نیک نیا مدیر کل سازمان تامین اجتماعی گلستان:کارفرمایان و بیمه شدگان از شرکای سازمان هستند و هدف ما تقویت جذب و اعتماد سازی است

کارگاه آموزشی هیات های بدوی تشخیص مطالبات در اداره کل سازمان تامین اجتماعی گلستان برگزار شد

البرز گلستان/کارگاه آموزشی و هم اندیشی هیآت های بدوی تششخیص مطالبات در اداره کل سازمان تامین اجتماعی گلستان با حضور قریب مدیر کل درآمد سازمان تامین اجتماعی و ساجدی معاونت فرهنگی و کریمی رئیس هیآت های تجدید نظر سازمان بعلاوه مدیر کل تامین اجتماعی بهمراه اعضای هیآت های بدوی اداره کل سازمان در محل سالن همایش اداره کل برگزار گردید.

مدیر کل سازمان تامین اجتماعی گلستان:همه ما وظیفه صیانت از حق الناس را داریم

نیک نیا مدیر کل سازمان تامین اجتماعی گلستان در کارگاه آموزشی و هم اندیشی هیآت های بدوی تشخیص مطالبات ضمن خیر مقدم گویی به مدعوین و با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی متعلق به مردم و منابع آن حق الناس است در ادامه اظهار داشت:هیآت های بدوی تشخیص مطالبات دارای مسئولیت خطیر و رسالت سنگین هستند و در کنار تعهد و تعصب به سازمان صیانت از حقوق طرفین پرونده ها را نباید فراموش کنند.

مدیر کل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از ٩٠٠ پرونده در سال گذشته در استان بررسی شده است در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود مطالبات ١٣٠ میلیاردی سازمان در استان تلاش ما ارائه خدمات نوین و شایسته در حق کارفرمایان و بیمه شدگان است تا با فعال نگهداشتن کارگاهها بتوانیم به منویات مقام معظم رهبری در بعد اقتصاد مقاومتی دست یابیم .

وی اعتماد سازی عمومی به سازمان را از اصول مهم یاد کرد و افزود :کارفرمایان و بیمه شدگان از شرکای سازمان هستند و هدف ما تقویت جذب و اعتماد سازی است و باید با ارائه خدمات نوین و حمایتی خوب اعتماد مردم به سازمان را ارتقاء بخشیم .

علی اصغر نیک نیا با اشاره به جمعیت ۵١ در صدی تحت پوشس سازمان در کشور ، تعداد بیمه شدگان و افراد تبعی آنان را در استان تعداد ٧٢٨ و ٢۴٠ نفر اعلام کرد و افزود: بیش از ٨٠ هزار خانوار مستمری بگیر در استان از تعهدات بلند مدت این سازمان استفاده می کنند که مبلغ این تعهدات در کنار تعهدات کوتاه مدت با احتساب بخش در مان به ۴٧۴ میلیارد تومان می رسد .

وی در ادامه به هیات های تشخیص مطالبات و ماده ۴۲ تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: هیات های تشخیص مطالبات سازمان تنها مرجع صلاحیت دار رسیدگی به اعتراضات نسبت به حق بیمه ها و محل رفع اختلاف بین کارفرما و تامین اجتماعی هستند.

وی با تاکید بر تسریع در رسیدگی به پرونده های مطالباتی عنوان کرد: مهمترین رسالت هیات های تشخیص مطالبات همانا بی طرفی، اعتماد سازی و داوری عادلانه جهت رسیدگی به اعتراض کارفرمایان است لذا مهمترین مسئله ای که در این رسیدگی مورد توجه قرار می گیرد تطبیق قوانین و مقررات حاکم بر شکل دهی بدهی و اعتراض انجام شده است و حقوق هیچ یک از شرکای اجتماعی به هنگام رسیدگی بر دیگری ارجحیت ندارد و مبنای داوری فقط اعمال قوانین و مقررات و رعایت حق و انصاف است.

وی تاکید کرد: جایی که کارگری فعالیت می کند و دستمزد به وی پرداخت می شود باید حق بیمه او نیز پرداخت شود و هر گونه ایجاد بدهی برای کارفرما در کنارش ایجاد سابقه برای بیمه شده و نهایتا تعهد برای سازمان تامین اجتماعی دارد و این سازمان دنبال احقاق حق بیمه شده و کارفرما است .

