دکتر مختار مهاجررئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان از رشد بیش از ۲۰درصدی تولیدات کشاورزی در طول سالهای ۹۲الی ۹۵ خبرداد

دکتر مختار مهاجر : از سال ۹۲ ال۹۵سالیانه بیش از ۱۰۰۰تراکتور به ناوگان کشاورزی استان اضافه شد

البرز گلستان/دکتر مختار مهاجر ظهر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان امروز به مناسبت دهه فجر در نشست خبری با اصحاب رسانه  استان گلستان حضور پیدا کرد و ضمن تبین برنامه های جهاد کشاورزی استان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.وی در این نشست  ضمن مخاطب قرار دادن اصحاب رسانه اظهار کرد :خدمات دولت را برای مردم قلم بزنید و اطلاع رسانی کنید تا مردم بدانند در این نظام چه اتفاقات خوبی افتاده است .

وی با بیان این جمله که بخش کشاورزی توانست رشد اقتصادی کشور را مثبت کند.گفت : رشد بخش کشاورزی در کشور۵/۶  می باشد ودر استان گلستان این رشد ۸٫۵ درصد رشد داشته گه رشد ۱/۵برابری کشور را کسب کردیم و این جای تقدیر دارد از همه متولیان ودست اندرکاران این درصدپیشرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان سپس در باره تولیدات کشاورزی در استان گلستان  گفت: از سال ۹۲الی ۹۵ دراین مدت  ۳ سال اخیر بیش از ۲۰ درصد افزایش  رشد تولیدات  داشته ایم .یافته که در این در حالی است که در این ۳ سال شرایط سخت کم‌آبی و ۱ سال پر آبی داشتیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان تصریح کرد: این افزایش تولید با انجام تحقیقات محققان در بخش تولید بذور مقاوم و با پتانسیل بالا، مدیریت کاشت داشت و برداشت و مدیریت تغذیه در مزارع تحقق یافته است.

مهاجر گفت:در بخش دانه های روغنی با توجه به عملکرد ضعیف در گذشته، از سال های ۹۲ و ۹۳ به سمت استفاده از بذور با کیفیت سویا و کلزا حرکت کردیم و امروز از ۳۶ هزار هکتار کشت سویا در سال ۹۲ به ۸۶ هزار هکتار رسیدیم.

وی تصریح کرد: کیفی‌سازی بذور همچنین سبب افزایش تولید کلزا و کشت آن در ۴۸ هزار هکتار از اراضی استان شد البته سرمای اخیر ۲۲ هکتار آن را از بین برده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات ملی و استانی بخش کشاورزی استان گلستان افزود: اعتبارات ملی ما امسال به ۱۰۹ میلیارد تومان و اعتبارات استانی جهادکشاورزی به ۵۶ میلیارد تومان رسیده است.

دکتر مهاجر سپس تاکید کرد: اعتبارات دستگاه ها و خانواده جهادکشاورزی در بخش ملی به ۱۸ میلیارد تومان و اعتبارات استانی آن ها به ۸۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در باره  پرداخت پول گندم کاران از سال ۹۲الی ۹۵ گفت: در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳و۹۴ در حدود ۶۰۰و ۸۵۰میلیارد تومان و امسال این میزان به یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت شد . و همچنین  برای اولین بار ۲۱۶هزار تن جو خریداری شده است.

وی افزود: به علت حجم بالای پرداختی این میزان در چند مرحله پرداخت شد اما ۷۰ درصد آن در دوره ۳۰روزه پرداخت شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اشاره به تاخیر در پرداخت پول جوکاران استان اظهار کرد: باید در قانون بودجه این موضوع پرداخت پول خرید تضمینی محصول از کشاورزان اصلاح شود و پول کشاورزان در ابتدا پرداخت شود و سپس محصول در بورس به فروش برسد.

دکترمهاجر همچنین در باره برنامه دهه فجر اظهار داشت: تعداد ۷۳ پروژه عمرانی و تسهیلاتی در بخش‌های گوناگون کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۳۴۰ میلیارد ریال مورد افتتاح و بهره برداری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان سپس افزود: پروژه‌های قابل افتتاح شامل ۴۴ پروژه در بخش تجهیز سیستم‌های نوین آبیاری و تامین آب کشاورزی، ۱۳ پروژه در بخش تولید و پرورش دام و طیور و همچنین منابع طیبیعی و آبخیزداری ۶ پروژه، امور عشایری ۳ پروژه، باغبانی ۵ پروژه، صنایع یک پروژه و تعاون روستایی هم با یک پروژه به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود: این پروژه‌ها به صورت شهرستانی در گرگان ۱۴ پروژه، علی آباد کتول ۱۳ پروژه، مینودشت ۱۲ پروژه، گنبد۱۰پروژه، بندرترکمن ۶ پروژه، آق قلا ۵ پروژه، آزادشهر۳ پروژه،  بندرگز۲پروژه، رامیان ۲ پروژه، کردکوی ۲ پروژه، گالیکش۲پروژه، مراوه‌تپه ۲ پروژه را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: با به بهره‌برداری رسیدن این ۷۳ پروژه تعداد ۵۲۷۰ خانوار از نعمت آن بهره‌مند و برای ۲۰۳ نفر فرصت شغلی جدید به صورت مستقیم در استان فراهم خواهد شد.

دکترمهاجر خاطر نشان کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از یکهزار و یک پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۷۲۸ میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی به صورت مستقیم ۲۷۶۸ نفر و همین طور ۴۳۸۳۳ خانوار به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در بحث مکانزیسیون گفت : ۱۷۰دستگاه ریزه دانه کار با یارانه ۵۰درصدی در استان تخصصیص یافت که تاکنون ۱۵۰دستگاه آن ورود پیدا کرد.

وی افزود:سالیانه بیش از ۱۰۰۰تراکتور به ناوگان کشاورزی استان اضافه شد

دکتر مهاجر در باره کشت گندم گفت : ۱۲رقم گندم در کنار هم در ۳۶سایت کشت می شود و کشاورزان با بازدید از آـن انتخاب می کنند.

وی در باره بحث اقتصاد مقاومتی گفت : ۸۶درصد پیشرفت فیزیکی در بحث اقتصاد مقاومتی داشته ایم و در بعضی از پروژه ها تقریبا بیش از ۴۰درصد از تعهد خود بیشتر عمل کردیم.

دکتر مهاجر در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که برای اینکه در سال آینده به مشکل بر نخوریم افزود:نیاز داریم در پرداخت وجوه اقلامی که بصورت قیمت  تضمینی انجام می شود به صورت اصلاحیه در بودجه عمل شود و در لایحه دولت و مجلس تصویب شود که در ابتدا به کشاورزان پرداخت شود سپس به بورس برود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۵ ب.ظ

دیدگاه