حسینی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان:اولویت اصلی در بحث علاج بخشی سد وشمگیر ارتفاع مخازن اصلی

البرز گلستان/به رغم اینکه عمر مفید سد وشمگیر ۳۰ ساله تعریف شده بود اما این سد به مدد تعمیرات و نگهداری به موقع و مناسب، مهربانانه در آستانه ۴۷ سالگی استوار ایستاده است تا کشاورزان و پرورش دهندگان آبزیان منطقه همچنان امیدوار به آبادانی و خرمی اراضی خود باشند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سد”وشمگیر”، قدیمی ترین سد استان گلستان است که در سال ۱۳۴۹ با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه، پرورش آبزیان و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید و تاکنون هزاران هکتار از اراضی این منطقه را سیراب کرده و هزاران تن ماهی به مدد آن تولید شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری استان گلستان در این زمینه گفت: با توجه به ساختار زمین شناسی حوضه آبریز گرگانرود، در طول سالیان بهره برداری، رسوبات وارده به مخازن اصلی و فرعی سد  به میزان قابل ملاحظه ای از حجم مفید آن را کاسته و کارایی کنونی آن به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.
مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: از این رو شرکت آب منطقه ای گلستان در اواسط دهه۸۰ طرحی را با عنوان “علاج بخشی سد وشمگیر” ارائه نمود تا با انجام اقدامات مطالعاتی و اجرایی زمینه نجات این سد فراهم شود.
وی با بیان ویژگیهای این سد گفت: این سد با طول تاج ۴۳۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر از پی، از نوع خاکی همگن با مصالح سیلتی و رسی بوده و اکنون دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی است.حجم اولیه مخزن اصلی ۶۰ میلیون متر مکعب و حجم مخزن فرعی اول ۱۸ میلیون متر مکعب بود .
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزود: مخزن فرعی شماره ۲ با ظرفیت ۱۲ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۶۲ احداث شد و در سال ۱۳۶۹ نیز مخزن سوم با ظرفیت ۳ میلیون متر مکعب ساخته شده است.این سد با یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی در گذشته از حجمی معادل ۹۶ میلیون متر مکعب آب برخوردار بود، ولی اکنون به دلیل رسوبات ظرفیت آن حدود ۴۲ میلیون متر مکعب است.

مهندس حسینی بیان کرد: قدرت تنظیم آب توسط این سد در ابتدای بهره برداری ۱۷۵ میلیون متر مکعب بوده که به علت رسوبات سالیان گذشته اکنون به حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: با ساخت سدهای گلستان و بوستان در بالادست، میزان رسوبات وارده به این سد کاهش یافت و متعاقب آن بحث علاج بخشی آن مطرح شد که شامل افزایش مخزن، اصلاح و جایگزینی ایستگاههای پمپاژ ، مرمت اساسی شبکه آبیاری و زهکشی و موارد مرتبط با پدافند غیرعامل و نیز گردشگری در سد می باشد.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه در رابطه با علاج بخشی این سد اظهار کرد: در بحث علاج بخشی مخازن سد ها موضوع لایروبی به دلیل به صرفه نبودن مطرح نیست و به همین دلیل در سد وشمگیر نیز به جای لایروبی بحث افزایش ارتفاع در مخزن اصلی و مخازن فرعی و ایجاد مخازن فرعی دیگر مورد مطالعه قرار گرفت.
مهندس شعبان رسولی بیان کرد: پی از تصویب مطالعات، از سال ۸۸ عملیات اجرایی علاج بخشی سد وشمگیر آغاز شد که در ابتدا قرار بود این عملیات ۵ ساله به اتمام برسد، اما با توجه به کمبود اعتبارات تاکنون حدود ۱۵ درصد کار شامل:  افزایش حجم مخازن فرعی ۱ و ۲ ، ایجاد دریچه دوم مخزن فرعی ۱، احداث بخشی از مخزن فرعی ۴ ، احداث یک ایستگاه پمپاژ و تعمیرات تعدادی از پمپ ها و عملیاتی در شیکه  انجام شده است و ۹۵ میلیارد ریال اعتبار نیز تاکنون هزینه شده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۱ ب.ظ

دیدگاه