مقاله رسیده/بررسی نقش زنان در پیشبرد اقتصاد مقاومتی

بررسی نقش زنان در پیشبرد اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که میبایست محقق شود (مقام معظم رهبری)

البرز گلستان/واژه اقتصاد مقاومتی در ایران اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ مطرح گردید که در این دیدار ایشان اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کار آفرینی معرفی و ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺭﻭﺵ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﻚ ﺩﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻛﺮﺩند. با توجه به این موضوع و تأکیدات مقام رهبری بر دو مقوله اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی، و با توجه به ﺁﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﻦ ﻣﺒﻴﻦ ﺍﺳﻼﻡ که ‌ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺗﻼﺵ را فضیلتی بسیار وﺍﺭﺯﺷﻲ ﻫﻢ ﻭﺯﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﻓﻲ ﺳﺒﻴﻞ ﺍالله میداند، می توان به اهمیت این موضوع پی برد. اما براستی اقتصاد مقاومتی چیست وچرا رهبرفرزانه انقلاب بر این موضوع تاکید دارند؟

لیبرال دموکراسی غربی بدلیل مخالفتهای ذاتی با جمهوری اسلامی در بازه زمانی بعد از انقلاب مخالفت های خود را به انحای مختلف نشان داده است و در حقیقت حیات سیاسی خود را با اعتلای جمهوری اسلامی در تضاد میبیند و به همین دلیل، روشها و شیوه های مختلف و متنوعی را به منظور ناکارآمدی نظام اسلامی بکار برده است. درک صحیح از تهاجم و تخاصم اقتصادی باعث شده که در چند سال گذشته تأکیدات مقام معظم رهبری روی حوزه اقتصاد باشد که در نامگذاری سالها این موضوع منعکس شده است. فی الواقع اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد. در این بین خانواده در جامعه به عنوان اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی در تربیت و پرورش منابع انسانی باید تقویت شود تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم گردد. ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﻨﺲ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺯﻧﺎﻥ ﻧﻴﻤﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ . و ازآنجایی که آنان این مدیران کانون خانواده به عنوان مدیران سبد دارایی و مصرفی خانواده ها هستند، با گام برداشتن در جهت ارتقای اقتصاد خانواده، نقش مهمی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بازی می کنند. وقتی بانوان وارد میدان جهاد اقتصادی می شوند نقش خانوار وزنان در اقتصاد جامعه آنگاه بیشتر روشن می شود که بدانیم نیروهای خلاق, مبتکر ومغزهای دگرگون کننده مسیر جامعه همه حاصل مدیریت مطلوب, قدرتمند و کارآمد خانواده و زن به عنوان مدیر دارایی های این نهاد است.

بانوان  به عنوان عامل پرورش و رشد نیروی کار، در جریان بهره وری و تولید ناخالص ملی سهم دارند، که با سرمایه گذاری در اطلاعات، دانش ها، نگرش ها و مهارت هایشان این ارزش افزوده خواهد شد؛ بنابراین تلاش حاکمان و نظارت و توجه ملی به این امر بازخورد مستقیم در پیشرفت کشور را به همراه دارد.

سهم زنان خانه‌دار در اقتصاد مقاومتی در چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی قابل تامل و بسیار مهم است اما آن چیز که بیشتر و مهمتر به نظر می‌رسد نقش آنان در جبهه فرهنگی است زیرا  مدیران کانون خانواده و جایگاه مربیگری جامعه را دارند و فرهنگ و ارزشی که توسط مادر به عنوان مدیر داخلی خانه نهادینه می‌شود، به سختی قابل تغییر است،.منظور از جبهه فرهنگی، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است و باید فرهنگ آنگونه باشد که باورها و ارزش‌های موجود اقتصادی با ارزش‌های اقتصاد مقاومتی یکی شود. زنان خانه‌دار می‌توانند نقش تبلیغی ایفا کنند و البته می‌توانند فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در فرزندان خود نهادینه کنند و به اطلاع‌رسانی بپردازند چرا که تولید سرمایه انسانی، اجتماعی، معنوی و عاطفی از وظایف مهم زنان در خانه است، که شاید در دانشگاه و مدرسه ساخته شود ولی پایه آن در خانه شکل می‌گیرد و فرهنگ به عنوان اعتقادات، باورها و رفتارهای نهادینه شده در وجود افراد در کانون خانواده و توسط مادر شکل می‌گیرد. بانوان نقش خطیری در تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش مهم و تأثیرگذاری در ایجاد خانواده‌ای مصرف گرا یا قناعت گر و تولید کننده دارند. پس لازم است آنها به خوبی به این نقش توجه کرده و در این زمنیه به نقش آفرینی بپردازند.

