توصیه های ایمنی و مصرف ونحوه استفاده از اجاق گازهای خانگی

البرز گلستان/شرکت گاز استان گلستان در باره ارائه آموزش های ایمنی به شهروندان توصیه های ایمنی و مصرف را به شهروند استان گوشزد می کند. یکی از وسایلی که بی شک در منزل تمامی مشترکین وجود دارد اجاق گاز است. اجاق گاز وسیله ای است که بیشتر از سایر وسایل منزل و در اکثر ساعات شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد واستفاده از آن هم مختص خانمهای خانه دار نبوده و سایر اعضای خانواده نیز کم و بیش و در مواقع لزوم از اجاق گاز استفاده می نمایند . آمار حوادثی که بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از اجاق  روی می دهد متاسفانه در مقایسه با سایربا وسایل گازسوز بیشتر می باشد .به این ترتیب و با توجه به گستردگی استفاده از اجاق گاز و برای اینکه وسایل گاز سوز مبدل به وسیله ای مطمئن جهت آسایش زندگی شما و خانواده تان گردد لازم است نکاتی را جهت آگاهی تمام اعضا خانواده شما خواننده گرامی ذکر می نماییم:.

 

 

        اجاق گاز      اجاق گاز

 

 

 یکی از وسایلی که بی شک در منزل تمامی مشترکین وجود دارد اجاق گاز است. اجاق گاز وسیله ای است که بیشتر از سایر وسایل منزل و در اکثر ساعات شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد واستفاده از آن هم مختص خانمهای خانه دار نبوده و سایر اعضای خانواده نیز کم و بیش و در مواقع لزوم از اجاق گاز استفاده می نمایند . آمار حوادثی که بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از اجاق  روی می دهد متاسفانه در مقایسه با سایربا وسایل گازسوز بیشتر می باشد .به این ترتیب و با توجه به گستردگی استفاده از اجاق گاز و برای اینکه وسایل گاز سوز مبدل به وسیله ای مطمئن جهت آسایش زندگی شما و خانواده تان گردد لازم است نکاتی را جهت آگاهی تمام اعضا خانواده شما خواننده گرامی ذکر می نماییم:

توصیه می شود بهتر است وسایل گاز سوزی که در یک محل بطور ثابت نصب می شوند بوسیله لوله فلزی به سیستم لوله کشی وصل گردند.

 

در اجاق گازهایی که پیلوت(شمعک)ندارند همیشه ابتدا کبریت را روشن بکنیدوسپس شیر گاز را باز کنید. مجدداًتوصیه می کنیم که از باز کردن شیر اجاق گاز قبل از روشن کردن کبریت خود داری کنید در غیر اینصورت در فاصله بین باز کردن شیر اجاق گاز و روشن کردن کبریت گاز در فضای آشپزخانه منتشر شده و ممکن است باعث انفجار و آتش سوزی گردد

 

اگر اجاق گاز ووسایل گازسوزی که مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای پیلوت (شمعک) می‌باشند جنانچه بعد از باز کردن شیر گاز مشعل روشن نشود معلوم می شود که پیلوت میزان نیست و یا خاموش شده است . در هرحال باید فوراً شیر گاز را بست و به بررسی و رفع علت پرداخت .

 

 

سر رفتن ظرف غذا و مانند آنها بر روی اجاق گاز ممکن است باعث خاموش شدن شعله گردد .بنابراین هنگام استفاده از اجاق گاز باید دقت شود که ظرف غذا سر نرود . چنانچه این عمل اتفاق افتاد و شعله خاموش شد باید فوراً شیر گاز را بست و پس از خارج کردن گاز منتشر شده در فضای آشپزخانه ،اجاق گاز را تمیز و آماده روشن کردن مجدد نمود .همیشه مراقب باشید که مشعلهای اجاق گاز و ضمائم آن کاملاً تمیز و مرتب باشند تا گاز بتواند به راحتی و به اندازه کافی به مشعل برسد و با شعله آبی بسوزد . برای این کار باید هفته‌ای یک یا دو بار شیر مصرف مربوط را بست و مشعلها و ضمائم آن را از جای خود بیرون آورد و پس از تمیز کردن و شستن کاملاً آنها را خشک کرد و دوباره در جای خود قرار داد.

 

از وارد آوردن ضربه بوسیله دیگ و سایر ظروف سنگین بر روی اجاق گاز جداً خودداری کنید زیرا باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز می شود .

 

وسایل گاز سوز مخصوصاً اجاق گاز را در محل وزش جریان باد مانند پنجره ، مقابل باد بزنهای برقی و. . . قرار ندهید زیرا این عوامل باعث خاموش شدن شعله می شود و در نتیجه چون شیر اجاق باز است گاز در فضا پراکنده می شود و تولید خطر وآتش سوزی می کند.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴ ب.ظ

دیدگاه