- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

انتقال و کشت ۶۰۰ هزار اصله نهال تولید شده مرتعی به مراتع با هدف احیاء و اصلاح مراتع توسط اداره کل منابع طبیعی گلستان

البرز گلستان/مهندس حمید مصطفی لو رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، از انتقال و کشت ۶۰۰ هزار اصله نهال تولید شده مرتعی به مراتع با هدف احیاء و اصلاح مراتع خبر داد.

وی با بیان اینکه تولید و انتقال نهال ها با مشارکت مجریان طرح های مرتعداری، شرکت های تعاونی مرتعداری و اتحادیه مرتعداران استان گلستان در حال انجام است، افزود: نهال های تولید شده از گونه آتریپلکس و آگروپایرون النگاتوم است که در سطح ۱۰۰۰ هکتار از مراتع شهرستان های مراوه تپه، گنبدکاووس، آق قلا و آزادشهر کشت می شود.

مهندس مصطفی لو با بیان اینکه تامین معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مراتع وابسته است، افزود: افزایش تولید و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی از اهداف دیگر کشت نهال های مرتعی است.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: اجرای طرح های اصلاح و مدیریت مراتع به منظور حفظ منابع پایه تولید مثل آب و خاک و احیای مراتع درجه سه با پوشش گیاهی ضعیف ضروری است.

وی ادامه داد: فرایند اجرای پروژه های احیایی و اصلاحی مراتع بر اساس کتابچه های طرح مرتعداری و طی دوره های ده ساله در حال انجام است و از ۲۰۲ طرح مرتعداری مصوب در استان، ۱۱۶ فقره به مدت ۱۵ یا ۳۰ ساله فی مابین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و نمایندگان مجری طرح های مرتعداری منعقد گردیده است.

مهندس مصطفی لو در جهت توجیه اقتصادی طرح های مرتعداری تاکید کرد: استفاده از محصولات فرعی مرتع از قبیل زنبور داری، گیاهان دارویی، زیتون کاری و مواردی که در کتابچه طرح های مرتعداری مصوب در کمیته فنی این اداره کل پیش بینی شده است و می تواند در قالب فعالیت های اقتصادی انجام شود.

وی همچنین ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی جهت بالا بردن آگاهی بهره برداران نسبت به مفاد کتابچه های طرح مرتعداری و نحوه اجرای پروژه های پیش بینی شده در آن و فعال نمودن مشارکت بهره برداران از دیگر برنامه هایی است که درصورت اجراء می تواند به حفاظت و عملیات اصلاح و احیاء مراتع استان گلستان کمک کند.

مصطفی لو در پایان نشست هایی که در ماه اخیر برگزار شده را یادآور شد که از آن جمله می توان به نشست با اعضاء اتحادیه تعاونی های مرتع داری برای مشارکت فعال تر در حفاظت و احیای مراتع، نشست با شرکت تعاونی مرتع داری گمیشان برای تبیین تعهدات و حفاظت از مراتع، نشست هم اندیشی با مرتع داران و دهیاران شهرستان های گنبد کاووس، کلاله و مراوه تپه در حضور نماینده محترم مردم شریف گنبدکاووس و فرماندار ویژه این شهرستان در خصوص مدیریت مراتع و همچنین نشست با دهیاران، مرتعداران و دامداران آق قلا با حضور فرماندار برای مدیریت مراتع و حفاظت از آن اشاره کرد.

 

0 [1]
0 [1]