آسوشیتدپرس: وزرای خارجه ۱+۵ آماده حضور در مذاکرات وین می‌شوند

آسوشیتدپرس گزارش داد وزرای خارجه ۶ کشور مذاکره کننده با ایران در حال برنامه ریزی برای سفر به محل مذاکرات در پایتخت اتریش هستند.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بیش از هر زمان دیگری به توافق هسته ای نزدیک هستند، با این حال اختلافات مهمی همچنان باقی مانده است. احتمال دستیابی به توافق در تاریخ مشخص شده ۲۴ نوامبر بعید است. هر دو طرف احتمالا خواستار تمدید زمان مذاکرات هستند. اما این تصمیم مخالفت کنگره آمریکا و مخالفان توافق در ایران را تشدید می کند.

گری سیمور، از مذاکره کنندگان سابق آمریکا می گوید طرف آمریکایی به دنبال عقب انداختن زمان گریز هسته ای ایران به یک سال یا بیشتر است. تهران می گوید به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و صرفا هدف استفاده صلح آمیز از این انرژی را دارد.

ظرفیت غنی سازی ایران از موضوعات مهم مورد اختلاف است که به گفته دیپلماتهای غربی طرف آمریکایی با فعالیت ۴۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ در ایران موافقت کرده است. با این حال ایران باید در مقابل سازشهای بیشتری کند که کاهش گاز تزریقی به سانتریفیوژها یکی از آنهاست. طرف ایرانی به این پیشنهاد واکنش سردی داشته است، با این حال به گفته دیپلماتها در این باره وارد گفتگو با روسیه شده است.

ایران خواستار حفظ حدود ۱۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ فعال فعلی است،‌ دیپلماتها به آسوشیتدپرس گفته اند ایران اکنون با ۸ هزار سانتریفیوژ موافقت می کند اما این تعداد همچنان با عدد مورد نظر آمریکا اختلاف زیادی دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴ ب.ظ

دیدگاه