زوایای مختلف تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه ۱۶ آذر هواپیماهای رژیم صهیونیستی بار دیگر به حریم سوریه تجاوز کردند و مناطقی را در اطراف فرودگاه بین المللی دمشق و بیرون این شهر در نزدیکی مرز لبنان مورد حمله موشکی قرار دادند . به روال گذشته مسئولان رژیم صهیونیستی از پذیرش مسئولیت حمله خودداری کردند و خیلی از دولت های عربی و غربی و همچنین مسئولان سازمان های بین المللی و منطقه ای از جمله اتحادیه عرب[موضع دیر هنگام] نیز در قبال‌آن سکوت معناداری اتخاذ کردند.

با اینحال دولت سوریه بار ارسال دو نامه به شورای امنیت سازمان ملل و دبیر کل این سازمان خواستار اعمال تحریم های بازدارنده در قبال این حملات شد. پدافند هوایی سوریه نیز به این حملات پاسخ داده بود و همین امر موجب شد که هواپیماهای رژیم صهیونیستی این بار برخلاف حملات قبل نتوانند اهداف از پیش طراحی شده خود را به طور کامل محقق کنند.

با اینحال یکی از سوال‌های مهمی که در محافل خبری و سیاسی مطرح است اینکه این رژیم با چه هدف یا اهدافی به این حملات دست زد ؟

اهداف رژیم صهیونیستی از حملات هوایی جدید به سوریه

این اهداف از سه منظر قابل بررسی است و دستکم سه روایت در این زمینه قابل تشخیص است:

الف )روایت صهیونیستی

البته مسئولان سیاسی رژیم صهیونیستی از ترس حملات تلافی جویانه سوریه و متحدان آن این بار نیز سیاست ابهام در پیش گرفتند و از پذیرش علنی مسئولیت حمله خودداری کردند با اینحال منابع مطبوعاتی و برخی از مسئولان رژیم صهیونیستی ضمن پذیرش مسئولیت این حمله کوشیدند آن را در راستای منطق دفاع پیشدستانه این رژیم توجیه کنند.

“یووال استاینیتز” وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در اظهاراتی با تائید این موضوع گفت :”اسرائیل برای جلوگیری از هر گونه «انتقال سلاح‌های پیشرفته» سوریه به لبنان مصمم است.

“کانال ده تلویزیون این رژیم نیز این حمله را به منزله اقدامی در جهت خط قرمزهای اسرائیل در خصوص جلوگیری از ارسال سلاح های پیشرفته یا استراتژیک از سوریه برای حزب الله دانست.

کانال دو تلویزیون اسرائیل نیز به نوبه خود احتمال داد این حمله تلاشی برای جلوگیری از ارسال محموله سلاح های پیشرفته از سوریه برای حزب الله از طریق کوه های قلمون باشد.

با اینحال باور عمومی بر این است که رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو از حملات اخیر درپی اهداف دیگری بوده است . یکی از این اهداف بهره برداری انتخاباتی است که نتانیاهو و دیگر احزاب راستگرای این رژیم از همان نخستین روزهای مبارزات انتخاباتی زودهنگام دنبال می کنند .

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله ای با اذعان به این موضوع نوشت :” حمله به سوریه در زمانی صورت گرفته است که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد قصد دارد برای انتخابات شرکت کند. این همزمانی گمانه زنی ها را درباره این که انگیزه های سیاسی در پس این حمله بوده، افزایش داده است. اگر هر یک از رقبای نتانیاهو این مطلب را مطرح کنند به ضرر خود آنها خواهد بود چرا که آنها مدرک روشن و آشکاری برای اثبات این ادعای خود نخواهند داشت.

بدون تردید نتانیاهو تمایل دارد در آغاز تبلیغات انتخاباتی اش تهدید امنیتی را بزرگ جلوه دهد. مسائل امنیتی در همه موارد برای اسرائیل اهمیت دارد. “یافعات گریف عضو پارلمان رژیم صهیونیستی نیز با ارائه دیدگاهی مشابه گفت:” نخست وزیر موفق نشد کابینه جایگزینی تشکیل دهد و تصمیم گرفت خاورمیانه را به آتش بکشد. “نکمان شای از دیگر اعضای کنیست نیزگفت: “اقدام مناسب آن است که دولت اسرائیل در مکان و زمانی اقدام کند که خطر حقیقی اسرائیل را تهدید کند.”

ب )روایت سوری

مقامات سوریه بدون اینکه هیچ تفاوتی بین انگیزه‌های شخصی نتانیاهو و اهداف رژیم صهیونیستی قائل شوند این حملات را هدفمند و در راستای تلاش‌های این رژیم برای کمک به شورشیان و مخالفان مسلح سوریه و ایجاد فضای تنفسی برای آنها ارزیابی کرده اند که در روزهای اخیر شکست های سنگینی را در برابر ارتش سوریه متحمل شده اند .

از اینرو فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه ای با تاکید بر این موضوع تصریح کرد :” این هجوم در زمانی رخ داد که رزمندگان ما در میدان جنگ در دیرالزور و حلب و دیگر مناطق به موفقیت های زیادی دست یافته اند. این مساله نشان می دهد که هدف از این هجوم کمک به تروریست ها بوده است و مشخص است که اسراییل، غربی ها و کشورهای معلوم الحال منطقه مستقیما از تروریست ها دفاع می کنند تا روحیه گروههای تروریستی بویژه جبهه النصره شاخه القاعده در شام و گروه تروریستی داعش را بالا ببرند. ”

وزارت خارجه سوریه نیز در بخشی از نامه های ارسالی اعتراض آمیز خود به سازمان ملل و شورای امنیت با اتخاذ رویکردی مشابه نوشت :” اسرائیل سیاست حمایت از تروریسم و مقاصدش علیه سوریه را پنهان نکرده است و حمله صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن روی اختلافات در داخل اسرائیل بود تا نگاهها را از فروپاشی دولت بنیامین نتانیاهو منحرف کنند.”

