رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اعلام کرد: افتتاح راه‌آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان عامل تحول منطقه

به گزارش البرز گلستان حسینقلی قوانلو‌ روز چهارشنبه افزود: افتتاح این خط آهن ترانزیتی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای گلستان بوده و باعث فراهم شدن سرمایه‌گذاری در آن ‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب معدنی کشور قزاقستان، گفت: این کشور آسیای مرکزی در ذخایر معدنی مختلف مثل سنگ آهن، مس، روی، طلا و کروم‌ از غنای بسیار خوبی برخوردار است که می‌تواند در ترانزیت و نیز در استقرار صنایع بزرگ معدنی در منطقه اقتصادی گلستان موثر باشد.

‌رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اظهار کرد: کشور قزاقستان در تولید غلات نیز سهم بزرگی دارد که می‌توان از خط ریلی جدید و از طریق خطوط ریلی کشور ایران آن را ترانزیت کرد.

وی تصریح کرد: با راه اندازی این خط آهن، ظرفیت حمل بار گلستان که فعلا ۵۰۰ هزار تن در سال و به صورت زمینی است، رشد چشمگیری یافته و در مرحله نخست به سه میلیون تن افزایش می‌یابد که این ظرفیت با تکمیل زیرساخت‌های باقی مانده و رفع برخی نواقص تا ۱۲ میلیون تن درسال نیز افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به کسب مجوز راه اندازی کارخانه بزرگ فولاد با ظرفیت ۵ میلیون تن در منطقه اقتصادی اترک، تصریح کرد: ساخت مرحله نخست این کارخانه با ظرفیت ۲ میلیون تن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

قوانلو هم چنین بااشاره به موافقت موافقت شورای مناطق آزاد و رییس جمهوری با ایجاد منطقه آزاد ‌اینچه برون‌، گفت: تصویب نهایی منطقه آزاد که باید در هیات وزیران و سپس در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد، فرصت بسیار خوبی را برای حضور سرمایه گذاران در این استان فراهم خواهد کرد.

وی افزود: تصویب منطقه آزاد گلستان با رویکرد صنعت و معدن خواهد بود و سرمایه گذاران می‌توانند از مزیت‌های منطقه آزاد و نیز ذخایر معدنی کشور قزاقستان در سرمایه گذاری های خود بهره برند.

قوانلو اضافه کرد: ماه‌ها قبل نیز در سفر رییس جمهوری به قزاقستان تفاهم نامه و نقشه راه همکاری‌های معدنی بین دو کشور، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر توسعه و انرژی قزاقستان امضاء شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تصریح کرد: درقالب این تفاهم نامه قرار است سه شرکت مشترک (ایران – قزاقستان) با سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین، در حوزه‌های مختلف معدنی تشکیل شود.

راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به طول ۹۲۰ کیلومتر تا ساعاتی دیگر توسط روسای جمهور سه کشور فوق به بهره برداری می‌رسد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳۰ ق.ظ

دیدگاه