دکترمختار مهاجررئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خبرداد: از بین رفتن ۱۲۰هزار تن مرکبات و ۲۰ هزار کلزا و چغندر قندی درسرمای۱۴درجه زیرصفر

البرز گلستان/دکترمختار مهاجررئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان   در سی و یکمین جشنواره معرفی و تجلیل از نمونه‎های بخش کشاورزی استان گلستان اظهار داشت: ۲۰۴ پرونده و متقاضی برای نمونه‎های بخش کشاورزی تشکیل شده بود که از این میزان۴۴ نمونه گزینش شدند که از این میان ۳ نمونه کشوری داشتیم.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی رشد قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد کشور داشت و مورد تقدیر مسئولان عالی نظام هم قرار گرفت و تقدیر از همه تولیدکنندگان و کشاورزان به صورت مکتوب انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: ما شرایط بسیار سختی را در سنوات گذشته تحمل کردیم و ۲ سال آن بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داشت و سال جاری آن با سرمای ۱۴ درجه زیر صفر اول آذر ۱۲۰ هزار تن مرکبات و ۲۰ هزار کلزا و چغندر قندی را از بین برد.

مهاجر یادآور شد: رشد تولید گندم ما در ۳ سال گذشته به گونه‎ای بود که در سال نخست که دولت را تحویل گرفتیم تولید استان ۴۸۰ هزار تن بود و ما ۲۵۰ هزار تن خرید تضمینی داشتیم و در ۲ سال نخست با کاهش خرید تضمینی ۷۳۴ هزار تن رو به رو بودیم اما در سال دوم تولید گندم ‎با وجود خشک‎سالی به  یک میلیون و ۵۰ هزار تن رسید و  در سال سوم این عدد به یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن افزایش یافت.

وی به تولید کشاورزان نمونه استان در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد و افزود: گندم‎کاران نمونه در بخش آبی بیش از ۸ تن در هکتار، جوکاران نمونه ۷٫۵ تن در هکتار، کشاورزان گندم‎کار در بخش دیم ۶٫۵ تن و کشاورزان نمونه کلزاکار ما امسال ۴ تن  و ۲۰۰ کیلو در هکتار و سویاکاران نمونه ما ۴ هزار و ۵۰۰ برداشت محصول داشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار داشت: این توفیقات حاصل تلاش محققان ما است که در سنوات گذشته کارهای خوبی داشتند و اگر چه در صحنه کاربردی و کشاورز کمتر دیده می‎شدند اما با تنوع ارقام به گونه‎ای عملکردند که حاصل بار مقاومت، شوری و خشکسالی محصولات کشاورزی را افزایش دادند.

مهاجر با بیان اینکه در کنار این نیروهای ترویجی ۱۱۰ طرح پایلوت و سایت‎های تحقیق با کشاورزان اتفاق افتاد، گفت: ۶۵ درصد از بذر استان گواهی شده و مادری توزیع می‎شود و ما شرمنده کشاورزان هستیم که نتوانستیم بیش از این در خدمت کشاورزان باشیم.

وی افزود: ۸۵ درصد بذرهای استان بذرهای گواهی شده و شرکت‎های تولید کننده بذر هستند و کشاورزان آموختن که بذرها را ضدعفونی و بوجاری کنند و مازاد آن را به فروش برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ عملکرد بهتری داشتیم، یادآور شد: ۵ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم در پنبه، ۴۹٫۵ کیلوگرم در پیله به ازای یک جعبه تولید، ۲۶ هزار تن  زیتون در هکتار، ۲۲ کیلوگرم  عسل را در سال ۱۳۹۴ کشاورزان و دامپروران ما برداشت کردند.

مهاجر افزود: زنجیره تولید پرورش مرغ استان ۴۰ درصد تشکیل زنجیره داده‌اند و این امر سبب شده که نسبت به نوسانات با مشکل کمتری رو به رو شوند.

وی درباره نمونه‌های استان گلستان گفت: از میان کشاورزان کاندیدای نمونه تعداد ۴۴ نفر در بخش های مختلف بعنوان نمونه انتخاب شدند و از بین این نمونه ها ۳ نفر کشاورز و تولیدکننده و یک نفر پژوهشگر به عنوان نمونه ملی معرفی و در مراسمی که در تهران برگزار شد مورد تجلیل واقع شدند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴ ق.ظ

دیدگاه