- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

توزیع ۵ فقره انرژی خورشیدی در بین جوامع محلی روستاهای هدف اجرای پروژه تعمیم ترسیب کربن گلستان

البرز گلستان/مدیر پروژه تعمیم ترسیب کربن گلستان از توزیع ۵ فقره انرژی خورشیدی برای دومین بار در پروژه تعمیم ترسیب کربن گلستان در بین جوامع محلی روستاهای هدف اجرای این پروژه خبر داد.

مهندس عبدالرحیم لطفی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه باید در راستای استفاده از انرژی خورشیدی فرهنگ سازی کنیم، هدف از خریداری و نصب پنل خورشیدی را ترویج استفاده از انرژی‌های نو و پاک و کاهش تخریب مراتع بیان کرد.

وی با بیان این که این انرژی های خورشیدی در روستاهای تیل آباد، خوش ییلاق و سیب چال توزیع شده است، افزود: با ترغیب و تشویق جوامع محلی در استفاده از انرژی های خورشیدی می توان در کاهش مصرف چوب در مصارف خانگی نقش بسزایی داشت.

وی با بیان اینکه این دستگاه ها به تابش خورشید وابسته است و با محیط زیست سازگاری دارد، ادامه داد: این کار به‌ منظور جلوگیری از قطع بوته های مرتعی برای استفاده روستائیان انجام شده است.

لازم به ذکر است که این دستگاه خورشیدی قدرت روشنایی ۶ لامپ ۴۰ وات Led به علاوه شارژ دستگاه های کم مصرف برقی مانند چراغ قوه، موبایل، دوربین و…. را نیز دارا است.

پروژه تعمیم ترسیب گلستان در حوزه آبخیز تیل آباد شهرستان آزادشهر با وسعتی معادل ۴۸۳۲۹ هکتار واقع شده است. روستاهای تیل آباد، خوش ییلاق، وامنان، سیب چال، نراب و کاشیدار جزء روستاهای هدف در این پروژه می باشند.

ساخت و توزیع آبشخور به تعداد ۲۰۰عدد، نهالکاری مثمره در حدود ۳۳۰هکتار ، ۸۰۰هکتار کودپاشی، ۳۰۰هکتار کپه کاری و بذرکاری در جهت اصلاح و احیاء مراتع ، مرمت۷ واحد چشمه و احداث آب انبار، ترویج استفاده از انرژی های نو مثل انرژی های خورشیدی در دامداری ها و مراتع به تعداد ۹ فقره، ساخت مدرسه ۶ کلاسه در روستای سیب چال با کمک خیرین مدرسه ساز، ایجاد ۶ صندوق خرد اعتباری در روستاهای هدف و اعطای ۴۳۰ وام خود اشتغالی در راستای تولید در زمینه ای کشت زعفران، پرورش قارچ، پرواربندی گوسفند، مغازه داری، مشاغل خانگی و … از جمله کارهای انجام شده در اجرای این پروژه است.

 

0 [1]
0 [1]