مهندس قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خبر داد: آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم تهدید جدی برای جنگل های هم مرز با زمین های کشاورزی

۶۸۰۰ کیلومتر از جنگل های گلستان با زمین های زراعی مرز مشترک دارند/ کشاورزان کاه و کلش مزارع خود را آتش نزنند
البرز گلستان/کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع گلستان باحضور مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، معاونین و کارشناسان دستگاه های اجرایی عضو کار گروه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مسایل مربوط به منابع طبیعی به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه های جدی مردم است و همواره مقام معظم رهبری به اهمیت این عرصه ها و حفظ و نگهداری از آن تاکید دارند.
مهندس ابوطالب قزل سفلو با بیان اینکه حریق یکی از تهدیدهای جدی برای جنگل های استان گلستان است، افزود: با آغاز برداشت گندم و جو ، گرم شدن هوا، کاهش رطوبت، خشک شدن پوشش علفی حاشیه و کف جنگل ، حضور بیشتر مردم درعرصه های جنگلی استان و روشن کردن آتش باعث می شود که شاهد حریق بیشتری در جنگل های استان گلستان باشیم.
وی به آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم و مرسوم بودن آن توسط کشاورزان اشاره کرد و گفت: از بین سه استان شمالی، گلستان به دلیل خشکی هوا و گرمای بیشتر و وجود بیش از ۷۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت اکثرا سوزنی برگ پتانسیل بالایی در حریق داشته و همیشه از طرف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید بیشتری به مدیریت حریق در گلستان میشود. از طرفی جنگل های گلستان بصورت محیط۶۸۰۰کیلومتر با زمین های زراعی مرز مشترک دارند و آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم می تواند تهدید جدی برای جنگل های هم مرز با زمین های کشاورزی باشد.
مهندس قزل سفلو تصریح کرد: از نیمه دوم خرداد ماه برداشت غلات در گلستان شروع می شود و شرق استان در شهرستان های کلاله، مراوه تپه، گالیکش و بخش هایی از مینودشت به دلیل وجود جنگل های دست کاشت سوزنی برگ دغدغه بیشتری در خصوص حریق وجود دارد چرا که به دلیل مواد سوختنی و رزینی که در سوزنی برگان وجود دارد آتش سوزی در این جنگل ها تاجی شده و کل تنه درگیر حریق می شود و مدیریت آن مشکل است.
وی با بیان اینکه قسمت اعظم گلستان در خشکسالی بسیار شدید و شدید قرار دارد، افزود: در سال گذشته علی رغم فراوانی وقوع حریق ولی به دلیل تعاملی که بین دستگاه های اجرایی و جوامع محلی و مردم وجود داشت حریق ها بخوبی مدیریت،مهار واطفاءگردید.
مهندس قزل سفلو ادامه داد: بیشتر آمار حریق سال گذشته یعنی حدود ۳۰۰ هکتار در مراتع شمال استان گلستان بوده است و چون پوشش علفی این مراتع یک ساله است خسارت زیادی وارد نمی کند. آمار سال گذشته نشان می دهد حریق در سطح جنگل ها کمتر از ۳۰۰ هکتار بوده است. در جنگل های پهن برگ به دلیل سطحی بودن حریق آسیب و از بین رفتن درخت اتفاق نمی افتد ولی در جنگل های سوزنی برگ حریق باعث می شود که این جنگل ها از بین بروند و نیاز به غرس دوباره نهال است.
مهندس قزل سفلو گفت: بکارگیری دیده بان حریق به تعداد ۶۰ نفر ، آغاز عملیات مرمت و بازسازی جاده های جنگلکاری و دسترسی به مناطق بحرانی حریق، برنامه ریزی در احداث آتش بر حد فاصل اراضی کشاورزی با جنگل و مرتع بطول ۶۰۰کیلومتر، تهیه بنر – تراکت و اطلاعیه هشدار با موضوعیت حریق و توزیع آن در مناطق حساس و بحرانی حریق استان، تجهیز طرحهای جنگلداری به لوازم و تجهیزات اطفاء حریق ، برقراری کشیک منظم در تمام شهرستانها ، برگزاری دورهای آموزشی از مهم ترین فعالیت ها و اقدامات پیش رو برای پیشگیری و مقابله با حریق در سال جاری است.
وی همچنین از تأمین و تجهیز ادارات منابع طبیعی شهرستان هابه لوازم و تجهیزات اطفا حریق، شناسایی و انتخاب نیرو های حفاظتی آشنا به مقابله با حریق و برخوردار از توان جسمی بالا برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی ، برگزاری جلسات کارگروه پیشگیری و مقابله با حریق در شهرستانها با هماهنگی فرمانداران به عنوان دیگر اقدامات در خصوص پیشگیری از حریق عنوان کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۵ ق.ظ

دیدگاه