مهندس رحمتی،مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب گلستان خبرداد:قیمت تمام شده یک متر مکعب آب ۱۰۰۰تومان، پرداختی مردم ۲۵۰تومان

البرز گلستان/ مهندس  رحمتی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان،گفت: کمبود مخزن آب در گلستان یکی از مشکلات است، گفت: باید به ازای هر مشترک، یک متر مکعب مخزن داشته باشیم، اما در حال حاضر ۲۰۷ هزار متر مکعب مخزن داریم که ۹۴ هزار متر مکعب کمتر از مخزن  مورد نیاز است با توجه به رشد مسکن و بزرگترشدن شهرهاو در جاهای توسعه اتفاق می افتد که ما امکانات نداریم .

وی افزود: در گرگان بیشتر ساخت ها در جاده ناهار خوران که با توجه به اینکه منابع ما در شمال اختلاف زیادی با آنجا دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان سپس گفت : در کار سرمایه گذاری آب شیرین کن در بندر ترکمن و گمیشان به ارزش ۳۰ملیلرد تومان اتفاق افتاده است.

مهندس رحمتی در جواب خبرنگار ما در بار دریافت قیمت آب بها از مردم در قبال آن هزینه کرد آبرسانی گفت:قیمت تمام شده یک متر مکعب آب حدود هزار تومان است که با قیمت ۲۵۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و زیان ۷۵۰ تومانی شرکت آب و فاضلاب بابت سرویس دهی است.

وی افزود: تعرفه افزون شدن آب را شورای اقتصاد تامین می کند  وآب در دنیا یک مقوله سیاسی است.

مهندس رحمتی تاکید کرد:اصلاح باز سازی از محل همین پول اندک تعیین می شود. و ما بیشتر در بحث تعمیر و نگهداری و باز سازی کار انجام می دهیم.

وی افزود:در استان ۹۵ درصد آب استحصالی از طریق منابع تحت الارضی و ۵ درصد آن از طریق آب های سطحی و چشمه ها تأمین می شود، این در حالیست که در بسیاری از استان ها، بخش عمده ای از آب مورد نیاز از طریق منابع سطحی در حال تأمین است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان سپس با اشاره به تغییرات آب و هوایی که بر روی میزان و زمان بارش ها تأثیر منفی گذاشته است، اظهار کرد: در سال های ۹۳ و ۹۴ خشکسالی داشتیم و بارش های چند روز اخیر نمی تواند بیلان منفی آب را جبران کند، در حال حاضر هم بیلان آب در دشت های کشور و از جمله گلستان منفی است.

 رجمتی در ادامه خاطر نشان کرد: در تابستان و اوج گرما که شهروندان نیاز به آب شرب دارند، چاه ها برای استحصال آب کشاورزی روشن می شوند و به دلیل اینکه کشاورزی در استان به شیوه سنتی در حال انجام است و همچنین به دلیل بالا بودن میزان تبخیر، نوع برداشت و شیوه های آبیاری، میزان هدر رفت آب نیز زیاد است.

 وی در خصوص تأمین آب شرب شهر گرگان نیز گفت: مطالعاتی در خصوص تأمین آب شرب گرگان از طریق احداث سد شصت کلاته انجام شده است و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

مهندس رحمتی درباره قطعی آب شرب در برخی از شهرها در تابستان، افزود: تلاش کردیم تا در تابستان با مشکل قطعی آب مواجه نشویم که خوشبختانه تاکنون هم این اتفاق به جز موردی در برخی از شهرها رخ نداده است که آن را هم با کنترل فشار در شبکه این مشکلات را برطرف کنیم.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با اشاره به اقدامات زیرساختی که در زمینه تأمین آب شرب شهرها انجام شده است، عنوان کرد: در این زمینه وزارت نیرو به دنبال اجرای برخی از طرح ها مانند سد نرماب چلچای و سد شصت کلاته است.

 وی با اشاره به افتتاح طرح های آبرسانی در دهه فجر امسال هم بیان کرد: در این دهه طرح های بزرگی به ارزش ۷۰ میلیارد تومان شامل آبرسانی به گالیکش، مینودشت و علی آبادکتول در استان اجرا شده است.

 رحمتی با اشاره مخازن مورد نیاز در شهرهای استان، اظهار کرد: طبق استانداردها باید به ازای هر مشترک یک مترمکعب در شهرها مخزن وجود داشته باشد که اگر اتفاقی رخ داد بتوانیم با آب مخازن دیگر، مشکل را حل کنیم.

 وی گفت: در حال حاضر ۲۰۷ هزار مترمکعب مخزن در استان وجود دارد که به ۹۴ هزار مترمکعب مخزن دیگر نیاز است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت و با توجه به بزرگ شدن شهرها به صورت سطحی، نیاز به احداث این مخازن وجود دارد.

 رحمتی افزود: در منطقه ناهارخوران کمبود مخزن داریم و حتی چاه آبی هم در این منطقه نداریم.

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۸ ب.ظ

دیدگاه