گرگ یراق مجری طرح توسعه ورزش بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری:باید برای سالمندان در شهرها و روستاها مربی ویژه ای تربیت شود

البرز گلستان/مجری طرح توسعه ورزش بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، توجه به ورزش را در دوران بازنشستگی و سالمندی ضروری و موجب دستیابی به سالمندی فعال دانست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مجید گرگ یراق، در گردهمایی مدیران استانی صندوق بازنشستگی کشوری و روسای شورای موقت کانون های بازنشستگی سراسر کشور در تهران، با اعلام این مطلب گفت: سالمندان و کودکان دو گروهی هستند که بیش از سایر افراد جامعه در معرض آسیب های اجتماعی، جسمی و زیست محیطی قرار دارند و بیش از دیگران احتمال وقوع اتفاق و حوادث برای آنان وجود دارد. به همین دلیل باید به حفظ سلامت آن ها توجه شود.
گرگ یراق با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته با اجرای طرح های مرتبط با توانمندسازی سالمندان، تامین شرایط اقتصادی و حمایت های بهداشتی و روانی، موفق به کاهش معضلات سالخوردگی شده اند، اظهار داشت: کارشناسان کشورهای توسعه یافته «سالخوردگی فعال» را یکی از عوامل مهم توسعه می‌دانند. همزمان با رشد و توسعه عمومی و فرهنگی، در ایران نیز اقدامات موثری برای پاسداشت شرایط سالمندان و بهبود وضعیت آن ها انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، مرگ افراد زیر ?? ?سال، مرگ زودرس برای سالمندان است، گفت: نخستین گام در پیشگیری از این مرگ و میر، توجه به شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی است. برای این منظور نیز باید برای سالمندان در شهرها و روستاها مربی ویژه ای تربیت شود.
مربی فدراسیون بدنسازی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: امروز، جهان به آموزش برای سالمندان در جهت بهبود شرایط زندگی بیش از گذشته بها می دهد. بنابراین برای رسیدن به زندگی سالم در کنار تغذیه، نیاز به گسترش و ترویج فرهنگ ورزش در سالمندان احساس می شود.
گرگ یراق تصریح کرد: حفظ و افزایش توانمندی های فیزیکی و فیزیولوژیکی سالمندان، تقویت فرهنگ و توانمندی های خود کنترلی جهت حفظ توده عضلانی، تعادل و استقامت به قصد جلوگیری از بروز آسیب های اتفاقی در سالمندان، تربیت مربیان بدنسازی ویژه سالمندان جهت اجرای تمرینات تخصصی با همکاری فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام و تربیت مدرسان بومی جهت برگزاری سمینارها و همایش های استانی و شهرستانی متناسب با جمعیت سالمند هر استان، از جمله برنامه هایی است که می توان در جهت گسترش فرهنگ ورزش سالمندی اجرا کرد.
وی با اشاره به برنامه های صندوق بازنشستگی کشوری در این زمینه، گفت: برگزاری یک دوره همایش های استانی جهت آموزش اولیه به سالمندان، ایجاد فضای مناسب برای برگزاری همایش های متعدد توسط مدرسین تربیت شده و تربیت مدرس بومی جهت برگزاری حداقل پنج دوره همایش ورزش و سالمندی به ازای هر هزار نفر سالمند از جمله برنامه هایی است که در این زمینه در دستور کار قرار دارد.
گرگ یراق با بیان اینکه ۳۰درصد از این برنامه ها تاکنون اجرایی شده است، ادامه داد: برگزاری دوره تخصصی مربیگری بدنسازی سالمندان توسط کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در ۳۱ استان کشور، استفاده از دانشکده های تربیت بدنی با هدف تامین مربیان متخصص برای مواجهه حرفه ای با سالمندان و برقراری ارتباط بین هیات های استانی بدنسازی و پرورش اندام و مدیریت های استانی صندوق بازنشستگی کشوری جهت ارائه خدمات ورزشی در سالن های بدنسازی هر استان به بازنشستگان کشوری نیز از دیگر برنامه های هدف است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۵ ق.ظ

دیدگاه