لاوروف: روسیه به حمایت خود از دمشق در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اسکای‌نیوز، “سرگی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوریه گفت مسکو به حمایت خود از دمشق در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد.

وی افزود: با به کارگیری زور در سوریه بدون هماهنگی با شورای امنیت سازمان ملل و بدون موافقت دولت سوریه مخالف هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: باید شرایط مناسب برای از سرگیری گفت‌وگوها میان دمشق و تمامی گروه‌های سوری فراهم شود.

وی ادامه داد: هم اکنون اولویت مبارزه با تروریسم و افراطی گری است و موضع مسکو و دمشق در این زمینه یکسان بوده و هیچ مجالی برای حل بحران سوریه از طریق نظامی وجود ندارد.

سرگی لاوروف افزود: سوالات زیادی درباره حملاتی که ائتلاف بین المللی علیه داعش انجام می‌دهد وجود دارد و ممانعت آمریکا از هماهنگی با دمشق در انجام این حملات نیز سیاسی است.

لاوروف در ادامه گفت: با المعلم موافق هستم که تهدیدهای تروریستی عامل اصلی ایجاد شرایط کنونی در خاورمیانه بوده و روسیه به حمایت‌های خود از سوریه ادامه خواهد داد.

“ولید المعلم” وزیر امور خارجه سوریه نیز طی سخنانی گفت: پوتین بر عزم روسیه در همکاری با سوریه و “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه در پیروزی بر تروریسم تاکید کرده است.

پیشتر ولید المعلم که به روسیه سفر کرده است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار‌و گفت‌و‌گو کرد.

ولید المعلم امروز چهارشنبه برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات روسی وارد این کشور شد و قرار است در مورد مبارزه با تروریسم با آنها گفت‌و‌گو کند.

پیشتر یک منبع دیپلمات عرب در روسیه اعلام کرد که این کشور طرحی را برای گفت‌و‌گو های سوری ــ سوری با میزبانی مسکو آماده کرده است.

این منبع تاکید کرد که در این گفت‌و‌گوها هیئت رسمی نظام سوریه و هیئتی از معارضان به ریاست معاذ الخطیب مشارکت خواهند کرد.

همچنین معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف معارضان سوریه پیشتر در پی دعوت وزارت خارجه روسیه به این کشور سفر و با مسئولان بلند پایه مسکو دیدار کرده بود.

این منبع تاکید کرد که به احتمال زیاد معاذ الخطیب به عنوان فرد مطرح برای رهبری گفت‌و‌گوهای معارضان خواهد بود و در این هیئت تعدادی از اعضای معارضان داخلی و معارضان مستقل که در خارج حضور دارند و از ائتلاف معارضان جدا شده‌اند حضور خواهند داشت.

به گفته این منبع، مسکو هنوز نظر موافق دمشق را در این مورد جلب نکرده است ولی سفر ولید معلم به روسیه برای مطرح کردن نظرات دمشق در مورد از سرگیری گفت‌و‌گوها و ضرورت موافقت همه با اولویت قرار گرفتن مبارزه با تروریستم، در این راستا صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۶ ب.ظ

دیدگاه