مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان در گلستان:شناسایی و بازنگری محصولات غذائی در مدارس از برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی در کشور است

البرز گلستان/زهرا عبدالهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان  در نشست پیشگیری، جلوگیری از اضافه وزن، چاقی کودکان و نوجوانان اظهار داشت: شناسایی و بازنگری محصولات غذائی در مدارس از برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی در کشور است

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مصرف بیش از اندازه قند، شکلات و شیرینی و نیز چربی‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: کاهش مصرف قند و چربی‌ در سبد کالای خانواده سبب افزایش سلامت افراد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که وزارت بهداشت و درمان امسال پیگیری می‌کند مسئله حذف تولید روغن جامد و نیمه جامد در کشور است که دارای میزان زیادی چربی اشباع شده هستند.

وی با بیان اینکه مصرف نوشابه نیز به دلیل قند بالای آن موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود، افزود: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت مقرر شده که از میران قند نوشابه‌های تولیدی کاسته شود.

ایشان در ادامه به رهنمودهای غذایی در کشورمان پرداخت و افزود: رعایت تنوع، تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی، حفظ و کنترل وزن مطلوب، پیاده‌روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در روز، افزایش میزان فیبر دریافتی بر اثر خوردن میوه و سبزیجات، کاهش مصرف چربی و روغن از رهنمودهای غذایی در کشور ماست.

وی افزود:۳۰درصد دانش‌آموزان ۶ تا ۱۸ سال یعنی از هر ۵ نفر در سطح کشور دچار اضافه وزن هستند.

عبدالهی سپس تاکید کرد: در یک مطالعه ۱۰ ساله ۱۲ تا ۱۵ درصد  کودکان کمتر از ۵ سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان تصریح کرد: مصرف زیاد قند، چربی و نمک و کاهش میزان سبوس نان از مهم‌ترین عوامل چاقی در این گروه‌های هدف است.

وی گفت: اجرای طرح‌هایی مانند غربالگرایی، آموزش تغذیه سالم، رژیم درمانی، کاهش موادقندی، نمک و چربی در مواد غذایی پرمصرف برای پیشگیری  و درمان چاقی کودکان و نوجوانان کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

عبدالهی افزود: شناسایی و بازنگری محصولات غذائی در مدارس، بازنگری استانداردهای آرد و افزایش سبوس موجود در نان و آموزش افزایش مصرف سرانه میوه و سبزی در مدارس و خانواده‌های از برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی در کشور است.

وی افزود: این طرح‌ها از مهدهای کودک و در میان وعده‌های غذائی آن‌ها نیز با کمک سازمان بهزیستی عملیاتی می‌شود.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۳:۲۷ ب.ظ

دیدگاه