مدیر کل تامین اجتاعی استان گلستان در خاتمه اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۶ قانون تامین اجتماعی، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شدگان مشمول ماده ۴ قانون است که به هر عنوان در برابر دریافت مزد یا حقوق کار می کنند لذا تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در برابر بیمه شده نمی باشد.

نیک نیا یادآور شد: بر اساس ماده ۴٢ چنانچه کارفرما به میزان حق بیمه و خسارت تاخیر و دیگر موارد قانونی تعیین شده از سوی این سازمان معترض باشد می تواند ظرف ٣٠ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض خود را کتبا به این سازمان تسلیم نماید تا در هیات های بدوی و تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این سازمان نیز مکلف است اعتراض کارفرما را حداکثر تا یک ماه پس از دریافت آن در هیات بدوی تشخیص مطالبات مطرح نماید و در صورت عدم اعتراض کارفرما در طول مدت مقرر، تشخیص سازمان قطعی و میزان حق بیمه و خسارات تعیین شده، طبق ماده ۵٠ این قانون وصول می شود.

مدیر کل استان سازمان تامین اجتماعی را متعلق به مردم و منابع آن را حق الناس دانست و تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در چارچوب قانون اختیاری را برای این که حق بیمه را ببخشیم نمی دهد و در کنار آن احقاق حق کارفرما و بیمه شده برای ما الزام آور است و در هیاتهای تشخیص مطالبات استان با توجه به تعاملات خوب و سازنده با نمایندگان کارفرمایان و بیمه شدگان آرای هیات ها با اتفاق آراء صادر می شود.

در ادامه قریب مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی :

نباید حقی از کارفرمایان و بیمه شدگان ضایع گردد

قریب مدیر کل در آمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی ایران در کارگاه آموزشی هیآت های بدوی تشخیص مطالبات گفت:بر رسی پرونده ها در هیآت های بدوی باید بر اساس تصمیم علمی ، درست و منطقی همراه با دقت نظر کامل باشد و مسئولان در هیآت های بدوی در کنار تعصب و تعهد سازمانی ،توجه داشته باشند حقی از کارفرمایان و بیمه شدگان ضایع نشود.

مدیر کل در آمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه مسئولیت در هیآت بدوی کمتر از قضاوت نیست در ادامه خاطر نشان کرد :ما نباید فراموش کنیم در کنار اینکه منابع سازمان حق الناس است ومنابع و سرمایه کارفرمایان هم ازاین قاعده برخوردار است و باید تلاش شود در بر رسی ها نگاه عادلانه داشته باشیم.

قریب با اشاره به اینکه سازمان و مدیریت سازمان نسبت به سرنوشت پرونده ها در هیآت های بدوی نگاه ویژه دارند در ادامه افزود:انتظار می رود با تکریم حقوق سه جانبه در پرونده ها داشتن نگاه عادلانه و منصفانه فرصت احقاق حق و زمینه اعتماد سازی عمومی به سازمان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به نکاتی همچون ارائه فرصت برابر و مناسب برای طرفین در پرونده، تقویت آموزش و باز آموزی و آشنایی به روز اعضاء با قوانین و ضوابط و رعایت عدالت کاری از شالوده رسالت ارائه خدمت در هیآت های بدوی است در ادامه افزود:کارفرمایان تولیدکنندگان و ایجاد کننده اشتغال در جامعه هستند و باید در کنار صیانت از حقوق بیمه شدگان و سازمان ، حمایت کننده و تکریم کننده کارفرمایان و سرمایه گزاران باشیم تا فرصت اشتغال و تولید از ویژگیهای اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری در جامعه تحقق یابد.

قریب مدیر کل در آمد حق بیمه تامین اجتماعی با بیان اینکه آسیب شناسی بر عملکرد هیآت بدوی می تواند در اعتماد سازی مردم به سازمان تاثیر گذار باشد در ادامه افزود: باید در انشاء آرای دقت لازم صورت گیرد و آرای صادره باید همراه با مستندات و اقدامات ارائه شده باشد و قبل از انشاء رای نباید پیش نویسی امضاء گردد و این عمل کاهش اعتراضات به آرای را بهمراه خواهد داشت و سبب ارتقاء اعتماد کارفرمایان و بیمه شدگان به سازمان خواهد شد.

