- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

برگزاری کارگاه یک‌ روزه استهلال با حضورروحانیون و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت استان گلستان به همت دفتر نمایندگی ولی ‌فقیه در امور اهل‌ سنت استان در گرگان

البرز گلستان/در آستانه ماه مبارک رمضان همایش ستاد استهلال اهل سنت استان گلستان برگزار شد
به همت دفتر نمایندگی ولی ‌فقیه در امور اهل‌ سنت استان گلستان، کارگاه یک‌ روزه استهلال با شرکت جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت استان گلستان در گرگان برگزار شد.
رویت هلال ماه از اهمیت ویژه ای نزد مقام معظم رهبری قرار دارد

به گزارش رابط خبری مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، حجت الاسلام و المسلمین خیرخواه در این همایش، ضمن تبریک روز سوم خرداد و حماسه بسیار بزرگ و ماندگار ملت، گفت: رویت هلال ماه از اهمیت ویژه ای نزد مقام معظم رهبری قرار دارد و بر اساس برنامه ریزی دفتر مقام معظم رهبری هر ساله تیم های متعددی در بلاد اسلامی به دنبال رصد و رویت هلال ماه هستند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور افزود: برگزاری ستاد استهلال و رویت هلال ماه مبارک رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و جلسات و کارگاه های آموزشی استهلال می تواند علماء، طلاب و روحانیون جوان را با شیوه های علمی و مسائل کاربردی علم نجوم آشنا کند.

وی با بیان اینکه، ماه رجب و شعبان مقدمه رسیدن به ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان قرار داریم و در این ماه معنویت ملت های مسلمان بیشتر از گذشته می شود و مهم ترین موضوع ماه مبارک رمضان این است که شب قدر را درک کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خیرخواه افزود: همواره اعلام رویت هلال ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر با اذن حاکم اسلامی امکان پذیر است و بالاترین مقام، مقام بندگی خداست، زیرا آن چیزی که فصل الخطاب است، حکم حاکم اسلامی است که تمام رهبران مذاهب اسلامی هم این خواسته را تایید می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خیرخواه با تاکید بر اینکه، وظیفه داریم که مردم را سوق دهیم تا به رمز و رموز اصرار عبادت پی ببرند، اظهار کرد: انسان باید معرفت و شناخت خود را بیشتر کند تا به مقام بندگی برسد و در نتیجه آن عبادت را به سمت آرامش خاصی هدایت کند.

وی با بیان اینکه، نیاز است که طلاب و روحانیون در مسائل علم نجوم آموزش ببینند تا متخصص و صاحب نظر باشند، افزود: در راستای توانمند سازی علماء، روحانیون و طلاب اهل سنت که علاقمند به یادگیری مباحث استهلال و علم نجوم هستند می توانیم آموزش های تخصصی لازم را با حضور اساتید برجسته کشوری در استان گلستان برگزار کنیم.
وحدت از استهلال سرچشمه می گیرد

رئیس فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور نیز در این کارگاه آموزشی گفت: استهلال یکی از موضوعات مهمی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است که وحدت از آن سرچشمه می گیرد.

حجت الاسلام نور علی دیلم افزود: اگر به زندگانی پیامبر گرامی اسلام و اولیاء و انبیاء الهی نظر کنیم همه در موضوع استهلال اهیمت بالای قائل بودند.

وی با بیان اینکه، برگزاری ستاد استهلال و رویت هلال ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: جلسات و کارگاه های آموزشی استهلال می تواند علماء، طلاب و روحانیون جوان را با شیوه های علمی و مسائل کاربردی علم نجوم آشنا کند.

حجت الاسلام دیلم با بیان اینکه، ائمه جمعه و جماعات اهل سنت استان نقش محوری در هماهنگی و اطلاع رسانی تیم های استهلال را دارند، افزود: تشکیل کارگاه‌های آموزشی استهلال گامی مثبت در جهت بالا بردن سطح علمی و آگاهی روحانیون و زمینه‌ساز وحدت در جامعه است.
ستاد استهلال به دنبال وحدت میان مسلمانان است

امام جمعه اهل سنت نگین شهر نیز در این نشست گفت: ستاد استهلال به دنبال وحدت میان مسلمانان است، وحدتی که دشمنان را مایوس و نا امید کرده است.

