مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان به مناسبت ۲فروردین روز جهانی آب :آب باید در هر مرحله از چرخه آب با دقت مدیریت شود

“پساب طلای خاکستری “شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۷

به گزارش روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان استان گلستان مهندس محمد هادی رحمتی مدیرعامل شرکت با اشاره به اینکه ۲۲ مارس هر سال از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شده است و در سال ۲۰۱۷ این روز برابر است با ۲ فروردین ۱۳۹۶ و شعار روزجهانی آب در این سال با عنوان ” پساب ، طلای خاکستری ” انتخاب شده افزود: آب باید در هر مرحله از چرخه آب با دقت مدیریت شود؛ از برداشت آب شیرین، تصفیه مقدماتی، توزیع، استفاده، جمع‌آوری و تصفیه نهایی تا استفاده از پساب تصفیه شده و بازگشت نهایی آن به طبیعت و آمادگی کامل برای برداشت و ورود مجدد به این چرخه.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت به توسعه شهری و اقتصادی شتاب داده است گفت : به همین دلیل پساب تولید شده و بار آلودگی ناشی از آن در سطح جهان رو به افزایش است؛ درحالی که مدیریت پساب نادیده گرفته می‌شود و پساب با اینکه منبعی مقرون به صرفه و پایدار برای تامین آب و انرژی و مواد مغذی است، بی ارزش انگاشته می‌شود. بنابر این نیاز است دیدگاه ما نسبت به پساب تغییر نماید و به آن به عنوان یک منبع و نه ماده‌ای دور ریختنی نگاه شود.

مهندس رحمتی با تاکید بر اینکه استفاده مجدد از پساب می‌تواند راهکاری برای حل چالش‌های دیگر چون تولید غذا و توسعه‌ی صنعتی باشد اظهار داشت: فرایند‌ها و تاسیسات بسیاری وجود دارد که امکان استفاده از پساب را برای تامین تقاضای رو به رشد آب در شهر‌ها، حمایت از کشاورزی پایدار، افزایش انرژی تولیدی و توسعه‌ی صنعتی فراهم می‌نماید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به مصرف آب در کشاورزی و صنعت تصریح کرد: شانس زیادی برای بهره‌مند شدن از پساب‌ها به عنوان منابع آبی وجود دارد. پساب‌های تصفیه شده به صورت مطمئن، منابع مقرون به صرفه و پایداری برای تامین آب، انرژی، مواد غذایی و سایر مواد خواهند بود.

وی در ادامه افزود: می‌توان به طور مستقیم از فاضلاب در کسب و کار بهره مند شد. مثلا؛ از پساب تصفیه شده برای سرد و گرم کردن و از آب باران جمع‌آوری شده شیروانی‌ها در سیفون دستشویی، ششستشوی ماشین و آبیاری استفاده کرد.
مهندس رحمتی در خصوص وضعیت طرح ها وتاسیسات فاضلاب در استان گفت: هم اکنون در شهرهای گرگان بندر ترکمن بندرگز و کردکوی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسیده‌است
همچنین در شهر های گنبد آزادشهر و علی‌آباد کتول و آق قلا طرحهایی جمع آوری و تصفیه فاضلاب در دست اجرا میباشد. همچنین مطالعات فاز یک فاضلاب شهرهای مینودشت و گمیشان به اتمام رسیده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۱ ب.ظ

دیدگاه