دکترسعید مازندرانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:با کارآفرینی می توان تولیدارزش و از خلاقیت و تولیدات فکری انسان‎ها بهره‎گیری داشته باشیم

البرز گلستان/دکترسعید مازندرانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در کشور ما زیاد پرداخته نمی‎شود بحث کارآفرینی است.

وی تصریح کرد: از واژه کارآفرینی بیشتر استفاده ابزاری شده تا استفاده واقعی و شعارهای زیادی در این خصوص مطرح شده اما بهره‎برداری لازم از کارآفرینی انجام نشده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه کارآفرینی سبب تغییر رویکرد دنیا شده، گفت: امروز ما دانشگاه‎های کارآفرین را در جامعه بشری داریم اما در استان ما دانشگاه کارآفرینی را تنها یک اصطلاح می‎دانیم.

مازندارانی ادامه داد: برای اینکه کارآفرینی جایگاه واقعی را پیدا کند ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه را هفته کارآفرینی نام نهاده‎اند و باید با کارآفرینی تغییری در دیدگاه جامعه اتفاق بیفتد.

وی کار آفرینی چندان سخت و غیرممکن نیست و گفت: ما می‎خواهیم با کارآفرینی تولید ارزش کنیم و از خلاقیت و تولیدات فکری انسان‎ها بهره‎گیری داشته باشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه نحوه تعامل افراد با محیط، میزان آموزش و پرورش سبب می‎شود خلاقیت افراد بهبود و یا کاهش داشته باشد، افزود: کارآفرینی بخشی از هوش و استعداد ذاتی جامعه است و از سوی دیگر افراد جامعه تعیین‌کننده هستند که کارآفرینی انجام شود.

مازندارانی با بیان اینکه کارآفرین ریسک را برای ایجاد یک ارزش به جان می‎خرد و با ارائه این ارزش به مردم خدمت می‎رسانند، گفت: کارآفرینان کسانی هستند که قبول ریسک و زحمت می‎کنند و با قبول مسئولیت برای ارزش‎های خود تلاش می‎کنند.

وی کارآفرینی را موتور محرک اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: دنیا به این نتیجه رسیده که با کارآفرینی می‎تواند مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی را رفع کتد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اظهار داشت: برنامه‎های متنوعی را با همکاری سازمان‎ها و نهادهای مردمی برای ترویج فرهنگ کارآفرینی و تفکر کارآفرینی در محیط اطراف خودمان در نظر گرفته‎ایم.

مازندارانی با بیان اینکه دنیا رو به تغییر است و هر روز میزان تغییرات افزایش پیدا می‎کند، گفت: هر ۳۰ سال یک‌بار علم جدید و نو می‎شود و علم قدیمی و کهنه از سیستم کار خارج می‎شود.

وی با بیان اینکه برای اینکه تغییرات علم را به سود خود به کار گیریم باید افراد کارآفرین را تربیت کنیم، گفت: ما همه راه‎ها را برای ایجاد اشتغال مانند تسهیلات بانکی تجربه کردیم و در خوش‌بینانه‎ترین حالت نرخ بیکاری استان ما ۱۱٫۸ درصد است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه باید کارآفرینی را به عنوان یک راهکار اصلی برای ایجاد اشتغال در استان داشته باشیم، افزود: رفع پیچیدگی‎های امروز دنیا نیاز به افراد نخبه و خلاق دارد.

مازندارانی با بیان اینکه در بهار سال جاری نرخ بیکاری ۱۳٫۸ درصد اعلام شد و در فصل تابستان ۱۳٫۱ درصد رسیده، گفت: این بیانگر آن است که بیکاری در استان گلستان به عنوان یک معضل وجود دارد.

وی با بیان اینکه خیلی از بیکاری‎ها خروجی سیستم آموزشی و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، یادآور شد: نیاز است در بخش اشتغال جدید و نو از ظرفیت‎های اشتغال در استان گلستان استفاده کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در دنیا دانایی یکی از منابع قدرت به شمار می‎رود، اظهار داشت: در جهان امروز بحث منابع اطلاعاتی و دانایی محوری جزو ثروت‎های جامعه به حساب می‎آید.

مازندرانی به حمایت از افراد دانش محور و کارآفرین در جامعه تاکید کرد و متذکر شد: افراد کارآفرین در جامعه ایجاد ارزش می‎کنند و بر این اساس باید بحث کارآفرینی را جدی بگیریم و این هفته فرصت مغتنمی است که به مباحث کارآفرینی بپردازیم.

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‎های مرتبط تلاش‎های در خصوص بحث کارآفرینی انجام دادیم، افزود: این تلاش‎ها کافی نیست و نیاز است که بیشتر به مباحث کارآفرینی بپردازیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به برنامه‎های هفته کارآفرینی در استان گلستان اشاره کرد و گفت: قرار بود در این هفته جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر را داشته باشیم اما با توجه به متقارن شدن این ایام با اربعین حسینی تجلیل از کارآفرینان را به آذر ماه انتقال دادیم.

