حجت‌الاسلام غلام‌حسین ابراهیمی،نماینده ولی فقیه و امام جمعه سبزوار، دار فانی را وداع گفت/ زندگینامه

البرز گلستان/حجت الاسلام مهدی طالبی، مسئول دفتر امام جمعه سبزوارحجت‌الاسلام غلام‌حسین ابراهیمیدر گفتگوی اعلام کرد، امام جمعه سبزوار،  دار فانی را وداع گفت.
وی ادامه داد: حجت‌الاسلام ابراهیمی، دومین امام جمعه شهرستان سبزوار بود که در سال ۱۳۱۹ در روستای کیذور از روستاهای آباد بخش ششتمد سبزوار به دنیا آمد و مدت ۲۷ سال امامت نماز جمعه سبزوار را به عهده داشت و صبح امروز در بیمارستان قائم(عج) مشهد به علت خونریزی مغزی به دیار حق شتافت.
حجت الاسلام طالبی تصریح کرد: حجت‌الاسلام ابراهیمی، تحصیلات مقدماتی خود را در مکتب‌خانه زادگاهش آغاز و سپس در حوزۀ علمیه سبزوار ادامه داد.
مسئول دفتر امام جمعه سبزوار با بیان اینکه حجت‌الاسلام ابراهیمی دو سال گذشته به علت بیماری کمتر در امامت جمعه سبزوار حضور می‌یافت، گفت: فرزند ایشان حجت‌الاسلام صادق ابراهیمی به عنوان امام جمعه موقت در نماز جمعه سبزوار ایفا نقش می‌کرد.
وی اظهار کرد: دو روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذرماه و جمعه، ۲۶ آذرماه عزای عمومی در سبزوار به مناسبت ارتحال امام جمعه این شهر اعلام شده است.
وی بیان کرد: پیکر حجت‌الاسلام ابراهیمی، امام جمعه فقید شهرستان سبزوار، صبح جمعه، ۲۶ آذرماه ساعت ۹ در شهرستان سبزوار از مسجد جامع این شهرستان به سمت مصلی تشیع  شد و روزشنبه، ۲۷ آذرماه نیز در مشهد تشیع و در جوار حرم رضوی آرام گرفت

dsc06426زندگینامه:

حجت ­الاسلام والمسلمین حاج­ شیخ غلامحسین ابراهیمی- نماینده ولی ­فقیه و امام جمعه سبزوار- درسال ۱۳۱۹ در کیذور از روستاهای آباد بخش ششتمد، دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی­ خود را در مکتب خانه زادگاهش وسپس حوزۀعلمیه سبزوار آغاز کرد.

در سال ۱۳۳۶ که قدم به ۱۷سالگی نهاده بود، به مشهد مهاجرت کرد و علوم حوزوی را تا سطح عالی از محضر استادان آنجا فراگرفت. در ادبیات ازدرس حجت­ هاشمی وحاج میرزا احمد مدرس، معروف به «نهنگ ­العلما»، در علم کلام از درس مرحوم مجتهدزاده، در اصول از درس مرحوم­ مهدوی و اشکذری، در فقه از درس شیخ یعقوب واعظی و شهید سیدعبدالکریم­ هاشمی ­نژاد و آیت­ الله شیخ محمدتقی فلسفی و آیت­ الله سیدابراهیم عَلَم­ الهدی سبزواری و آیت­ الله محمدهادی میلانی و در تفسیر از درس آیت­ الله کجوری بهره برد.

ایشان درخلال تحصیل و اوقات تعطیلی­ حوزه علمیه و­ پس از آن، در برخی روستاهای مشهد، به فعالیت­ های تبلیغی و فرهنگی می­ پرداخت.

در سال ۱۳۵۰ و با وجود خفقان دوره حکومت محمدرضا پهلوی، به توزیع مخفیانه چندین رساله توضیح ­المسائل وکتاب حکومت ­اسلامی امام­ خمینی(ره) پرداخت و به سفارش حاج ­آقای محامی- نماینده امام(ره)- به امور طلاب و مردم نیازمند رسیدگی می­ کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ازطریق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان، به مدت دو سال مسئول ائمه­ جماعات مشهد بود و درسال ۱۳۵۹ به ­همراه ده نفر از روحانیون آنجا، جهت فعالیت­های فرهنگی و تبلیغی، عازم جبهه شد و خود، به برگزاری نمازجماعت و جلسات سخنرانی در ستاد جنگ­ های نامنظم شهید چمران اهتمام ورزید.

پس از آن درسال ۱۳۶۰ به پیشنهاد مرحوم آیت­الله صالحی مازندرنی و حجت­الاسلام علی رازینی، به ریاست شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی منصوب شد.

پس از دوسال با حفظ سمت قبلی، به ­ترتیب مسئولیت دادگاه انقلاب وعمومی پاسداران و دادگاه انقلاب ارتش در مشهد نیز به وی محوّل شد و درسال ۱۳۶۴ با ادغام دو دادگاه نظامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان، مدت ۱۲سال مسئولیت آن نهاد قضایی را برعهده داشت.

پس از آتش ­بس جنگ تحمیلی، به اهواز مأمور شد و در شعبه یکم دادگاه نظامی نیروهای مسلح مشغول رسیدگی پرونده­ های نظامی شد.

در سال ۱۳۶۷ به مدت دوسال، مسئولیت دادگاه نظامی نیروهای مسلح سیستان وبلوچستان را نیز به عهده داشت.

حجت­ الاسلام والمسلمین ابراهیمی، از سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه سبزوار، انتخاب شد و همچنین، مدیریت حوزه علمیه این شهر را برعهده گرفت و باجذب استادان و مدرسان در حوزه، و گزینش طلاب جوان ومستعد، به ساماندهی نظام تدریس دروس حوزوی اقدام کرد.

ایشان از آن زمان تاکنون، علاوه بربازسازی مدرسه علمیه اهل­ البیت(ع) وتوسعه فیزیکی آن که بالغ بر۱۱هزار مترمربع است، باحمایت ازساخت مساجد وحسینیه­ ها و نیز توسعه مدرسه علمیه «مکتب­ نرجس» ویژه بانوان طلبه، احداث بنای یادبود شهدای گمنام در کنار بلوار توحیدشهر، خرید و واگذاری ۲۸۶ قطعه زمین (۲۰هکتار) جهت طلاب بدون ­مسکن وحوزه علمیه شهرستان، برگزاری کنگرۀ حکیم حاج ­­ملاهادی سبزواری در سال ۱۳۷۲ وکنگره آیت­الله سیدعبدالاعلی­ سبزواری در سال ۱۳۸۹، نقش بارز و مؤثری در اجرای فعالیت­ های فرهنگی­، اجتماعی وعمرانی شهرستان ایفا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی سرانجام در ۲۵ آذر ۹۵ پس از تحمل یک دوره بیماری در منزل شخصی خود در سبزوار دار فانی را وداع گفت.
روحش شاد و یادش گرامی…

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۳:۵۴ ب.ظ

دیدگاه