درنشست تخصصی کتاب ورسانه درمحل دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب استان گلستان مطرح شد: برگزاری همایش تخصصی اصحاب رسانه استان و ناشران وعرضه کنند گان کتاب

درخواست معاونت فرهنگی ارشاد اسلامی گلستان از شهرداریهای استان : در ساخت و طراحی المانهای شهری جایگاهی نیز به کتاب بدهند

البرز گلستان /نشست تخصصی کتاب ورسانه و نقش خانه مطبوعات جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تاثیر گذاری در میزان فروش کتاب در سالن دهمین  نمایشگاه  بین المللی کتاب و بصورت مستقیم با حضور ناشرین و مسئولین امر اطلاع رسانی  با حضور دائمی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان آذری مدیر خانه مطبوعات افتخاری نائب ریس خانه مطبوعات میقانی بازرس خانه مطبوعات و از عکاسان خبر و جمعی از ناشرین برگزار کردید.

دائمی در این نشست اظهار کرد : بحث کتاب و کتابخوانی قبل از هر کاری نیاز به فرهنگ دارد و اگر این فرهنگ تقویت نشود نمی توان به مشکلات اصلی کتاب پرداخت .

وی همچنین اظهار کرد:خانواده ها به صورت دسته جمعی از فضای مجازی استفاده می کنند یا به صورت جمعی پای برنامه های تلویزیونی می نشینند، تصمیم بگیرند تا ساعتی از شبانه روز را باهم در منزل کتاب بخوانند. علاوه براین همه خانواده ها در منزل به فکر غذای جسم خود هستند و جایی را برای نگهداری آن در نظر می گیرند مانند یخچال، باید به فکر غذای روح هم باشند و فضایی را به عنوان کتابخانه در منزل ایجاد کنند. از سویی دیگر رسانه ها  و اصحاب مطبوعات هم نقش موثری در توسعه فرهنگ مطالعه دارند، آنها می توانند نتایج زیانبار عدم مطالعه و یا آثار مثبت و ارزشمند کتابخوانی را در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری مانند تولید فیلم، سریال، انیمیشن و … برای مردم به تصویر بکشند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان سپس به نقش تبیعه کتابخانه در منازل گفت : ایجاد ساخت کتابخانه در خانه ها به فراموشی سپرده شد و فاصله گرفتن از این حرکت فرهنگی در منازل یکی از اثرات زیانبار در عرصه کتابخوانی می باشد .

وی در این نشست تخصصی خاطر نشان کرد: از شهرداریها  و مراکز فنی ومهندسی و مراکز فرهنگی و ساخت و سازها خواسته می شود در ساخت و طراحی  المانهای شهری جایگاهی نیز به کتاب بدهند و المانهای به شکل کتاب با توجه به نیاز فرهنگی جامعه  صورت پذیرد.

آذری مدیر خانه مطبوعات استان:رسانه می تواند تاثیر شگرفی در ترویج کتاب و کتابخوانی داشته باشند.

 در ادامه این نشست تخصصی  آذری مدیر خانه مطبوعات استان گفت : رسانه های ارتباط جمعی  و اصحاب می توانند در ترویج فرهنگ های photo_2016-10-28_08-03-38سازنده موثر واقع شوند و کتاب را به عنوان ماندگارترین عنصر فرهنگی به جامعه بشناساند.

وی افزود:رسانه می تواند تاثیر شگرفی در ترویج کتاب و کتابخوانی گذارده ومردم را در جهت استفاده از منابع مکتوب فرهنگی و علمی تشویق نموده و در این راستا موجبات توسعه علمی- فرهنگی جامعه را موجب گردد.

آذری در ادامه افزود:همانند هر کالای دیگری کتاب نیز نیاز به معرفی دارد تا مخاطبان از تولید محصول مورد نظرشان مطلع شوند. اما کتاب ویژگی­ های متمایزی دارد که این نقش معرفی را برای اصحاب رسانه­  پر رنگ­تر می­کند.

افتخاری نائب رئیس خانه مطبوعات استان:با ایجاد کتابخانه های کوچک و کتابهای با اندازه ای کوچک وچند صحفه ای می توان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کرد.

سپس افتخاری نائب رئیس خانه مطبوعات استان در باره ترویج بکار گیری کتابخانه در مراکز مختلف اظهار کرد: اگر بتوان مقداری ازکتاب را از محل فروش کتاب خارج کرد و در مراکز ی مانند داروخانه ها و یا مراکز پزشکی و تاکسی ها و یا حتی مراکز عرضه غذای گرم که متقاضی در یافت خدمات  می باشند وباید اندکی از وقت خود را در آنجا جهت دریافت خدمات  صرف کند با ایجاد کتابخانه های کوچک با کتابهای با اندازه ای کوچک چند صحفه ای می توان به فرهنگ کمک کرد.

وی افزود: تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.وامید است با بکارگیری روشهای تبلیغات رسانه ای نوین شاهد برانگیخته شدن ذوق و شور مطالعه و فروش کتاب در بین تمام اقشار جامعه باشیم

میقانی بازرس خانه مطبوعات و از عکاسان حرفه ای استان:نشر: تولید کتاب عکاسی یکی از موارد خوبی است که می تواند در فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر داشته باشد

میقانی بازرس خانه مطبوعات و از عکاسان حرفه ای استان به نقس عکاسان خبری در انتشار این فرهنگ بیان کرد :فرآیند تولید کتاب عکاسی photo_2016-10-28_08-14-37برای نشر: کتاب‌های عکس”  یکی از موارد خوبی که می توان در فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر داشته باشد

بازرس خانه مطبوعات افزود:ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند نیاز دارند تصاویری را از وطن ببینند و یابه دیگران هم نشان دهند و در اینجا ایجاد فرهنگ تصویری نقشی باید ایفا کند و  ناشرا ن کتاب باید به تولید دراین امر مهم نیز توجه داشته باشند.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد:امیدوارم که ارتباط ناشران با عکاسان در این حوزه بیشتر شود تا روز به روز بتوانیم کتاب‌های بهتری راچاپ کنیم.

ناشران حضور دراین نمایشگاهها را فرصتی جهت معرفی محصولات فرهنگی و فروش آنان دانسته اند

در ادامه این نشست تخصصی  بعضی از ناشران در باره کم رنگ شدن فرهنگ کتاب خوانی و خرید کتاب وقیمت بالای کتاب ،حضور دراین نمایشگاهها را فرصتی جهت معرفی محصولات فرهنگی و فروش آنان دانسته اند.

و در این نشست بحث بررسی نقد کتاب مطرح شد که یک نقد خوب می ­تواند باعث مطرح شدن یک کتاب یا نویسنده شود. فرآیند نقد در واقع از سه ضلع پدیدآورنده، ناشر و مخاطب تشکیل می­ شود.

همچنین در این نشست بحث مطبوعات و اختصاص صفحه یا ستونی برای معرفی و نقد کتب  نیز مطرح شده است.

در خاتمه پس از بررسی جوانب مختلف مقرر شد نشست تخصصی اصحاب رسانه استان و ناشران و عرضه کنند گان کتاب با همکاری معاونت فرهنگی و خانه مطبوعات و ناشرا ن در جهت کمک به  امر کتاب و کتابخوانی برگزار شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۷ ق.ظ

دیدگاه