در این میان چند شاخص وجود دارد که روایت سوری از دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را به واقعیت نزدیک می کند.

نخست اینکه موضع گیری مخالفان در برابر این حملات به گونه ایی بود که این احتمال را تقویت می کند که گویا آنها از قبل در جریان حمله بودند و در دادن گرای حملات نقش داشتند. درگزارشی که شبکه سوریه مباشر وابسته به مخالفان سوریه از این حملات ارائه داد حتی به ریز و جزئیات این حملات و اینکه هواپیماهای اسرائیلی چگونه و از چه نقطه ای وارد حریم سوریه شدند اشاره کرد و گفت :” تعدادی از جنگنده های اسرائیلی از سمت قنیطره در بلندی های اشغالی جولان وارد (حریم هوایی سوریه) شدند و با عبور از مناطق جاسم و نوی (نوا) در درعا به سمت ریف دمشق رفتند و در همین حال تعداد دیگری از جنگنده های اسرائیلی نیز از سمت لبنان در منطقه یعفور در ریف دمشق وارد (حریم هوایی سوریه) شدند. ”

دوم اینکه گزارش های جدید سازمان ملل و دیگر سازمان ها به ارتباطات مستمری که در طی سه سال گذشته بین رژیم صهیونیستی و مخالفان مسلح سوری جریان داشته ، اشاره و آنها را تائید می‌کنند . در گزارشی که در وب سایت شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته، آمده است:” از مارس ۲۰۱۳، اسرائیل انتقال شورشیان سوری به بیمارستان های شمال اسرائیل را آغاز کرده است. نیروهای صلحبان سازمان ملل ادعاهای اسرائیل را رد کرده است که این تماس ها با غیرنظامیانی بوده است که به طور مستقل خود را به مرز رسانده اند. “در یکی دیگر از این گزارش ها تصریح شده است :”پانزدهم سپتامبر شورشیان یک مرد زخمی را از مرز جولان تحویل نیروهای اسرائیلی دادند و آنها نیز با یک آمبولانس غیرنظامی که با یک خودروی نظامی اسکورت می شد به بیمارستان منتقل کردند. بین نهم تا نوزدهم نوامبر نیروهای سازمان ملل دستکم ۱۰ مورد دیگر انتقال افراد زخمی به اسرائیل را مشاهده کرده اند. ”

سایت آی ۲۴ نیوز اسرائیل نیز در گزارشی اذعان کرده است اسناد وزارت بهداشت اسرائیل نشان داده است تاکنون حدود هزار فرد زخمی که در میان آنها اعضای ارتش آزاد سوریه نیز وجود دارد، از سوریه به اسرائیل منتقل شد و در چهار بیمارستان در شمال فلسطین اشغالی درمان شده اند.

روایت‌های غیر صهیونیستی و سوری

در این میان برخی دیگر از تحلیلگران دور جدید حملات رژیم صهیونیستی واکنشی به دور جدید تحرکات روسیه در منطقه ارزیابی کرده‌اند . از این دید این حمله پس از سفر میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به لبنان و دیدار او با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله رخ داد. پیام دیدار بوگدانوف با دبیرکل حزب الله برای غرب آن بود که تغییرات اساسی در تعامل روسیه با بحران های منطقه به وجود خواهد آمد. البته دور جدید تحرکات روسیه بیشتر حول محور رایزنی برای به جریان انداختن تحرکات سیاسی برای حل سیاسی بحران متمرکز است و اغلب دیدارهای اخیر در این چارچوب بوده است .

بر این اساس اگر واقعا هدف رژیم صهیونیستی مقابله با تحرکات روسیه باشد در این صورت این احتمال نیز قوت می گیرد که این رژیم مایل به حل سیاسی بحران سوریه نیست و از این طریق می کوشد تلاش های روسیه را به شکست بکشاند . همچنین اگر هدف رژیم صهیونیستی از این حملات به شکست کشاندن تلاش های روسیه و یا ارسال پیام به این کشور باشد در این صورت می توان گفت رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از ائتلاف ناتو علیه روسیه عمل می کند و در تلاش است حلقه های پیوند نامحسوس بین بحران اوکراین و بحران سوریه را روشنتر سازد .

نـتیـــــــــــــجــــه گـــــیــــــــــری

حملات جدید رژیم صهیوینستی با هر هدف و نیتی که صورت گرفته باشد تردیدی در این زمینه به جا نمی گذارد که مسئولیت عواقب این حملات (که در عین حال حق دفاع و تلافی را نیز برای سوریه توجیه پذیر می کند )متوجه این رژیم است و البته اتخاذ و ادامه سکوت معنی دار کشورهای غربی نیز بخشی از مسئولیت را متوجه این کشورها می کند که با اتخاذ چنین مواضعی رژیم صهیونیستی را به جنگ افروزی در منطقه تشویق می کند و آن را به وسوسه می اندازد.

انتهای پیام/ر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۵ ب.ظ

دیدگاه