مقدم مدیر کل بحران استانداری گلستان :در تلاش است،در مانور زلزله ۸آذرکودکان و نوجوانان جامعه با شرایط واقعی زلزله و واکنش منطقی در این موعد آَشنا شوند

تا چه میزان از ایمنی مدارسی که فرزندان شما در آن حضور دارند، اطمینان و نسبت به این مسئله دغدغه دارید، موضوعی که به عنوان شعار مانور زلزله و ایمنی در هشت آذرماه سال جاری تعبیه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان، مدارس به عنوان محیطی که فرزندان ما در آن، بیشترین زمان حضور پیوسته را در یک بازه زمانی سپری می‎کنند، آن هم در استانی همچون گلستان که همیشه در معرض خطر زلزله است، نیازمند توجه جدی در موضوع ایمنی سازه‎ای و غیرسازه‎ای هستند.

اگر چه همه جامعه در زمان حادثه، متاثر از تلفات و خسارات زلزله هستند، اما کودکان آسیب‎پذیرترین قشری هستند که تلخی این حادثه در مذاق آنان بیشتر از دیگر رده‎های سنی است و شاید همین موضوع موجب شد تا مسئولان کشوری ایمنی مدارس را به عنوان دغدغه در شعار امسال برنامه‎های هشتم آذرماه لحاظ کنند .

حوادث غیرمترقبه‌ ای همچون زلزله می‌تواند، آثار مخربی بر سلامت روانی کودکان بر جای بگذارد و به گفته روانشناسان، حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله و طوفان می توانند به تاثیرات رفتاری، هیجانی و عاطفی طولانی مدت در کودکان منجر شوند.

کودکان آسیب‎پذیرین قشر در برابر زلزله

این احساس اضطراب و تنش‎های فزاینده در بازی‎ها، کابوس‎ها و ترس‎های ناگهانی کودکان نشان داده می‎شود و حوادثی از این قبیل می‎تواند غمگینی، گوشه‎گیری، افسردگی، احساس گناه، بازگشت به عادت‎های بچه‎گانه و پرخاشگری را برای کودکان به همراه داشته باشد.

آسیب دیدن اطرافیان کودک نیز به طرز دیگری بر رفتارهای او تاثیر می‎گذارد، آنان در اثر وقوع زلزله ممکن است خانه، خانواده، دوستان، بستگان و به عبارتی منابع مالی و عاطفی خود را از دست دهند که ترس از ادامه زندگی بدون وجود این منابع باعث ایجاد فشار روانی در کودک شده و سلامت جسمانی و روانی آنان را به خطر می اندازد.

این احتمالات در مورد کودکان تعبییری واقعی از شرایطی در یک حادثه واقعی است که ممکن است در پی حادثه زلزله به این قشر محتمل شود، البته این شرایط می‎تواند با آموزش مناسب به این بخش از جامعه و مقاوم‎سازی محل زندگی و تحصیل آنان سناریویی دیگر را رقم بزند.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به برگزاری مانور سالانه هشت آذر در سطح کشور گفت: جامعه هدف این مانور سراسری دانش‎آموزان هستند و در تلاش است، تا کودکان و نوجوانان جامعه با شرایط واقعی زلزله و واکنش منطقی در این موعد آَشنا شوند.

موضوع زلزله در گلستان جدی است

صادقعلی مقدم در گفت‎وگو یی خبری در گرگان اظهار کرد: زلزله تهدیدی جدی در گلستان است و باید برای کودکان به عنوان تاثیرپذیرترین قشر از این پدیده طبیعی، یک برنامه آموزشی مناسب طراحی و اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع از سال ۱۳۷۵ به پیشنهاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، مانور زلزله در مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی شهر تهران به اجرا درآمد و از سال ۱۳۷۸ به سراسر کشور تسری یافت.

مقدم یادآور شد: در ادامه این کار ارزشمند به منظور هر چه بهتر برگزار شدن مانور، تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۱ بین وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و آموزش و پرورش و نیز جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیمای کشور به امضا رسید که در آن بر استمرار، بسط و گسترش فعالیت های مانور سراسری زلزله و ایمنی تأکید شد.

باید رفتار صحیح در برابر بلایای طبیعی را به کودکان آموخت

وی ادامه داد: هدف از اجرای این مانور در تمامی مدارس سطح استان گلستان همگام با کشور، افزایش سطح آگاهی دانش‎آموزان درباره زلزله و ایجاد آمادگی آنان برای انجام واکنش‎های رفتاری صحیح و سریع در برابر این پدیده طبیعی است .

دبیر شورای اهماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به هماهنگی مناسب بین دستگاه‎های عملیاتی و امدادی استان برای برگزاری این مانور نمادین خاطرنشان کرد: خوشبختانه هماهنگی مناسبی بین دستگاه‎های برگزار کننده مانور از جمله آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‎های امدادی استان وجود دارد که همین موضوع ما را به برگزاری مطلوب این مانور امیدوار می‎سازد و نشان می‎دهد که همه دغدغه مشترکی داریم.

مقدم اذعان کرد: شعار امسال این روز نیز با موضوع «آیا مدرسه من ایمن است؟» به دنبال سوق دادن نگاه‎ کشور به سمت ایمن‎سازی سازه‎ای و غیرسازه‎ای مدارس است که این مسئله همیشه دغدغه استان بوده است.

تداوم مقاوم‎سازی غیرسازه‎ای مدارس گلستان با تزریق بودجه

وی با اشاره به اهمیت ایمن‎سازی در مدارس به عنوان برنامه محوری مدیریت بحران استان افزود: طی دو سال گذشته، مقاوم‎سازی غیرسازه‎ای مدارس استان به شکل پایلوت در ۱۰۰ مدرسه گنبد کاووس اجراء شد که با تزریق اعتبار این برنامه تداوم خواهد یافت.

مقدم یادآور شد: اهمیت موضوع مقاوم‎سازی ایمنی مدارس باید با اعلام برنامه کشوری برای این موضوع و اعتبارات مناسب به این بخش به شکل جدی توسط مسئولان دستگاه‎های متولی مورد توجه قرار گیرد تا شاهد فاجعه در این بخش نباشیم.

لزوم گنجاندن موضوع «آموزش ایمنی در برابر زلزله» در کتب درسی

می‎توان گفت: مدارس ما در سطح کشور آنچنان ایمن نیستند وباید متولیان این بخش برای جلوگیری از حوادث احتمالی تدابیر مشخصی برای آن تدبیر کنند و موضوع «آموزش ایمنی در برابر زلزله و حوادث» را نیز در متون درسی بگنجانند.

1416889857_poster-girls

1416889883_4656744965374654

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱ ق.ظ

دیدگاه