رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان: صادرات گلستان به ۱۴۷ میلیون دلار رسید ورشد معادل ۲۰درصد داشته است

از استان گلستان که کیلومترها مرز آبی و خاکی مشترک با ترکمنستان دارد، چندان دور از انتظار نیست که رشد صادراتی را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار البرز گلستان به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، در ۶ ماه ابتدای سال صادراتی که از گمرکات استان گلستان انجام شده است، ۱۴۷میلیون دلار بوده و رشدی معادل ۲۰درصد داشته است. استان گلستان با مساحتی افزون بر ۲۰هزار کیلومتر مربع و وجود مرز مشترک با ۵ کشور آسیای میانه توانمندی‌ها و قابلیت‌های فراوانی دارد. فرودگاه‌های بین‌المللی نیز در کنار مرزهای آبی و خاکی مشترک، موقعیت این استان را از جنبه روابط و مناسبات خارجی در شرایط ویژه‌ای قرار داده است. بنابراین روابط اقتصادی استان گلستان با جمهوری‌های قزاقستان، ترکمنستان، کشورهای همسایه شرقی و غربی مانند ترکیه، پاکستان، افغانستان و عراق نیز از موقعیت مطلوبی برخوردار است. به گفته قوانلو این رشد در سال‌جاری در شرایطی ایجاد شده که از بخش دولتی هیچ تزریق سرمایه‌ای شکل نگرفته و این رشد، ظرفیت صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان بوده است. او این خبر را در همایش روز ملی صادرات اعلام کرد. وی همچنین گفت که این آمار، ۱۴۷ میلیون تن صادراتی را نشان می‌دهد که از مرزهای استان انجام شده است. در کل صادراتی که منشأ تولید آن در استان بوده ولی از دیگر مرزهای کشور صادر شده حدود ۳۰ تا ۴۰درصد از آمار رسمی بیشتر است. تجارت، به‌عنوان نخستین قابلیت استان گلستان معرفی شده است به همین دلیل، ارقام اعلام شده برای بازرگانانی که در چندسال اخیر شاهد رشد منفی صادرات بوده‌اند، بارقه امید به شمار می‌رود.

ترکمنستان هدف اول
نگاهی به اعداد و ارقام تجاری گلستان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نخستین کشور هدف با توجه به سطح مبادلات تجاری با این استان، ترکمنستان است که سهمی ۵۶درصدی از معاملات تجاری را تنها در آمار ۱۰ماهه سال ۹۲ به خود اختصاص داده بود. مرز خاکی وسیع، ارتباط دریایی، مشترکات فرهنگی و قومی با ترکمنستانی‌ها سبب شده است تا تجار و بازرگانان گلستانی بیشترین هدف بازرگانی خود را در این کشور قرار دهند. در پی امضای تفاهمنامه‌ای که با سفر وزیر امور خارجه دولت یازدهم به ترکمنستان در سال گذشته منعقد شد، سطح مبادلات اقتصادی دو کشور نیز افزایش یافته است. در راستای این تفاهمنامه مقرر شد که میزان روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تا مرز ۱۰میلیارد دلار افزایش یابد. این در حالی است که تاکنون تنها نیمی از این رقم محقق شده و حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به ۵میلیارد دلار رسیده است. پس از ترکمنستان، عراق، افغانستان، قزاقستان و روسیه دیگر مقاصد تجاری گلستان است. آهن و فولاد، پلاستیک و پلی‌اتیلن، تخم‌مرغ، ماشین‌آلات، خوراک دام، محصولات شیمیایی، آرد و محصولات غذایی، سیب‌زمینی، جوجه یک روزه، لبنیات، گل و گیاه، شیشه و رنگ، مصالح ساختمانی و چوب و کاغذ به ترتیب بیشترین سهم را از محصولات صادراتی استان دارند.

بازار روس‌ها یک فرصت است
چند کیلومتر آن‌طرف‌تر از ترکمنستان، روسیه می‌تواند بازار هدف مناسبی برای گلستان باشد. حسینقلی قوانلو فرصت بازار روسیه را با توجه به تحولات این کشور بسیار گرانسنگ دانست و گفت: در نظر داریم با برنامه‌ریزی معادل ۵۰ تا ۱۰۰هزار تن صادرات به روسیه در زمینه گوشت سفید داشته باشیم که این صادرات هم در تحول صادرات استان نقش اساسی دارد.

توانایی افزایش صادرات در گلستان
این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت، حمید دامغانی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اعلام کرد که چنانچه دولت، موانع توسعه صادرات را برطرف کند، صادرات استان گلستان تا پایان سال‌جاری بیش از حجم پیش‌بینی شده افزایش یافته و از ۳۰۰میلیون دلار به ۳۵۰میلیون دلار افزایش می‌یابد. هرچند دامغانی سرعت توسعه صادرات را مورد قبول بخش خصوصی ندانست اما گفت: ایجاد برخی تغییرات، می‌تواند صادرات گلستان را در وضعیت فعلی به یک میلیارد دلار افزایش دهد. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی، خروج از رکود یک ضرورت است، تاکید کرد: با توجه به کمبود بودجه‌های عمرانی و کاهش فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی، ورود به بازارهای خارجی برای خروج از رکود، ضرورت دارد.

شرایط فعلی برای بخش خصوصی، آزاردهنده نیست
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، تحریم‌های اقتصادی را موجب وقفه در دریافت مطالبات بخش دولتی و خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی پس از مدتی، راهکارهای خروج از این وضعیت را یافت و به همین دلیل شرایط فعلی برای بخش خصوصی، آزاردهنده نیست. دامغانی اظهار کرد: در شرایط تحریم اقتصادی حضور در بازارهای خارجی، محدودیت گردش مالی برای بخش خصوصی ایجاد نمی‌کند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۹ ب.ظ

دیدگاه