آیت نورمفیدی نماینده ولی فقیه درگلستان دردیداربامدیران منابع طبیعی استان :گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در بین مردم یاید انجام شود

البرز گلستان/آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دیداری با حضور پرسنل و مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، اظهار کرد: در این که منابع طبیعی امروز اهمیت بسیاری دارد بر کسی پوشیده نیست و کسی نیست که نداند منابع طبیعی برای ما چه ارزشی دارد.

امام جمعه گرگان افزود: البته ممکن است توده های مردم آنطور که شما در جریان فواید منابع طبیعی هستید، آگاه نباشند لذا یکی از کارهایی که باید انجام شود گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در بین مردم است.

وی با بیان این که اهمیت منابع طبیعی برای حیات انسان باید عمومی شود، گفت: راه درست این است که از دبستان ها کار آموزش را شروع کنیم.

وی ادامه داد: در منابر علما و روحانیت و در نمازهای جمعه، صداسیما و سایر رسانه ها باید این فرهنگ اغنا شود.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: روزی می خواستم با خندوانه و برنامه آقای مهران مدیری تماس بگیرم و بگویم تریبونی که شما دارید نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد زیرا بسیاری این برنامه ها را نگاه می کردند.

وی با تاکید بر این که اهمیت این مساله باید به مردم منتقل شود، گفت: قبل از این که امروز بشر به اهمیت منابع طبیعی پی ببرد و روی آن تاکید کند ما در منابع اسلامی خود هزارن توصیه و تاکید داشتیم که اهمیت این چیزها را برای ما روشن کرده است.

وی قرآن را اساس و ریشه همه توصیه ها برای حفاظت از منابع طبیعی دانست و گفت: قرآن می گوید ما شما را از این زمین درآوردیم و خدا از شما خواسته زمین را که مادر شما است، آباد نگه دارید. از همین یک جمله اهمیت زمین و آنچه مربوط به زمین است شناخته می شود.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: منابع غنی اسلامی ما چیزی است که شاید دنیا از آن خبر نداشته باشد و نداند اسلامی که با آن مبارزه می کنند و اسلام هراسی راه انداخته اند راجع به جنگل و منابع طبیعی چه چیزهایی گفته است.

وی افزود: زمانی گروهی از آلمان پیش من آمدند و من هم از منابع اسلامی درباره منابع طبیعی گفتم، همه آن ها تعجب کردند و گفتند که کشیش های ما چرا چیزی نمی گویند.

وی ادامه داد: منابع اسلامی ما مهمترین انگیزه را می تواند در جامعه ایجاد کند و چه منبعی از قرآن و سیره و رفتار پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) برای حفاظت از منابع طبیعی بهتر است.

نماینده ولی فقیه در گلستان اضافه کرد: آموزه های دینی حتی از داده های علمی هم می تواند عمیقتر باشد زیرا علم آگهی می دهد ولی دین اعتقاد و ایمان می دهد و انسان بر خلاف ایمان عمل نمی کند.

وی تصریح کرد: خداوند می گوید با این که یقین داشتند ولی انکار کردند و این نشان می دهد علم ایمان نمی آورد.

امام جمعه گرگان گفت: اعتقاد من این است و در نماز جمعه هم تاکید کرده ام که حداقل در اطراف زمین های کشاورزی خود درختکاری کنید. اگر این ها درختکاری شود خود سرمایه عظیمی است و شاید نفع دراز مدتش از کشاورزی هم کمتر نباشد.

 

حفاظت از منابع طبیعی تبدیل به فرهنگ شود

 

وی با بیان این که درختکاری در زمین های کشاورزی اگر هم دنیا نداشته باشد آخرت دارد، گفت: این حرف ها باید توسط همه زده شود و فرهنگ سازی آن برای توسعه و پیشرفت کشور بسیار مهم است.

وی با اشاره تعداد کم نیروهای منابع طبیعی، گفت: واقعا اگر مرد جنگی شوید و ساعت کاری و پشت میز بودن برای شما ملاک نباشد، موفق می شوید.

 

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: قدر قطره آب را کسی می داند که کنار آب نباشد و برای دسترسی به آن باید تلاش کرد.

وی اظهار کرد: شما اگر بی تاب باشید مردم و مسئولان را بی تاب می کنید. مسائلی را می دانید به مردم منتقل کنید و امیدوار باشید که فرهنگ حفظ منابع طبیعی در جامعه عمومی شود.

وی خاطرنشان کرد: با همین زمین های کشاورزی ما می توان نیمی از نیازهای گندم کشور را تهیه کرد اگر کشاورزی ما توسعه یافته شود. خدا زمین و آب را به ما داده ولی باید درست مصرف کنیم. باید روی قطره قطره آب برنامه ریزی داشت.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۹ ق.ظ

دیدگاه