مهندس قزلسفلومدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان :پیش‌بینی کاهش برداشت به۹۰ هزار مترمکعب درطرح‌های جنگلداری در سال۹۵)

البرز گلستان/ مهندس  قزلسفلو  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: جنگهای نوکنده تا را میان جزء بهترین جنگل های شمال کشور می باشد.

وی افزود:برابر نظرات کارشناسی اگر شیب زمین بالای ۱۰درصد باشد  و دور بازگشت سیل ۱۰۰سال باشد  زمین و سطح و حوزه چه جنگل و چه پوشش تاثیری در حجم روان آب و سیل ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به افت سفرهای زیر زمینی گفت : افت سفرهای زیر زمینی دوعامل دارد یکی برداشت سفره های زیر زمینی و دیگری تغذیه سفره های زیر زمینی کمتر شده است و مهمترین نقش را در سفره های زیر زمینی رودخانه دارند.

وی ۱۹ استان کشور را درگیر ریز گردها معرفی کرد.و در باره عوامل بیابان زائی گفت : ما کاری می کنیم و بیابان می سازیم و می گوییم بیابانهای انسان ساز

قزلسفلو با اشاره به وجود حدود ۳۸ هزار هکتار بیابان در استان گلستان، گفت: پروژه های بیابان زایی در استان گلستان در شمال استان اجرائی می‌شود که تاکنون ۶۰۰ هزار نهال مرتعی در ۴ نقطه استان در گنبدکاووس، آق‌قلا، مراوه‌تپه و تیل آباد آزادشهر تولید شده و آماده انتقال به مراتع است.

وی اظهار کرد: برای طرح‌های بیابان‌زائی در استان گلستان ۳ میلیارد تومان و برای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مصوب شده است.

وی با توجه به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: ۲ پروژه اقتصاد مقاومتی در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری استان گلستان تعریف شده که یکی ابخیز داری می باشد و دیگری  پروژه بیابان‌زائی و کنترل کانون‌های ریزگرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: بروز سیل‌های سال‌های ۸۰ و ۸۱ سبب تدوین طرح پیشگیری از سیل در استان گلستان به عنوان یکی از ضرورت‌های استان گلستان شد.

مهندس قزلسفلو گفت: براساس این طرح قرار بود در طول مدت ۱۲ سال ۱۸۳ میلیارد تومان اعتبار به استان گلستان اختصاص یابد اما اکنون با وجود پایان یافتن طرح تنها حدود ۳۵ درصد آن اعتبارات محقق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به سیلاب های اخیر در شهرستان کردکوی  اظهار کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در حوزه غاز محله کردکویهر ساله سیل را تجربه می کردند و در سیل‌های اخیر در شهرستان کردکوی نقش خود را نشان داد و سبب کاهش حجم آب و کنترل رسوبات سیلاب ها شد و خیارات آن را کاهش داد.

مهندس قزلسفلو افزود: در استان گلستان ۹۰۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری مطالعات اجرائی انجام شده که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتارطرح آبخیزداری انجام شده و اکنون نیز ۶۰ میلیارد تومان پروژه آبخیزداری در استان آماده اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در ۳ سال اخیر ۱۱۷ هزار و ۱۰۶ هکتار طرح آبخیزداری در استان گلستان اجرا شده و اجرای ۵ هزار و ۷۵۱ هکتار جنگلداری، ۱۵ هزار و ۳۵۰ هکتار بیابان زدائی و ۴۶ هزار و ۲۵۱ هکتار حفاظت مشارکتی در استان انجام شده است.

وی با اشاره به کاهش میزان برداشت از جنگل ها در سال‌های اخیر در طرح‌های جنگل‌داری اظهار کرد: در سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۰ میزان برداشت سالیانه از جنگل‌ها ۴۳۰ هزار مترمکعب بود اما در سال‌های ۷۰ تا ۸۰ به ۱۶۷ هزار، در سال های ۱۳۸۰ تا ۹۲به ۱۳۷ هزار مترمکعب و در سال ۹۳به ۱۱۶هزارمتر مکعب ودر سال۹۴ به ۱۱۰ هزار مترمکعب رسید و امسال پیش‌بینی می‌شود در ۹۰ هزار مترمکعب طرح‌های جنگلداری اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: مطالعات آمایشی استان تهیه شده و انتظار داریم با مشارکت دستگاه‌های اجرائی دیگر و مشارکت مردم و بهره‌برداران برای کاهش خسارات و کنترل سیلاب‌ها اقدام کنیم.

وی در باره میزان آتش سوزی در جنگلها گفت  :در ۷ ماه نخست امسال ۹۱ مورد آتش سوزی رخ داده که از این میزان ۹ هکتار جنگل‌های طبیعی، ۱۲ هکتار جنگل‌های دست کاشت و ۳۵۱ هکتار مرتع بوده است.

مهندس قزلسفلو چوب های حاصل از بهره برداری را صرفا از درختان آسیب دیده ( شکسته – افتاده-ریشه کن – آفت زده)  دانست.

وی میزان پرونده ها در کمیسیون ماده را ۷۹۰۵ پرونده  اعلام کرد که مقدار اختلاف شامل ۵۱۸۰۱ هکتار می باشد که به ۴۶۷۵ پرونده رسیدگی شده است

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ

دیدگاه