ابوبکر آخوند خوجملی افزود: هدف از برپایی این نشست، تعامل و همکاری علما برای رصد ماه‌های رمضان و شوال به صورت مشترک بوده است، چرا که حساسیت این مسأله بالاست و رصد دقیق ماه اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه شروع و پایان ماه رمضان با وحدت و همدلی باشد، اظهار کرد: وقتی ماه مبارک رمضان نزدیک می شود آگاه باشید که ماه رمضان به استقبال شما می آید و شما هم باید به استقبال این ماه مبارک برویم و یکی از استقبال های ماه مبارک رمضان استهلال این ماه عزیز و روئیت ماه است.

آخوند خوجملی با بیان اینکه، ستاد استهلال به دنبال وحدت میان مسلمانان است، افزود: یکی از ویژگی های کارگاه آموزشی استهلال این است که ماه رمضان از نظر علمی و فقهی مورد بحث و گفتگو علما قرار می گیرد و طی آن نکته‌های علمی و فقهی تبیین می شود.

وی در ادامه ضمن تبریک حماسه حضور ۴۰ میلیونی اهل سنت و تشیع، اظهار کرد: مردم ایران اسلامی بار دیگر وحدت و همدلی خود را از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری اعلام کرده و دشمنان نظام را خیره و نا امید کردند.
کلاس های آموزشی استهلال مجازی برگزار می شود

حجت ‌الاسلام والمسلمین قلم کار اصفهانی از اعضای ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز در این کارگاه آموزشی گفت: برنامه داریم بعد از ماه مبارک رمضان فراخوان بدهیم و انتظار داریم در منطقه شمال کشور نیز ۵ الی ۱۰ طلبه فاضل ثبت نام کنند و کلاس های آموزشی استهلال مجازی را برگزار کنیم تا استهلال فقط مختص ایام ماه شعبان و ماه رمضان نباشد و بلکه برای تمام ماه های سال باشد.

وی با بیان اینکه، انتظار ما این است که شروع ماه رمضان در تمام کشورهای اسلامی در یک روز و با هم باشد، اظهار کرد: اگر استهلال همانطور که پیامبر گرامی اسلام انجام داده است صورت بگیرد، دیگر هیچ اختلافی در امت اسلامی نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قلم کار اصفهانی در ادامه، اصول و مبانی علمی و فقهی و نیز شیوه‌های رصد را برای طلاب و روحانوین آموزش دادند.

وی مباحثی از قبیل مدار‌، کره ماه، مختصات هلال در ماه‌های مختلف‌، راه‌های اثبات اول هر ماه و چگونگی بهره‌گیری از نرم‌افزارها را اشاره نمود.
هدف از برپایی این نشست، تعامل و همکاری علما برای رصد ماه‌های رمضان و شوال به صورت مشترک بوده است، چراکه رصد دقیق ماه در آخرین روز ماه شعبان و آغار ماه مبارک رمضان اهمیت زیادی دارد.

در این نشست، موضوع استهلال ماه رمضان از نظر علمی و فقهی مورد بحث و گفتگوی علما قرار گرفت که طی آن نکته‌های علمی و فقهی برای حاضرین تبیین شد.

یاد آور می شود، در این همایش عبدالجلیل آخوند فرهمند، رابط مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در شهر فراغی نیز مقاله خود با موضوع “فلسفه استهلال و چرایی انجام آن” را برای حاضرین قرائت کرد.

همچنین در پایان این کارگاه آموزشی، بیانیه شورای استهلال اهل سنت استان گلستان، نیز قرائت گردید.

دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان های گلستان و گیلان

0 [1]
0 [1]