حسینی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ی گلستان از نیاز آبی حدود سه برابر استان درافق ۱۴۲۰خبرداد

البرز گلستان/منابع تجدید پذیر آب هر منطقه و محدوده میزان آبی است که پس از بارش ( با کسر تبخیر) در مجاری آبی و یا رودخانه ها جاری می شود. و یا با فرو رفتن در زمین در آّبخوان ها تجمع پیدا می کند. لذا میزان پتانسیل آب تجدید پذیر استان به عواملی همچون: میزان بارندگی در استان، ماه های دارای بارندگی، شدت و مدت هر بارش، نوع بارش اعم از برف یا باران، دما و باد غالب در زمان بارش و پس از آن میزان تبخیر که خود نتیجه عوامل مختلفی مثل رطوبت هوا، تعداد روزهای آفتابی و شدت آفتاب جهت باد غالب و شدت و تداوم آن می باشد بستگی دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ی گلستان،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ی گلستان در خصوص وضعیت بارش در استان گفت:علاوه بر موارد فوق،میزان و نوع پوشش گیاهی، جهت و میزان و طول شیب ارتفاعات حوزه و پوشش گیاهی و جانوری در این زمینه موثر است. لذا در درجه اول جهت مقایسه منابع آب بایستی به عوامل فوق الذکر در هر سال اشاره کرد. در کنار این موارد، میزان، زمان، نوع مصرف آب توسط انسان و تغییرات اقلیمی در این موضوع هم تاثیر دارد.
مهندس سید محسن حسینی افزود: طبق آمار ثبت شده توسط ایستگاه های آب و هواشناسی که میزان باران و تبخیر ، دما و رطوبت را اندازه گیری می کند میزان بارش در سال آبی ۹۴-۹۵ که از مهر ۹۴ آغاز و تاشهریور ۹۵ خاتمه می باید ۶۱۷ میلی متر بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل خود ۵۰ افزایش یافته است و نسبت به آمار دراز مدت نیز ۲۸ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی با بیان این که رواناب اندازه گیری شده در ایستگاه های شاخص رودخانه های اصلی گلستان بین ۲۶ تا ۸۲ درصد کاهش را نسبت به دوره بلند مدت نشان می دهد،گفت: ذخیره آبخوان های استان نیز حدود ۷۶ میلیون متر مکعب حدود ۶ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می دهد. که مقدار کاهش در آبخوان های کم عمق حدود ۶۰ میلیون متر مکعب و آبخوانهای عمیق حدود ۱۶ میلیون متر مکعب کاهش بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری استان با اشاره به وضعیت آب‌های زیرزمینی در گلستان افزود: در استان گلستان در مجموع در طول سال به صورت متوسط حدود ۹ میلیارد مترمکعب بارش اتفاق می‌افتد که بیش از۷۰ درصد آن تبخیر می‌شود و تنها کمتر از۳۰ درصد ۲٫۵ متر مکعب به عنوان منابع تجدیدپذیر باقی می‌ماند، که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن به زمین نفوذ می‌کند.

مهندس سید محسن حسینی تصریح کرد: آبی که به داخل زمین می‌رود پس از مدتی که به لایه‌های نفوذناپذیر می‌رسد، متوقف شده و سفره‌های آب زیرزمینی را ایجاد می‌کند و بهره‌برداری در استان به صورتی است که  از اواسط فروردین بهره‌برداری از آب زیرزمینی در بخش کشاورزی آغاز می‌شود و در شهریور پایان می‌پذیرد اما در بخش صنعت و شرب در همه سال بهره‌برداری ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون کل آب استحصالی استان که میزان آن ۲ میلیارد و ۷۶ میلیون متر مکعب است، حدود ۸۰ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد شرب، ۳ درصد صنعت و ۴ درصد در بخش محیط زیست استفاده می شود، گفت: کل موجودی آب استان ۲ و نیم میلیارد متر مکعب است که در افق ۱۴۲۰ نیاز آبی استان حدود سه برابر است که برای رسیدن به این مقدار به سمت استفاده از آب دریا،آب های شور و نامتعارف نیز برویم و مصرف صحیح ازجمله استفاده از آبیاری مدرن را در سرلوحه خود قرار دهیم.
معاون شرکت آب منطقه ای استان در ادامه گفت: سیاست شرکت در آب سطحی در درجه اول توسعه منابع آب سطحی قابل توسعه و مهار آن ها در سدهای بزرگ و مخزنی و نیز استفاده از سایر تاسیسات آبی به جهت استحصال است. که پروژه هایی مانند سد نرماب در دست اجرا و پروژه هایی مانند سد شصت کلاته و قره چای در حال مطالعه است.
در آب زیززمینی با توجه به اینکه میزان آب استحصالی اعم از مجاز و غیر مجاز حدود ۹۷ درصد پتانسیل را شامل می شود و طبق دستورالعمل جدید وزارت نیرو بایست این میزان تعدیل شود و به حدود ۷۵ درصد از پتانسیل برسد لذا پروژه ای تحت عنوان طرح احیا و تعادل بخشی توسط شرکت در حال اجرا می باشد.
مهندس حسینی بیان کرد: انسداد چاه های غیر مجاز،نصب کنتورهای هوشمند و حجمی بر چاه های مجاز،تکمیل طرح های تغذیه مصنوعی،تقویت و استقرار اکیپ های گشت و بازرسی، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و بسترسازی فرهنگی، ساماندهی شرکت های حفاری از جمله فعالیت های طرح احیا و تعادل بخشی است که در استان در حال اجرا می باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۶ ق.ظ

دیدگاه