مازندرانی گفت: کمیته‎ای به عنوان شورای سیاستگذاری جشنواره کارآفرینان برتر برای انتخاب کارآفرینان برتر در استان گلستان تشکیل دادیم و سامانه‎ای را به عنوان کارآفرینان برتر طراحی کردیم و با اطلاع‎رسانی از رسانه‎ها کارآفرینان را ترغیب به ثبت‎نام در این سایت کردیم.

وی ادامه داد: صادرات، ایجاد اشتغال، محیط زیست، نوآوری و رشد شرکت‎ها و کارآفرینان مد نظر قرار دادیم و از بین ۱۷۲ نفر کارآفرینان برتر استان در ۲ مرحله داوری که انجام شد تعداد ۷ نفر توانستند حد نصاب ورود برای گزینش کارآفرینان برتر را بدست آوردند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: اگر می‎خواهیم از بحث بیکاری و رکود خارج شویم باید به کارآفرینی توجه داشته باشیم و از سوی دیگر استان گلستان در تولید ناخالص داخلی استان ما از میانگین‎ کشوری پایین‎تر است و این بیانگر آن است که درآمد مردم استان گلستان پایین است.

مازندارنی کارگاه کارآفرینی را در گنبدکاووس برگزار کردیم، اظهار کرد: از افراد کارآفرین و افرادی که در زمینه کارآفرینی و ایجاد خلاقیت کارهای عملی را انجام دادند دعوت می‎کنیم تجربیات خود را به جامعه دانشجویان و علاقمندان انتقال دهند.

وی با بیان اینکه بحث آموزش کارآفرینی برای اقشار مختلف و سطح دانشگاه‎ها مد نظر قرار دادیم، افزود: ما باید با ارائه آموزش‎های مناسب در سطح دانشگاهی افراد را نسبت به مسائل و آموزش‎های کسب و کار آشنا کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نشست با تشکل‎های کارآفرینی را خواهیم داشت، گفت: ۱۱ هزار تعاونی در استان گلستان داریم و این تعاونی‎ها بخشی از ظرفیت اشتغال استان گلستان را دارند و گردش مالی که در این تعاونی‎ها وجود دارد زیاد است و باید تلاش کنیم که تعاونی‎هایی که دارای اعضای خوب و سرمایه‎خوبی هستند به سمت کارآفرینی سوق دهیم.

مازندرانی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی هدف ما این است که اقتصادی مقاوم در برابر آسیب‎های اقتصادی دنیا داشته باشیم، افزود: باید حلقه اتصالی بین افراد کارآفرین و علاقمندان به مباحث کارآفرینی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ نفر از استادکارهای مهم مبل در استان گلستان که در یافت‎آباد تهران کار می‎کردند شناسایی شدند و به دنبال این هستیم که این افراد را ساماندهی کنیم و بر این اساس تعاونی مبل را در روستای عطا آباد شکل دادیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تصریح کرد: امسال نزدیک به ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود بهره ۴ درصد در اختیار افراد کارآفرین با همکاری صندوق کارآفرینی امید قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ عنوان برنامه در طول هفته کار و کارآفرین در استان اجرا می‌شود، افزود: عطرافشانی گلزار شهدا، مراسم زیارت عاشورا، حضور کارآفرینان در سیمای گلستان، شرکت گروهی کارآفرینان در نماز دندان شکنه جمعه، راه‎اندازی دفاتر مشاوره کارآفرینی در دانشگاه‎ها و نشست با فعالان عرصه گردشگری از برنامه‎هایی است که در طول هفته کارآفرینی در گلستان اجرا می‎‎شود.

مازندارنی از برگزاری همایش کارگاه آموزشی کارآفرینی و کسب و کار و بازرایابی  در سالن بانک ملی گرگان خبر داد و گفت:  ۱۲۰ نفر از کارآفرینان تمایل به کسب و کار دارند در این همایش شرکت میکنند و  همچنین کارگاه آموزشی برای ۳۰۰ نفر از دهیاران استان گلستان را در راستای آشنایی دهیاران به مباحث کارآفرینی در روستاها برگزار می‎کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه فاصله بین صنعت و دانشگاه‎های ما زیاد است، افزود: به دنبال بهبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه هستیم و به سوالات دانشجویان در خصوص نحوه دریافت تسهیلات و راه‎اندازی کسب و کار و یا نوشتن طرح کسب و کار در دفاتر مشاوره کارآفرینی در دانشگاه‎ها پاسخ داده می‎شود.

مازندارانی تاکید کرد: دانشگاه علمی‎کاربردی به عنوان دانشگاه کارآفرین نامگذاری شده و ایده‎ها در این دانشگاه‎ها باید تبدیل به عمل شود و براین اساس اهمیت دانشگاه علمی‎کاربردی برای ما زیاد است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰ شغل در قالب طرح تکاپو و گردشگری در نظر گرفته شده است، گفت: زمینه‎ها و فرصت‎ها فرصت‎های اشتغال در استان شناسایی می‎شود و براساس آن کارآفرینان را با تسهیلاتی که ارائه می‎دهیم به سمت زمینه‎های تولیدی سوق می‎دهیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۹ ب.ظ

دیدگاه