اما زنان چگونه می توانند جامعه را در این امر مهم یاری رسانند.

جامعه می تواند با آشنا نمودن آنان با بندهای اقتصاد مقاومتی و استفاده از این بندها در حیطه مدیریتی خانواده ، زنان خانه دار را در اقتصاد مقاومتی فعال کند . برای مثال مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛ انسان میتواند ادعا کند که این اجر جهاد فی سبیل ا…  را دارد.

زنان می توانند با پیروی از سبک زندگی اسلامی از تجمل گرایی و اسراف، جلوگیری کرده و جامعه را از افتادن در این ورطه نجات دهند به عنوان مثال می توان به برگزاری میهمانی های خانوادگی اشاره کرد که متأسفانه زیاده روی و اسراف در آنها بسیار به چشم می خورد.

بانوان می توانند با حمایت از تولید ملی که رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشور محسوب می شود در پیشبرد این هدف سهیم باشند. از آنجایی که مهم ترین افراد متقاضی تأمین کالای خانگی زنان هستند اگر بتوانند به مصرف کالاهای ایرانی بپردازند (البته در صورت بالا بردن کیفیت کالاها توسط تولیدکنندگان) به طور قطع شاهد رونق تولید خواهیم بود.  وبا مصرف کالاهای داخلی ،  کاهش بیکاری، اشتغال زایی و مهم تر از همه پویایی اقتصاد کشور را خواهیم داشت.

زنان می توانند با تقویت روح خودباوری و خودکفایی و شناخت ظرفیت های ناشناخته وتوانایی های خود در توسعه جامعه نقش کلیدی داشته باشند. آمارهای رسمی منتشر شده در سالهای اخیر از حضور چشمگیر زنان و دختران در عرصه های اجتماعی و دانشگاهی خبر می دهند که این امر به نوبه خود باعث افزایش نیروی کار آنان در جامعه شده است. تجربه ثابت کرده که در کنار انجام مسئولیت های خانه و امور خانواده با یک برنامه ریزی اصولی قادرند در فعالیت های خارج از خانه نیز موفق عمل نمایند که این حاکی از رشد روحیه خودباوری در میان انسازان جامعه شده است. اشتغال زنان در جریان توسعه، امری گریزناپذیر و در مواردی با شدت یافتن نیازهای فرد و جامعه ضروری است. چرا که زنان خانه‌دار در عرصه تولید می‌توانند به طورمستقیم تولیدگر باشند. بسیاری از کالاهایی که خریداری می‌شود می‌تواند توسط بانوان در خانه تولید شود. زنان خانه‌دار می‌توانند صنایع دستی تولید کنند و البته لزومی ندارد که حتما وارد تجارت شوند و بدین گونه بهره‌وری همسر و فرزندانشان نیز بالا رود که این امر به نوبه خود می تواند باعث اشتغال زایی و افزایش درآمد ملی می شود.

باتوجه به مطالبی که بیان شد می توان گفت نقش خانواده ها به ویژه زنان در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت می باشد. که در صورت نهادینه شدن این ارکان در بین مردم شاهد اثرات مثبت آن مثل: ایجاد خلاقیت و نوآوری ، ایجاد اشتغال، مقابله با تحریم های اقتصادی، و کاهش وابستگی ها،… در سطح جامعه خواهیم بود.

نویسنده :خانم مریم السادات صالح عقیلی

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵ ق.ظ

دیدگاه