قریب مدیر کل در آمد حق بیمه در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه امانتداری و حفظ اسرار از ویژگیهای شغلی اعضای هیآت های بدوی می باشد در ادامه یاد آور شد: فرصت قانونی دفاع برای طرفین پرونده ها و بر رسی عادلانه و محفوظ نگهداشتن محتویات و مستندات آن سبب حفظ نگهداشتن حرمت طرفین پرونده خواهد شد و همکاران باید اطلاعات کارفرمایان را همچون یک امانت حفظ کنند.

وی رویکرد و چشم انداز سازمان تامین اجتماعی را توسعه خدمات الکترونیک بهمراه مدیریت علمی یاد کرد و در ادامه خاطر نشان کرد:ارائه خدمات الکترونیکی و توسعه آن در بخشهای مختلف سازمان می تواند تسریع در ارائه خدمات به بیمه شدگان و کاهش هزینه ها را دربر داشته باشد کما اینکه سازمان در بخشهای ارائه لیست بیمه شدگان و پرداخت حق بیمه الکترونیکی را توسعه و در بخش بازرسی کارگاه ها، بازرسی الکترونیکی چایگزین بازرسی سنتی شده است .

مدیر کل حق بیمه در پایان بخش از سخنانش ضمن تاکید بر اینکه رویکرد سازمان حمایت همه جانبه از کارفرمایان و بیمه شدگان است در ادامه خاطر نشان کرد:اعضای هیآت بدوی در بررسی پرونده ها خود را مستقل بدانند و نگذارند حقی از طرفین در پرونده ها ضایع گردد.

در ادامه ساجدی معاونت فرهنگی ، اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت:

هدف نهادینه کردن فرهنگ اعتماد مردم به سازمان تامین اجتماعی است

ساجدی معاونت اداره کل امورفرهنگی واجتماعی سازمان تامین اجتماعی در کار گاه آموزشی هیآت های بدوی تشخیص مطالبات گفت: اطلاع از نظر کارشناسان و شرکای اجتماعی در خصوص اجرای صحیح قوانین و آئین نامه ها و ایجاد همدلی وهمگرایی از مهمترین اهداف برگزاری کارگاه می باشد که به دنبال آن فرهنگ اعتماد عمومی مردم به سازمان در جامعه نهادینه خواهد شد.

وی اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: برگزاری بیش از ۵٠ کارگاه آموزشی و برگزاری ٣۵ کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و برگزاری کارگاه آموزشی برای کارگران ساختمانی جهت آشنایی با قوانین بیمه ای با هدف کاهش حوادث ناشی از کار، چاپ و نشر بروشور و کتاب و جزوات برای افزایش اطلاعات بیمه ای جامعه از جمله اقدامات این معاونت با اهداف جذب اعتماد جامعه نسبت به سازمان بوده است.

لازم به ذکر است در بخشی از این کارگاه کریمی سرپرست دبیر خانه هیآت تشخیص مطالبات گفت :اخلاق و قانونمندی از مهمترین رسالت هیآت های بدوی و تجدید نظر می باشد.

کریمی در رابطه با فراهم نمودن بستر مناسب جهت مکانیزاسیون فضای موجود هیات های تشخیص مطالبات اشاره کرد و گفت:راه اندازی نمایشگر برای پرونده های مطرح شده و مشاهده محاسبات و تقویت برنامه اوراکل و ایجاد سیستم های پیامکی اعلام آراء و قرار ها و دعوت نامه ها از طریق وب از جمله اقدامات در این راستا بوده که امیدواریم با توسعه آن زمینه رضایتمندی مراجعین به سازمان ارتقاء یابد.

لازم به ذکر است در پایان این کارگاه آموزش جلسه پرسش و پاسخ مطرح و در حیطه مسائل مرتبط با کارگاه بحث و تبادل نظر شد.

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۴ ب.ظ

دیدگاه