دکتر هنرورمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:مردم با کمترین هزینه در نظام ارجاع الکترونیک به پزشک عمومی و تخصصی هدایت می‎شوند

دکتر هنرورمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:مردم با کمترین هزینه در نظام ارجاع الکترونیک به پزشک عمومی و تخصصی هدایت می‎شوند
البرز گلستان/دکتر هنرورمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه مردم با کمترین هزینه در این نظام ارجاع الکترونیک به پزشک عمومی و تخصصی هدایت می‎شوند، گفت: در استان گلستان نقش ارجاع مشخص شده است.
وسیستم نظام ارجاع الکترونیک به صورت پایلوت در سه شهرستان بندر ترکمن، آق قلا و علی آباد کتول با حضور وزیر بهداشت اجرایی می شود.
دکترمحمدرضا هنرور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: براساس قانون بودجه سال ۸۴، سازمان بیمه سلامت ایران موظف شد تا با صدور دفترچه بیمه سلامت برای تمام ساکنین مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر امکان بهره مندی از خدمات سلامت را در قالب برنامه پزشک خانواده و از طریق نظام ارجاع فراهم آورد.وی افزود: در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، پزشک عمومی و تیم سلامت وی مسئولیت مدیریت سلامت افراد و خانوارهای تحت پوشش خود را بعهده داشته و پس از ارجاع فرد به سطوح تخصصی، مسئولیت پیگیری اقدامات انجام شده را نیز بعهده دارند.

دکترهنرور بیان کرد: از مهمترین شیوه های ارزشیابی برنامه پزشک خانواده، سنجش میزان رضایت گیرندگان خدمت است که باید در مراحل طراحی، اجرا و ارزشیابی به عنوان یکی ازمحوری ترین شاخص های موفقیت برنامه بیمه روستایی و پزشک خانواده مد نظر قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر سه سطح  در نظام ارجاع درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: خدمات سطح اول توسط واحدی در نظام سلامت مانند مرکز خدمات جامع سلامت روستایی یا مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی یا شهری و خانه های بهداشت تابعه آنها ارائه می شود.
هنرور خاطرنشان کرد: در نظام خدمات پزشکی ارجاع، توزیع عادلانه و رعایت نکات بهداشتی اولیه، فناوری و سطح‎بندی توجه شده است.
وی با اشاره به اینکه سطح دوم شامل خدمات تخصصی می شود که توسط واحدهای سرپایی و بستری در نظام سلامت ارائه می شوند، افزود: این خدمات شامل خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی، تدبیر فوریتهای تخصصی، اعمال جراحی انتخابی و اورژانس، اقدامات بالینی، خدمات دارویی و فرآورده های مربوطه، آزمایشگاهی و تصویر برداری است.

دکترهنرور با بیان اینکه سطح سوم شامل خدمات فوق تخصصی می شود، عنوان کرد: این خدمات شامل خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی، تدبیر فوریتهای تخصصی، اعمال جراحی انتخابی و اورژانس، اقدامات بالینی، خدمات دارویی و فرآوردههای مربوطه، آزمایشگاهی و تصویر برداری است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ساکن در شهرهای شرقی استان گلستان برای دریافت خدمات سطح ۳ به گنبد کاووس و مردم ساکن در شهرهای غربی و مرکزی استان به گرگان مراجعه می کنند.

هنرور اظهار کرد: برای رفع مشکلات سیستم ارجاع دستی گذشته، تهیه پرونده الکترونیک سلامت برای افراد بعنوان اولویت مهم وزارت بهداشت مد نظر قرار گرفت که در این راستا استان گلستان بعنوان پیشرو در راه اندازی سامانه اطلاعات بهداشتی از سال ۹۳ با طراحی و پیاده سازی سامانه «ناب» اقدام به تکمیل فرآیند پرونده الکترونیک سلامت کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان مهمترین مزایای اجرای نظام ارجاع و نوبت دهی الکترونیک را صرفه جویی در وقت و جلوگیری از سرگردانی بیماران، کاهش هزینه بیماران و دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی با تعرفه دولتی، انتخاب درست پزشک متخصصی و جلوگیری از مراجعه به پزشکان متعدد وغیر مرتبط، ارائه بازخورد نتیجه ارجاع از پزشک متخصصی به پزشک خانواده به منظور پیگیری و ادامه درمان بیمار و انجام مراقبت های مورد نیاز عنوان کرد.

خبر : حمید رضا یزدانی

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۲۲ ب.ظ

دیدگاه