اقدام نمادین رییسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان

به گزارش روابط عمومی استانداری گلستان رییسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان به نشانه تقویت پیوند و استحکام بیش از پیش همکاریها و روابط مشترک و در حرکتی نمادین، پیچ یکی از ریل های راه آهن شرق دریای خزر را سفت کردند که سه کشور را به هم متصل می کند.
این مراسم نمادین، پس از گشایش خط راه آهن ترانزیتی شرق دریای خزر انجام گرفت. این خط آهن ۹۲۰ کیلومتری به عنوان کریدور ریلی شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است.

مراسم آغاز بهره برداری از راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان در ایستگاه آک یایلا واقع در خاک ترکمنستان با حضور رییسان جمهوری ایران ، ترکمنستان و قزاقستان و سایر مقامات عالی این سه کشور و همچنین نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ، قربانقلی بردی محمداف و نور سلطان نظر بایف روسای جمهوری ایران ، ترکمنستان و قزاقستان پس از پایان سخنرانی درخصوص اهمیت این پروژه عظیم در توسعه همکاری کشورهای همسایه ، منطقه و بسیاری از کشورهای دیگر با حضور در کنار ریل آهنی در ایستگاه آک یایلا واقع در خاک ترکمنستان به صورت نمادین پیچ ریل را سفت کردند.

روسای جمهوری سه کشور سپس با استقرار در قطار از ایستگاه آک یایلا عبور کرده و وارد خاک ایران شدند.

پس از برگزاری این مراسم ضیافت ناهاری به میزبانی رییس جمهوری ترکمنستان با حضور روسای جمهوری سه کشور در ایستگاه آک یایلا برگزار شد.

در ادامه این مراسم که با حضور دکتر حسن روحانی، نورسلطان نظربایف و قربانقلی بردی محمد اف و مقامهای شماری از کشورهای منطقه برگزار شد، قطاری با عبور از ایستگاه آک یایلا در خاک ترکمنستان راهی ایران شد.

با این خط آهن، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت.

وزرای راه کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و عمان نیز در این مراسم حضور داشتند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه