مدیرکل منابع طبیعی گلستان ازطرح مشارکت مردمی جنگلانه و بذرکاری ۵۰ هزار بذر جنگلی در عرصه های استان خبرداد

البرز گلستان/طرح مشارکت مردمی جنگلانه و بذرکاری ۵۰ هزار بذر جنگلی در عرصه های استان گلستان  با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری گرگان، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان، معاونین و کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و دانش آموزان دبیرستان متوسطه اول نمونه رحمتی در پارک جنگلی النگدره گرگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهندس ابوطالب قزل سفلو با گرامیداشت هفته وحدت و گرامیداشت ۴ هزار شهید استان گلستان با تاکید بر اینکه آموزش های منابع طبیعی و محیط زیستی باید در سیستم آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد، اظهار کرد: باید جدای آموزش های تئوری از همان ابتدا مهارت های زندگی را نیز به دانش آموزان آموخت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: به استناد استانداردهای یونسکو امروزه سواد فقط خواندن و نوشتن نیست و افراد باید دارای مشخصه هایی مثل افزایش مهارت زندگی و آشنایی با منابع طبیعی و محیط زیست نیز داشته باشند.

مهندس قزل سفلو ادامه داد: میزان اطلاعات و نحوه برخورد با طبیعت و مهارت های زندگی جزء مشخصه های فرد باسواد به حساب می آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه یادآور شد: به یاد داشته باشیم اگر امروزه برخی کشورها توفیقی در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست دارند، جزء از مسیر آموزش و فرهنگ سازی افکار عمومی شکل نگرفته است.

وی تصریح کرد: برای درک بهتر دانش آموزان نسبت به فرآیند تجدید حیات، کاشت و رشد نهال های جنگلی و با هدف استفاده از ظرفیت های مردمی اقدام به اجرای طرح جنگلانه در سطح استان شده است و باید این اقدام های فرهنگی و ترویجی با همکاری آموزش و پرورش در جامعه نهادینه شود.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام جهانشاهی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به تاثیرات منابع طبیعی در زندگی انسان ها و اهمیت این حوزه در آیات قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: همه ما باید معرفت و بندگی به خداوند داشته باشیم و به آثار خداوند احترام بگذاریم.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری گرگان اظهار کرد: وجود پارک جنگلی النگدره در نزدیکی شهر گرگان در ایران بی نظیر است.

 مهندس یحیی ستوده نیا با بیان اینکه هزینه سالیانه نگهداری این پارک جنگلی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰میلیون تومان است، افزود: همه ما باید در نگهداری این پارک جنگلی کوشا باشیم.

وی ادامه داد: به دستور شهردار گرگان و مساعدت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان شروع ساخت جاده سلامت در پارک جنگلی النگدره به مسافت ۱۲۰۰ متر با برآورد هزینه ۴۰۰ میلیون تومان آغاز شده است و در تلاش هستیم تا پایان سال ۱۳۹۵ به بهره برداری برسد.

مهندس ستوده نیا ادامه داد: هرساله عملیات بذرکاری و کاشت نهال را جهت احیای پوشش گیاهی در پارک جنگلی النگدره انجام می دهیم و در نظر داریم ۶۰اصله درخت بالای ۱۰ سال را به روش روت بال به این پارک انتقال دهیم.

در ادامه مراسم دانش آموزان دبیرستان متوسطه اول نمونه رحمتی با راهنمایی کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به کاشت بذرهای جنگلی که در اختیارشان بود پرداختند

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۴ ب.ظ

دیدگاه