ایران در دهه های آینده به کشوری پیر و پژمرده تبدیل می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «رضا غلامی» روز دوشنبه در نخستین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به همین دلیل ایران علاوه بر به دوش کشیدن هزینه های ناشی از عوارض پیری جمعیت، مزیت های پرشمار یک کشور جوان را نیز از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه نباید معضل جمعیتی ایران را کوچک شمرد، ادامه داد: روند پیری جمعیت، سرنوشت، دستیابی به قلل پیشرفت و عزت و سربلندی کشور را بطور جدی تهدید می کند و اگر برای آن طی ۱۰ سال آینده فکر اساسی و اقدام قاطع صورت نگیرد، امکان جبران آن از دست می رود.

غلامی تصریح کرد: استمرار سیاست غلط کاهش جمعیت در کشور بویژه در شبکه بهداشتی با هر اسم و توجیهی گناهی نابخشودنی است و اگر در دهه های گذشته یک خطای غیرعمدی توصیف می شد، از این پس می توان از آن به مثابه خیانت به کشور یاد کرد.

وی افزود: خوشبختانه روز به روز نگاه نخبگان کشور در مواجه با معضل جمعیتی روشن تر و واقع بینانه تر و همچنین زمینه برای همگرایی نخبگان در جهت حل معضل جمعیت مهیا می شود.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: باید از پیروی کورکورانه از نسخه های بین المللی که طی دهه های گذشته در مواردی با سوءنیت و البته با ژست خیرخواهانه بدنبال گرفتن مزیت جمعیتی از کشورهای مسلمان بویژه ایران بوده اند، دست برداشت و امروز عقل و اراده ایرانی باید برای این موضوع فکر کند و تصمیم بگیرد.

غلامی افزود: همچنین در کنار بعضی کم کاری ها و سنگ اندازی ها، اکنون شاهد تلاش مجاهدانه و شبانه روزی جمع قابل توجهی از مراکز فرهنگی و نخبگان در مسیر تحقق سیاست های کلی نظام در حوزه جمعیت هستیم که این تلاش های موثر به خصوص در عرصه های فرهنگی قابل تقدیر است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲ ب.ظ

دیدگاه