- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مهندس قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان:مسئولیت اصلی حادثه معدن زمستان یورت برعهده صاحب پروانه است و این موضوع در قانون معادن ذکر شده است

البرز گلستان /مهندس حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: حادثه  معدن زمستان یورت آزادشهر حادثه تلخی بود و از نظر تعداد تلفات بزرگترین حادثه معدنی در شروع کار معدنی در کشور به‌شمار می‎رود.

وی تصریح کرد: حادثه در معدن جزء ذات معدن است و ۳ تا ۴ مورد حادثه معدن را در گذشته شاهد بودم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: وجود گاز متان خطرات معدن را زیاد می‎کند که اگر تهویه به خوبی انجام نشود و یا در زمینه ایمنی بی‎توجهی شود حادثه به بار خواهد آورد.

قوانلو با بیان اینکه در معادن ذغال سنگ اسپانیا و لهستان نیز حوادث اتفاق افتاده است، افزود: معدن زمستان یورت یکی از معادنی بود که در گذشته درجه ریسکش را ارزیابی کرده بودیم و وزارت صنعت و معدن و تجارت مطابق قانون بیشتر بازرسی‎های فنی معادن را داشته است.

وی گفت: مسائل فنی معدن برعهده ما نهاده شده و مسائل ایمنی بر عهده اداره کار و تامین اجتماعی قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان یادآور شد: مسئولیت اصلی این اتفاق برعهده صاحب پروانه است و این موضوع  در قانون معادن ذکر شده است

قوانلو یادآور شد: هر کارگاهی با ۲۵  معدن‎کار عضو داشته باشد باید یک مسئول فنی داشته باشد و یک مسئول ایمنی نیز در محل معدن الزامی است.

وی تاکید کرد: بر اثر یک اتاق حادثه پیش آمده است و از آنجایی که میزان گاز منوکسید و دی اکسیدی که در حد ۷۰۰ پی.پی.ام در جلوی درب تونل بود و ۹۹ درصد فوت در این حادثه بر اثر خفگی بوده وجود انفجار قطعی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه در روز نخست ۶۸ نفر بر اثر گاز منوکسید تنفس می‎کردند دچار مصدومیت شدند، افزود: گروه ایمنی معادن با دیگر گروه‎های امدادی کارگاه تولیدی متفاوت است و این تعدادی که مصدوم شدند آشنایی با معدن نداشتند و در ساعات اولیه حادثه این مصدومیت‎ها ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: آواربرداری و نجات زنده‎ها و خروج اجساد از اولویت‎هایی ما بود که در بهترین وجه در مدت شش روز توانستند انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: هر زمان نتیجه کارشناسی مشخص شد میزان تقصیر را مشخص خواهیم کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: نبود تهویه، عامل انسانی و قصور صاحب معدن پس از ارزیابی مشخص می‎شود.

وی افزود: اگر روز قبل و یا ۵ روز قبل کسی به دلیل گازگرفتگی خارج می‎شد این فرض درست بود که کارشناسان کوتاهی کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه گاز متان رنگ و بو ندارد و انسان به ناگاه احساس خفگی نمی‎کند، افزود: دستگاه گازسنج تنها می‎توانست میزان گاز متنان را بسنجد و این مهم در دفتر سنجش گاز معدن وجود داشته و ما این دفتر را پلمب کرده و به دادستانی تحویل دادیم.

قوانلو افزود: درصد گاز متان بالای ۱٫۵ درصد خطرناک به شمار می‎رود و در زیر صفحه‎های این دفتر امضاء مسئولان ایمنی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است گازی تجمع شده و تهویه‎ای نشده و یا  سرعت تهویه گاز به کندی انجام می‎شد و یا به ناگاه گاز متان از محل گسل‎ها خارج شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: تهویه طبیعی برای معادن ذغال سنگ تهویه خوبی نیست و آنچه بر اساس وظایف برعهده ما نهاده شده بازرسی و نظارت ا‌ز ۴۷ معادن دیگر استان است که در حال بهره‎برداری هستند.

قوانلو خاطرنشان کرد: در استان گلستان نزدیک ۲۰ معدن ذغال سنگ داریم که باید مورد ارزیابی و بازرسی قرار دهیم.

وی گفت: منتظریم که نظارت‎ها انجام می‎شود و در مورد بخش‎های ایمنی معدن باید اداره کار پاسخ دهد و این مهم در قانون ایمنی معادن دیده شده و اگر ما در نظارت ضعف داشته باشیم باید پاسخ دهیم و حتی به دادگاه هم برویم  چرا که باید از این حادثه عبرت بگیریم تا چنین اتفاقاتی نیفتد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: ۵ تا ۶ هزار تن در ماه از این معدن ذغال سنگ برداشت می‎شد و یک میلیون ۲۵۰ هزار تن ظرفیت برداشت این معدن بوده که تا کنون ۸۲۰ هزار تن آن برداشت شده است.

قوانلو افزود: در سال ۱۳۹۵ قیمت ذغال سنگ افزایش یافت و‌گرنه در گذشته برداشت ذغال سنگ مقرون به صرفه نبود و در سال ۱۳۹۴ اکثر معادن زیان‎ده بودند.

وی گفت: در سال گذشته ۴۰۰ عدد گازسنج ایندرو خریداری کرد و به بخش خصوصی تحویل داد که هر کدام ۵ تا ۶ میلیون قیمت داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان یادآور شد: معادن ذغال سنگ اشتغال بالایی دارد و نمی‎توان به ناگاه این معادن را تعطیل کرد اما اگر معدنی شرایطی نامناسب داشته باشد باید آن را تعطیل کنیم.

قوانلو ادامه داد: تعداد نیروهای ما برای بازرسی کم است و تنها ۴ نفر نیرو متخصص معدن داریم و قبل از این حادثه جذب ۴ متخصص دیگر را در دستور کار داشتیم.

وی افزود: همه کارگرانی که در معدن کار می‎کردند همکار من بودند  و روز ۱۸ اردیبهشت ماه در محل معدن زمستان یورت با آنها دیدار داشتم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: پس از این حادثه بنا به تجربه معدن و تجربه در کارگاهی که داشتم در محل حادثه باقی ماندم تا به معدنچیان محبوس شده، کمک کنم.

قوانلو درباره اظهارات کارگران درباره این موضوع که رئیس سازمان صنعت تاکید داشته که به نامزد خاصی در انتخابات رای دهند، افزود: صحبت‎هایی من ضبط شده ‌گرچه در برخی روزها و پس از پایان وقت اداری به نفع یک نامزد پس از ساعت ۲:۳۰ بامداد صحبت کردم اما وقت اداری و حضور در جشن کارگری چنین کاری انجام ندادم و بیشتر صحبتم در خصوص عملکرد دولت بود.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۹ ماه از  ۱۲ ماه مطالبات کارگران معدن پرداخت شده بود و مراجعه کارگران به من برای مطالبات کاهش پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه اگر لوکوموتیو سالم باشد ممکن است علت انفجار چیز دیگری باشد، افزود: هر گونه اظهار نظر در خصوص این حادثه تا زمانی که کمیته حقیقت‎یاب نظر قطعی ندهد اشتباه است./ تسنیم

0 [1]
0 [1]