیریت وی وجودندارد.

رضا قوانلو متولد ۱۳۵۸ دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از سال ۷۸ وارد کتابخانه های عمومی شده است  و مراحل پیشرفت و ترقی رابه صورت پله ای طی نمود.و می شود اهم فعالیت های وی را به شرح زیر اعلام کرد:

–  مسئول کتابخانه عمومی دلند دوسال و ۵سال به عنوان رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رامیان

-۱سال مسئول کتابخانه عمومی حافظ گرگان و دو سال کارشناس انجمن های اداره کل کتابخانه ها . معاونت و سرپرستی و مدیر کل کتابخانه عمومی استان بیش ازدو نیم سال

– دارای مقالات مختلف در حوزه های علوم اجتماعی  و مدیریتی- در حوزه کتابخانه نیز تحقیقات پیمایش با موضوع شناسائی و رتبه بندی  عوامل موثرمحیطی برنامه ریزی فرهنگی در کتابخانه های عمومی کشور از اهم فعالیت های پژوهشی – تشکیل کمیته پژوهش در ابتدای فعالیت های مدیریتی در استان بوده است.

-برنامه ریزی و هدایت متخصصین جهت انجام پژوهش  در خصوص اسیب  شناسی مطالعه با موضوع شناسائی و رتبه بندی  عوامل موثربر استقبال و عدم استقبال از کتابخانه های عمومی استان بر اساس مدل تصمیم گیری AHPار مهمترین اقداماتی  بودکه صورت گرفت.که این عمل باعث شد هزینه ها و نیروی انسانی براساس یک متد علمی به صورت متناسب و متوازن توزیع گردد.و از هدر رفت منابع و امکانات جلوگیری کند که به نوعی می توان گفت اقدام در راستای اجرای مصادیق اقتصاد مقاومتی می باشد.

-راه اندازی و افزایش ۵ کتابخانه روستایی و انجام مراحل نهایی ۹ کتابخانه روستایی دیگر  در سطح استان.

-تعمیر و تجهیز کلیه کتابخانه های عمومی سطح استان تا کنون بیش از ۶۰درصد کتابخانه های مورد نیاز تعمیر در سطح استان تعمیر و باز سازی  شده اند.

– به لحاظ تجهیزاتی اعم از تامین میز و صندلی مطالعه و قفسه های کودک و بزرگسال و تامین وسایل سرمایشی و گرمایشی کلیه کتابخانه های استان اعم از شهری و روستایی نیز از جمله اقدامات مهم بوده است.-

-اقدامات محتوایی : برگزاری صدها نشست کتابخوان در سطح کتابخوانه های عمومی استان اهم از روستایی و شهری با موضوعات مختلف با هدف کتابخوان کردن مردم و برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی با جوائز ارزنده و انعقاد تفاهنامه های مختلف در حمایت از نویسندگان استانی و برگزاری جلسات با آنان .

–انعقاد تفاهنامه در این مدت با ۲۳ اداره کل سطح استان  با توجه به اهداف وظائف ذاتی سازمانها و تعریف فصل مشترک هر اداره با اداره کل کتابخانه که در میان این تفاهنامه ها بعضی موارد باعث بهتر شدن وضعیت مطالعه در سطح استان گردید.

-راه اندازی ایستگاه مطالعه در دادگستری های گلستان

– رشد پنج برابری مشارکت کنندگان درجشنواره رضوی درسطح استان

-اهداءیک عدد قفل نمایه کتابداری و ٢٠٠٠ جلدکتاب توسط اداره کل کتابخانه های عمومی گلستان به اداره کل زندانهای استان

-تجهیز کتابخانه های زندانهای استان بابیش از ۳۰هزار جلد کتاب باهمکاری کتابخانه های عمومی استان

-تقویت منابع ورزشی و منابع اجتماعی و جوانان کتابخانه های عمومی و نشست کتابخوان با حوزه تخصصی تربیت بدنی و آسیب های اجتماعی و مشارکت در برنامه های فرهنگی هر دو دستگاه و استفاده از فضاهای فرهنگی هر دو دستگاه

–برگزاری جشنواره موفق رضوی در سطح استان که امسال شاهدپانزدهمین  سال این جشنواره هستیم  و مسابقه کتابخوانی رضوی در سطح استان گلستان دبیری به عهده کتابخانه عمومی  استان  سپرده شد.

-وی معتقد است باید با برنامه ریزی و اطلاع رسانی و جلسات مختلف با دستگاههای مختلف شاهد رشد چشمگیر و مشارکت کنندگان نسبت به سالهای گذشته شد که این عمل نسبت به سال گذشته بیش از ۴برابر شده است که رشد آن در سطح کشور دیده شده است.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۹ ق.ظ

دیدگاه