- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

از کجا بفهمم نوزادم گرسنه است؟

نی نی سایت/ ساعت از ۲ نیمه شب گذشته است، شب اول بعد از مرخص شدن از بیمارستان است و کوچولوی شما مدام گریه می‌کند. شما هم کلافه شده‌اید. گرسنه است؟ جایش را خیس کرده یا خسته است؟ شما تمام کتاب‌های مربوط به نگهداری نوزاد را خوانده بودید و فکر می‌کردید آمادگی لازم برای نگهداری از نوزاد را دارید اما باید بدانید که هیچ چیز نمی‌تواند شما را کاملاً برای این کار دیوانه کننده ولی جذاب، آماده کند.
بسیاری از والدین درباره نگهداری از نوزادشان سئوالات فراوانی بخصوص در چند روز اول تولد نوزاد دارند. در اینجا ۳ پرسشی را که بیشترین موارد سئوال‌برانگیز برای والدین است، بررسی می‌کنیم.

۱-چرا باید به نوزادم شیر بدهم؟ آیا این کار به او صدمه نمی زند؟
شیردادن به نوزاد بهترین کار است. شیر مادر موجب می‌شود تا بدن نوزاد در مواجهه با باکتری‌ها و ویروس‌ها مصون بماند. علاوه بر آن، هضم آن برای نوزاد بسیار راحت‌تر است، احتیاج به زمان برای آماده شدن ندارد و بسیار کم‌هزینه است.
منفعت‌های شیردادن به نوزاد در بلندمدت نمود پیدا می‌کند. مطالعات محققان نشان می‌دهد کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در مقایسه با سایر نوزادان با مشکلات شنوایی، تنفسی و گوارشی کمتری مواجه می‌شوند.
آنها همچنین در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های خاص نوزادان قرار دارند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان در مادرانی که به نوزادشان شیر می‌دهند، بسیار کمتر است و شیردهی به آنها کمک می‌کند تا سریع‌تر به شرایط قبل از دوران بارداری برگردند.
اگر هنگام یک بار شیردهی، احساس درد کردید، عوض کردن سینه می‌تواند کمک کند اما اگر هنگام دوره شیردهی سوزش یا درد شدیدی در سینه‌تان احساس کردید، حتماً به دکتر خود مراجعه کنید.
چون ممکن است بیماری عفونی داشته باشید که نیاز به درمان دارد. بیشتر شیر درون سینه در همان ۵ تا ۱۰ دقیقه اول خارج می‌شود؛ پس بهتر است بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، نوزاد را از سینه‌تان بگیرید. مکیدن طولانی سینه می‌تواند به خشک شدن سینه و آسیب دیدن آن منجر شود.

۲-چه نوع شیرخشکی برای نوزادم بهتر است؟
اگر نمی‌توانید به نوزادتان شیر بدهید، شیرخشک‌هایی وجود دارند که از مواد مغذی لازم برای رشد نوزاد برخوردارند. اما یادتان باشد استفاده از شیرخشکی را در اولویت انتخاب قرار دهید که آهن زیاد داشته باشد؛ چون برای خون و رشد مغز مفید است.
DHA و ARA اسیدهای پرچربی هستند که تأثیر زیادی در رشد و تکامل نوزاد دارند و نوزادتان آنها را در طول دوران بارداری و شیردهی از شما دریافت می‌کند. اگرچه نوزاد DHA و ARA را از مواد مغذی داخل شیر خشک تأمین می کند، اما برخی شیرخشک ها امروزی این دو نوع اسید پرچرب را در اندازه‌های مشابه با شیر مادر در داخل خود دارند. بهتر است در رابطه با انتخاب نوع شیر خشک با پزشک صحبت کنید.

۳-چگونه تشخیص دهم نوزادم گرسنه است؟ چگونه بفهمم به مقدار کافی غذا خورده است؟
در دو هفته اول تولد، نوزاد باید روزانه ۸ تا ۱۲ بار و هربار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از شیر مادر تغذیه کند. اما برای نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، ۶ تا ۱۰ بار در روز کافی است.
حتماً لازم نیست نوزاد گریه کند تا به او شیر بدهید. در واقع، گریه کردن نوزاد آخرین تلاش او برای نشان دادن گرسنگی اش است و چنانچه مادر و نوزاد هر دو کلافه باشند، در آن صورت شیردهی بسیار سخت می‌شود.
برای پی بردن به گرسنگی نوزادتان به دنبال نشانه‌های دیگری باشید؛ مانند از خواب بلند شدن، به دهان گرفتن مشت دست، سربرگرداندن هنگام نوازش گونه‌اش، یا بیرون آوردن زبان. بهتر است در چند روز اول بعد از تولد هر ۲ تا ۴ ساعت به نوزاد شیر بدهید، حتی اگر مجبور شوید او را از خواب بیدار کنید. اگر می‌خواهید بدانید نوزادتان به اندازه کافی شیر خورده است، ترجیحاً به میزان ادرار یا مدفوع او دقت کنید.
در دو روز اول‌، نوزاد شاید فقط یک یا دو بار پوشک خود را کمی خیس یا کثیف کند. اما در روزهای بعد، او باید حداقل ۳ بار پوشک‌اش را خیس یا کثیف کند. برای هفته‌های بعد، نوزاد باید به طور طبیعی روزانه حداقل ۶ بار پوشک خود را خیس و ۳ بار کثیف کند.
(اگرچه آنها اغلب بعد از هربار شیردهی، پوشک خود را کثیف می‌کنند.) در غیر این صورت، نوزادتان را نزد دکتر اطفال ببرید. فراموش نکنید در بسیاری از مواقع نوزاد ادرار و مدفوع را همزمان دارد.

+1 [1]
0 [1]