مهندس قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ازآغازاجرای طرح تنفس تدریجی در جنگلهای گلستان خبرداد

البرز گلستان/ مهندس ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد که : توسعه در بستر منابع طبیعی اتفاق می افتد.

وی ضمن اشاره به کارکردهای منابع طبیعی که اهم تولید اکسیژن جذب گاز کربنیک و گرد و غبار و جلوگیری از ریزگردهاکاهش سیلاب و تولید آب می باشد  گفت :مسائل منابع طبیعی مرز سیاسی نمی شناسد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه گفت : تخریب منابع طبیعی زود خودش را نشان می دهد.

مهندس قزلسفلو با توجه به ۱۵ اسفند روز درختکاری و اینکه توصییه در ختکاری باید فرهنگ شود و باید این روز را به فضای خارج از جنگل بکشانیم.در باره برنامه های روزط درختکاری گفت :برنامه های این هفته از روز ۱۵ اسفند که روز ملی درختکاری است، آغاز می شود، در این روز جشن روز درختکاری با حضور مسئولان برنامه ریزی شده است. در این سال ها تلاش کرده ایم تا برنامه این روز را خارج از عرصه های جنگلی برگزار کنیم، برای همین این برنامه سال ۹۳  در مجموعه سوارکاری آق قلا و سال گذشته نیز در روستای سقریلقی این شهرستان و در بوستان ۴ هزار شهید استان، برگزار شد. برای امسال هم دو نقطه یکی در شهر قرق و در مساحت ۷ هکتار و دیگری در دهکده مقاومت که در روستای آلوکلاته در حال احداث است، برنامه ریزی شده که به زودی مکان مورد نظر مشخص می شود.

 مهندس قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در باره توزیع نهال جهت ایجاد فضای سبز گفت: از ابتدای زمستان توزیع نهال در استان آغاز شده و  تا پایان هفته منابع طبیعی بیش از ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان توزیع شود.

 وی همچنین  گفت: روز جمعه۱۳ اسفندماه نیز توزیع رایگان نهال در مصلی های نمازجمعه استان انجام خواهد شد.

 مهندس قزلسفلو درباره تخریب جنگل های استان گفت: تخریب کمی به معنای حذف جنگل و تخریب بسیار ناچیز بوده و یا اصلا تا حدی است که قابل اغماض می باشد.

 وی افزود: تخریب کمی در سطح مراتع به صورت شخم و شیار وجود دارد اما در سطح جنگل ها تخریب کیفی وجود دارد. آفات و بیماری ها، خشکسالی، فرسایش، آتش سوزی و … موجب تخریب کیفی جنگل ها می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه ۱۹٫۲ درصد مساحت استان پوشیده از جنگل است، افزود: عرصه های جنگلی استان ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار وسعت دارد که سرانه هر شهروند گلستانی ۲۸ صدم درصد است.

 وی افزود: رویش سالانه جنگل های استان براساس برآوردهای کارشناسی ۱٫۵ تا ۴ مترمکعب در هکتار متغییر است که به طور متوسط ۲ مترمکعب در هکتار برآورد می شود.

مهندس قزلسفلو بیان کرد: براساس آخرین آمار و ارقام موجود، ۱۹٫۷ درصد از جنگل ها درجه یک با موجودی بیش از ۳۵۰ مترمکعب، ۲۱ درصد از جنگل های استان درجه دو با موجودی سرپای بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ مترمکعب در هکتار و مابقی به نسبت مساوی درجه سه یا چهار است.

 وی گفت: ۲۴۹ هزار و ۳۷۲ هکتار جنگل های تجارتی، ۷۰ هزار هکتار جنگل های حفاظتی و حمایتی، ۵۱ هزار و ۲۹۵ هکتار جزو جنگل های مخروبه و ۷۵ هزار و ۵۲۷ هکتار جنگل ها دست کاشت است.

اجرای طرح تنفس در جنگلهای گلستان آغاز شده

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در باره طرح های جنگلکاری در استان گفت : اجرای طرح تنفس تدریجی در جنگلهای گلستان آغاز شده و طرحهای که دوره ۳و۱۰ ساله آنان تمام شده دیگر تمدید نمی شودو اجرای طرح تنفس انجام می شود.

وی افزود: از ابتدای سال چهارم برنامه توسعه ششم کلا طرحها تعطیل می شود.

مهندس قزلسفلو همچنین از تعهد مجریان طرحهای جنگلکاری در ۱۷۵ هکتار در سال  خبرداد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۰ ب.ظ

دیدگاه