رئیس کل دادگستری گلستان ازحضور پررنگ قضات در زندان هاوکاهش جمعیت زندانیان کمتر از ۱۰ روز دراستان خبرداد

تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان کمتر از ۱۰ روز در گلستان به منظور کمک به کاهش جمعیت کیفری ؛
حضور قضات در زندان های گلستان ، پررنگ تر می شود .
البرز گلستان/رئیس کل دادگستری گلستان در نشست کاهش جمعیت کیفری استان با بیان این که جمعیت ۳۱ درصدی زندانیان یک تا ۱۰ روزه در زندان های استان پذیرفته نیست از روسا و دادستان های حوزه های قضایی استان خواست : قضات را نسبت به زندان و استفاده از مجازات های جایگزین حبس ، حساس تر کنند و از آنان بخواهند سرکشی از زندان های استان را در برنامه کاری شان قرار دهند.
هادی هاشمیان افزود : آشنایی قضات با وضع زندان های استان می تواند آن ها را ادر استفاده از مجازات های جایگیزین حبس ، قانع کند.
هاشمیان با اشاره به اینکه رویکرد سیستم قضایی و قانونگذار به سمت جایگزینی حبس است، بر تغییر دیدگاه و نگرش قضات به مقوله زندان و طریقه اجرای قرارهای منتهی به بازداشت تاکید کرد.
این مقام ارشد قضایی استان گفت : مجازات‎های جایگزین حبس ، تطبیق تعقیب، آزادی مشروط، تعویق صدور حکم، تعلیق صدور حکم ، ابزارهایی است که قانون برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها در اختیار قضات قرار داده است .
مدیر کل زندان های استان هم در این جلسه از کاهش ۱۹ درصدی ورودی زندان های استان در نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت : سرکشی روسا ، دادستان ها و قضات در زندان ها و صدور آرای جایگزین حبس از علل این کاهش است .
علیرضا رضوانی افزود : بازدید قضات از زندان های گرگان و گنبدکاووس سرعت رسیدگی به درخواست ها و پرونده های زندانیان و خانواده های آنان را بیشتر می کند که این امر می تواند به کم شدن تعداد زندانیان کمک شایانی کند.
رضوانی در ادامه سخنان خود گفت : امسال همچنین در راستای تحقق عدالت ترمیمی ۴۱ نفر از زندانیان جرائم عمدی محکوم به پرداخت دیه یا ردمال با اختصاص بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال از محل اعتبارات تخصیصی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی از زندان آزاد شدند.
به گفته ی رضوانی ، محکومان متاهل ، سرپرست خانواده و کسانی که سابقه ی کیفری نداشتند مشمول این طرح شدند.
تشکیل کارگروه تخصصی قضات اجرای احکام و اداره کل زندان های استان به منظور وحدت رویه و بررسی پرونده ی زندانیان تحت قرار از مهم ترین مصوبات نشست کاهش جمعیت کیفری استان بود.
پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل گلستان

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۹ ق.ظ

دیدگاه