رئیس‌جمهور در جمع روحانیون استان گلستان: امروز باید به‌دنبال تبلیغ اسلام اعتدال و رحمانیت باشیم؛ فقه ما باید فقه تقریب و اتحاد باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع علما، فضلا و طلاب سراسر استان گلستان در محل مصلی گرگان به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنانش به برادری، دوستی و وحدت میان اقوام و مذاهب مختلف در استان گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه همه ما در صف واحد در مسیر پیشرفت و تعالی یک کشور باشند، بسیار ارزشمند است و باید هر چه بیشتر تقویت شود.

وی اختلاف بین مذاهب اسلامی را بسیار جزیی و ناچیز دانست و افزود: همه مذاهب اسلامی نسبت به کتاب آسمانی، سیره پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و عشق به خاندان و اهل بیت رسالت اتفاق نظر دارند؛ امروز در ایران اسلامی همگی زیر پرچم واحد اسلام و قرآن و نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت قرار داریم.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: ایران یک ملت واحد است و باید از این موضوع حفاظت و صیانت کرد.

وی در ادامه سخنانش اجتهاد در اسلام را موضوع بسیار ارزشمندی توصیف و خاطرنشان کرد: اجتهاد به معنای فهم درست و به‌دست آوردن راه‌حل معضلات و پاسخ به نیازهای جامعه از متن کتاب و سنت است؛ اگر گویا نباشد و نیازهای جامعه‌مان را از متن اسلام استخراج نکنیم، بی‌تردید دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس‌جمهور ادعای جهاد از سوی گروه‌های تکفیری را بی‌اساس و فاقد اعتبار خواند و تاکید کرد: جهاد واقعی بدون اجتهاد عملاً به طغیان و بهم ریختگی منجر می‌شود. جهادی ارزشمند است که در کنار فهم درست از اسلام، قرآن و سنت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) باشد.

وی ادامه داد: امروز حوزه‌های علمیه بایستی برای ترویج واقعی دین اسلام تلاش کنند و این نیاز امروز ما است. در دهه‌های اخیر زیباترین روز، روزی بود که در ایران نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، تحت پرچم لا اله الا الله و محمد رسول‌الله به پیروزی رسید. این پیروزی در حالی بود که کسی فکر نمی‌کرد یک ملت با رهبری یک عالم و فقیه و بدون وصل‌بودن به هیچ یک از ابرقدرت‌ها، به پیروزی برسد.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: روز پیروزی انقلاب اسلامی، روز پیروزی اسلام بود، دنیا مشاهده کرد که اسلام تنها عبادات شخصی نیست، بلکه دینی است که می‌تواند یک انقلاب را رهبری کند و انقلاب اسلامی پس از افول قدرت عثمانی نشان داد که یک دین سیاسی است و می‌تواند در برابر ابرقدرت‌های جهان بایستد.

وی با بیان اینکه “تلخ‌ترین زمان نیز برای اسلام روزی است که عده‌ای تحت عنوان تکفیر و سلفی‌گری سر یک انسان را از تن جدا می‌کند و با این اقدام خود زشت‌ترین چهره را از اسلامی نشان می‌دهند که رحمانی‌ترین دین جهان است”، گفت: امروز موضوع ایران‌هراسی نسبت به سه تا چهار سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: وقتی فردی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طرح “جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری” را مطرح می‌کند و این طرح به اتفاق آرا، توسط نمایندگان کشورهای جهان تصویب می‌شود، این موضوع افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: اسلام و فقه ما باید فقه تقریب مذاهب و اتحاد باشد و با حرکت در این مسیر شیعه و سنی و طوایف و اقوام مختلف و نیز دنیای اسلام را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک‌تر و متحدتر کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به روحانیون اظهار داشت: دولت از روحانیت اعم از شیعه و سنی، انتظار و توقع دارد که برای حل معضلات و توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور و اخلاق و وحدت، پیشتاز و پیشگام باشند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۴ ب.ظ

دیدگاه