قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس،از تدوین شکایت نامه ایران درباره بدعهدی ترکمنستان در قطع گاز،برای ارجاع پرونده به دیوان داوری بین المللی خبرداد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس،از تدوین شکایت نامه ایران درباره بدعهدی ترکمنستان در قطع گاز،برای ارجاع پرونده به دیوان داوری بین المللی خبرداد.

البرز گلستان/اسدالله قره خانی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به قطع واردات گاز به ایران ازسوی کشور ترکمنستان از تدوین شکایت نامه ایران برای ارجاع پرونده به دیوان داوری بین المللی خبر داد.

نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه کشور ترکمنستان با قطع صادرات گاز به ایران تعهدات بین المللی را زیرپا گذاشت، افزود:وزارت نفت تصمیم گرفته که با آماده کردن مکانیسم و تدوین شکایت نامه ای به همراه اسناد، شکایت ایران را از ترکمنستان در خصوص بدعهدی این کشور به دیوان داوری بین المللی ارجاع دهد.

ایران با تقویت خط لوله شمال از واردات گاز ترکمنستان بی نیاز می شود

قره خانی با اشاره به اینکه شرایط اتخاذ تصمیم در خصوص بدعهدی یکی از طرفین در قراردادها پیش بینی می شود،ادامه داد:قطعا در قراردادها نوع برخورد با بدعهدی ها و استنکاف از اجرای قرارداد، شرایط خاص و فوری و نوع دیوان رسیدگی کننده به شکایات مشخص می شود و در قرارداد با شرکت گاز ترکمنستان نیز این پیش بینی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه قطع گاز ترکمنستان به ایران نشان داد که این کشور در قراردادها و تعهدات کشور قابل اعتمادی نیست،یادآور شد:ایران سال های طولانی از ترکمنستان گاز وارد کشور می کرده و این کشور نباید در فصل سرما و در زمانی که مردم در تنگنا بودند، به دنبال پیاده سازی اهداف خود، برای گرانی گاز بود، که این اقدام قطعا غیرحرفه ای و برخلاف عرف دیپلماتیک بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران با تقویت خط لوله شمال از واردات گاز ترکمنستان بی نیاز می شود، تصریح کرد: شرکت ملی گاز مکلف شده هر چه سریعتر پروژه انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری را به اتمام برسد و البته مردم نیز با مدیریت مصرف نقش مهمی در عدم قطع گاز تاکنون برعهده داشته اند./

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۵ ب.ظ

دیدگاه