مقاله/کارآفرینی محرکی برای انگیزه اشتغال در جوانان روستایی( دکتر محمد رهبری معاون کار آفرینی واشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان

کارآفرینی محرکی برای انگیزه اشتغال در جوانان روستایی

البرز گلستان/رشد و توسعه هر کشور در گرو توسعه بخش های مختلف اقتصادی آن می باشد و مهم ترین عامل موثر در رشد و توسعه و تحول بنیادین در جوامع روبه رشد ، نیروهای انسانی بویژه جوانان علاقمند با انگیزه و ماهر می باشند.

یکی از راههای پیشرفت کشورها توجه ویژه به جوانان بویژه افراد دارای مهارت و متخصص و جویای کار می باشد . چرا که نسل جوان به عنوان نیروی فعال و متحرک و پرتلاش و با احساس می تواند اثرات محسوسی در تغییرات و موثر مولفه های مهم در بخش های اقتصادی داشته باشد.

به عقیده رویستر ، یکی از راهکارهای مقابله با بیکاری ، کم کاری و بیکاری پنهان که از مشکلات اساسی جوامع کمتر توسعه یافته و در حال توسعه می باشد  و یکی از راههای حل مشکل توسعه کارآفرینی است.

در تعریف کارآفرینی بایستی گفت ، تمایل به کارگروهی ، خطر پذیری ، ایجاد ، هدایت و پیگیری نوآوری به منظور حداکثر سازی ارزش حاصل از فرصت بدون توجه به محدودیت هاست .

کارآفرینی دربردارنده منبعی از انعطاف پذیری ، نوآوری خلق شغل برای اقتصاد و یک فرصت جالب برای توسعه حرفه ای افراد تلقی می شود.

به طور کلی یکی از عوامل موثر در توسعه روستایی کارآفرینی است زیرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال ودرآمد نقش موثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستا ها داشته باشد به همین دلیل ارزیابی میزان توفیق کارآفرینی روستائیان و تلاش برای توسعه و تقویت کارآفرینی درفرآیند توسعه روستایی از طریق فراهم کردن زمینه های اولیه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

وقتی صحبت از توسعه روستایی به پیش می آید در حقیقت تمامی توجهات معطوف به بهبود کیفیت بخشی از زندگی انسانها در جهت تحقق رفاه اقتصادی ، اجتماعی و محیطی است.

توسعه فرآیندی چند جانبه استن

به طور کلی توجه به جوانب سطح معیشت و درآمد و فقر و همچنین مقوله اشتغال و مهاجرت را می توان با پدیدیه شوم بیکاری مرتبط کرد.

تعاریف نوین برخی از مشاغل درجهت تکمیل فرآیندهای تولیدی بخش کشاورزی در روستاها زمینه ساز بسیاری از آهنگ های رشد و تحول خواهد بود.

جاذب کردن روستاها به عنوان منابعی در جهت توریسم گردشگری و بومگردی بویژه طبیعت گردی می تواند زمینه درآمد و اشتغال جوانان بویژه جوانان علاقمند به کار را فراهم نماید.

کارآفرینی می تواند برای روستائیان فرصت های جدیدی را ایجاد کند که بتواند سرمایه درآمد خود را افزایش دهند.

ساماندهی و مدیریت منابع مالی خرد با تأکید بر بکارگیری رهبران محلی و متعهد و همچنین بکارگیری جوانان در جهت تشکیل موسسات مالی و اعتباری خرد روستاها می تواند در فرآیند کار آفرینی روستایی تسریع نماید.

شناسایی و تشخیص فرصت کار آفرینانه در روستاها با مشارکت دفاتر مشاوره و کارآفرینی مجرب و همچنین توجه و اهمیت به آموزش کارآفرینی در جهت توسعه و ترویج کارآفرینی برای روستائیان ازطریق حمایت های قانونی و نهادی می تواند در پذیرش مقوله کارآفرینی برای روستائیان موثر واقع گردد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۳ ب.ظ

دیدگاه