مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان ازحضوردر طرح ملی کتاب خوان بعنوان سومین استان از مجریان برگزارکننده این طرح فرهنگی درسطح کشورخبرداد

البرز گلستان/به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان  گلستان،  قوانلومدیرکل کتابخانه های عمومی استان ازنشست کتاب خوان از جمله طرح های ملی است که درسال ۹۴ توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سطح کشور به اجرا درآمد.خبرداد

وی افزود:این نشست ها با هدف معرفی کتابها توسط کتابداران وخوانندگان کتاب انجام می شود. استان گلستان سومین استان از مجریان برگزارکننده این طرح فرهنگی درسطح کشوربود و تا کنون شانزده نشست استانی درگلستان برگزارگردیده است. درسال۹۵ اولین نشست کتاب خوان ویژه بانوان در پنج خرداد ماه درسالن اجتماعات دانشکده مائده با همکاری اداره کل امورزنان وخانواده استانداری برگزارشد. دومین نشست تخصصی نیز با موضوع اقتصاد مقاومتی درمرداد ماه برگزارشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان  گفت: بعداز برگزاری نشستهای کتابخوان درسال نود وچهار به سمت نشست های تخصصی حرکت کردیم واین جهت گیری برای ارایه سیرمطالعاتی دربین علاقه مندان حوزه های خاص ونخبگان ضرورت دارد. قوانلو با تشکر از توجه علاقه مندان به این موضوع از برگزاری نشستهای تخصصی درآینده خبرداد.

دراین نشست چهارنفراز ارایه دهندگان به معرفی آثارمطالعه شده خود پرداختند که خلاصه ای از کتابهای ارایه شده به شرح زیرمی باشد:

نظریه های جامعه شناسی ، نویسنده: دکترغلامعباس توسلی ،ارایه دهنده: موسی ملک محمودی(استاد دانشگاه)

ملک محمودی درمقدمه قبل از ورود به کتاب گفت:باید بین فلسفه اجتماعی وعلوم اجتماعی تفاوت قائل شد.علوم اجتماعی به معماری جامعه می پردازد.این پژوهشگراجتماعی درادامه افزود:موضوع وروش دو محور اساسی در علوم اجتماعی قلمداد می شوند. درادامه وی اشاره کردکه علوم اجتماعی بین گزاره های عینی وارزشی تفاوت می گذارد. ملک محمودی با بیان این که روش فلسفی کلی ومبهم است روش علمی را عینی وشفاف قلمداد کرد. وی پدیده های اجتماعی را کدر خواند وکار پژوهشگر را از پایین به بالاخواند.

 جامعه کوتاه مدت ایران ، محمد علی همایون کاتوزیان،ارایه دهنده :دکتر محمد رباطی(استاد دانشگاه)

به نظرنویسنده در ایران قانون به معنای قواعد اساسی محدود کننده اعمال قدرت دولت که آن را بطور کلی قابل پیش بینی نماید وجود نداشت.در جایی که حقی وجود ندارد نمی توان از قانون سخن گفت.به عبارت دیگر، در جایی که (( قانون )) چیزی جز تصمیمات خودسرانه قانونگذار نیست هر چند مجموعه ای از قواعد و مقررات عمومی وجود داشته باشد، مفهوم قانون، پوچ و بی ثمر می گردد.در واقع، معنای لفظی (( استبداد )) یا حکومت خودکامه نیز همین است.

فقدان استمرار بلند مدت، طبق تعریف، منجر به وقوع تغییرات چشمگیر از یک دوره کوتاه مدت به دوره کوتاه مدت بعدی شد به نحوی که تاریخ به صورت رشته ای از دوره های کوتاه مدت پیوند خورده به هم درآمد.همه اینها در دوره کوتاه مدت به شکل عادی پیشرفت می کردند یا وجد داشتند ولی در دوره کوتاه مدت بعدی باید از نو پیریزی می شدند یا از اساس تغییر می کردند. نتیجه از نگاه نویسنده این است که جامعه کوتاه مدت هم علت و هم معلول فقدان ساختار در تاریخ ایران بوده است.

این فقدان ساختار به نوبه خود نتیجه دولت استبدادی بود که نماینده حکومت خودسرانه فردی و جامعه خودسر است که هر گاه تسلط دولت بر آن تضعیف شود به آشوب می گراید.در قیاس با جامعه دراز مدت اروپا سه ویژگی عمده جامعه کوتاه مدت بدین قرار است: مشکل مشروعیت و جانشینی، بی اعتباری مال و جان و دشواری عظیم انباشت سرمایه که شرط اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی مدرن است.

مهندسی فرهنگ عمومی ، نویسنده: دکترابراهیم فیاض ،ارایه دهنده: حسین پایین محلی (فعال فرهنگی)

نویسنده یکی از جامعه شناسان ایرانی است که تلاش میکنداسیر تئوریهای غربی نشودو کتاب را در۱۵ فصل نوشته است. فیاض کل نگری و آینده نگری را دو ویژگی مهم مهندسی فرهنگی می خواند. او دراین کتاب درباب معیشت ایرانیان می گوید که تا دهه سی اغلب کشاورز بودند. همینطور درباب اقتصاد جامعه ایرانی که مبتنی برنفت است که خود استبداد نفتی می آورد. درادامه از ساختار غربزده وتقلیدی دانشگاه درایران می گوید.تراکنش جمعیتی ایران را بیشتر درکنار زاکرس والبرز می بیند که همواره ایرانیان ییلاق وقشلاق داشتند. وی کم آبی را برای آینده ایران نوعی بحران می بیند. از نظر فیاض انقلاب اسلامی بازتابهای جهانی داشته که باید با تعاملات وارتباطات فرهنگی به تداوم آن کمک کرد. فیاض دراین کتاب بحثهای نظری می کند وهانطورکه خود اشاره کرده جلد اول به حوزه مباحث تئوریک اختصاص دارد.

گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی؛ نویسنده:دکترحسن رحیم پورازغدی ، ارایه دهنده: رحمت ا…ملک(فعالفرهنگی وارشد مطالعات منطقه ای)

این کتاب در زمره آن دسته کتاب هایی است که با نگاه باریک بین غرب شناسانه، به خوانش منتقدانه متون کلاسیک جامعه شناسی می پردازد. برای گذر از تعاریف بی مایه و غیر منطقی نظریه پردازان غربی، باید بار دیگر پرسش ها را متوجه اساس متدولوژی کرد. گرایش های گوناگون در علوم اجتماعی مثل اصل تعریف رفتار و ساختار وامثالهم و بلکه تعریف جامعه و حتی انسان و فلسفه زندگی اجتماعی مجددا باید تعریف شود و در مرتبه دیگر باید شالوده متون علوم اجتماعی را در هم شکست و به تفکیک، راجع به گزاره ها داوری نمود.

این کتاب یک کتاب دانشگاهی وکلاسیک ومدون نیست بلکه شامل جلسات گفتگواست که به صورت پرسش وپاسخ برگزار شده است.

درپایان به رسم تجلیل لوح تقدیرهایی به ارایه دهندگان اهدا گردید

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۷ ب.ظ

دیدگاه