قربانی مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ از آغازعملیات اجرایی احداث خط عریض اینچه برون و سکوی تخلیه و بارگیری خبرداد

البرز گلستان/ مهندس محمدرضا قربانی مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲  اظهار کرد:صبح چهارشنبه با حضور معاون استاندار و اعضای شورای حمل‌ونقل استان عملیات اجرایی احداث خط عریض اینچه برون و سکوی تخلیه و بارگیری آغاز شد.

وی افزود: هم‌اکنون بازرگانان و تاجرهای ایرانی برای واردات و صادرات تعویض بوژی انجام داده و بابت هر بار تعویض ۱۸۰ فرانک سوئیس به کشور ترکمنستان پرداخت می‌کنند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ سپس اظهار کرد: در حال حاضر ایران با راه‌آهن ترکمنستان و کشورهای سی آی اس (CIS) به‌وسیله خط نرمال یک هزار و ۴۳۵ میلی‌متری ارتباط دارد.

ویافزود: با بهره‌برداری از این پروژه، عرض ریل به یک هزار و ۵۲۰ میلی متر تغییر یافته و واگن‌ها به انجام عملیات تعویض بوژی نیاز ندارند و باوجود تخفیف ۵۰ درصدی صادرات از گلستان و کاهش هزینه بوژی می‌تواند مشوق خوبی برای افزایش صادرات و تبدیل اینچه برون به یک هاب بزرگ صادراتی باشد.

مهندس قربانی تصریح کرد: با اجرای این پروژه درمجموع سه هزار و ۲۰۰ متر خط عریض وارد کشور کرده و خطوط تخلیه و بارگیری را ایجاد می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای صادرات مواد خوراکی از مرز اینچه برون واگن یخچال دار نیاز است و واگن‌های یخچال دار قابلیت تعویض بوژی ندارند و با احداث خط عریض امکان صادرات مواد خوراکی از طریق راه‌آهن اینچه برون فراهم می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ یادآور شد: اختلاف پیش‌آمده بین روسیه و ترکیه می‌توانست فرصت مناسبی برای صادرات ایران از مرز اینچه برون فراهم کند اما به دلیل نداشتن خط عریض تاکنون نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

( بوژی یا ارابه واگن نوعی تریلر دارای محورهای متناسب با میزان بار است و برای حمل بارهای بسیار سنگین به منظور کاهش فشار بار بر روی جاده، راه آهن و همچنین وسایل نقلیه بکار می‌رود.)

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

دیدگاه