فرمانی مدیر کل استاندارد گلستان به مناسبت هفته استانداردخبرداد: عرضه مصنوعات طلا و نقره بدون کد استاندارد در بازار ممنوع

البرز گلستان/محمود فرمانی مدیر کل استاندارد گلستان با اشاره به فرا رسیدن هفته استاندارد، اظهار کرد: تا وقتی که مردم خودشان مطالبه کیفیت و جنس و خدمات خوب را نداشته باشند نظارت های حاکمیتی، پلیسی و چالشی ما آنچنان اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

وی با بیان این که استاندارد برای اعطای نشان، نظارت هایی در حوزه های مختلف مانند بازرسی، نمونه برداری و آزمون انجام می دهد، افزود: وقتی ما به محصولی پروانه کاربرد علامت استاندارد می دهیم در حقیقت آن را متعهد و ملزم می کنیم که خدمات بعد از فروش و ارائه جبران خسارت های احتمالی ناشی به مصرف کننده را داشته باشد.

فرمانی تاکید کرد: اگر در سطح بازار کالایی با علامت استاندارد مشکل داشت، افراد می تواند به اداره کل استاندارد طرح شکایت کند و ما وظیفه خود می دانیم که پیگیری کنیم و حق و حقوق افراد را مطالبه کنیم.

وی به طرح ملی «طاها» اشاره کرد و گفت: ما برای این که ضریب اطمینان را در حوزه کیفیت تولیدات داخلی یا خدماتی که ارائه شود بالا ببریم این طرح را عملیاتی کردیم.

مدیر کل استاندارد گلستان حوزه های کاری این طرح را بیان کرد و افزود: بحث اول این طرح، مسائل ترویجی است یعنی آموزش مفاهیم مطالبه ملی کردن، فرهنگ سازی در حوزه استاندارد و استانداردسازی.

فرمانی بحث دوم طرح طاها را نمونه برداری در سطح بازار دانست و گفت: سازمان به نظارت ها در پروسه تولید در واحدهای تولیدی که در حال انجام است اکتفا نمی کند.

وی تاکید کرد: برای این که ضریب اطمینان را به کیفیت کالایی که علامت استاندارد را دارد سنجیده شود، خارج از زمان هایی که نظارت وجود دارد به سطح بازار مراجعه می کنیم و نمونه محصول از محل اعتبارات دولتی می خریم تا فضا برای حضور کالاهای با علامت استاندارد با کیفیت پایین ناامن بکنیم.

مدیرکل استاندارد گلستان گفت: تنها مرجع رسمی تدوین استانداردهای ملی بجز حوزه دارو و انرژی اتمی، سازمان ملی استاندارد ایران است و همه دستگاه ها و سازمان ها در آیین نامه ها اجرایی خود، نگاهی به استاندارهای ملی داشته باشند.

فرمانی تصریح کرد: سازمان استاندارد قریب ۱۰۰ استاندارد را تا الان در استان گلستان تدوین کرده که امسال ۳۶ استاندارد دیگر در کمیته هایی برنامه ریزی سازمان مصوب داریم که در حال نهایی شدن است.

وی افزود: کمیته های فنی متناظر با کمیته های فنی سازمان بین المللی ایزو هستند و ما در استان گلستان دو کمیته داریم.

رعایت استاندارد مصرف انرژی برای صنایع الزامی است

فرمانی در مورد بازرسی های فنی سخن گفت و ادامه داد:  از واحدهای تولیدی تحت پوشش و واحدهایی که خدمت ارائه می دهد  هر سال براساس برنامه ای که سازمان ملی استاندارد به ما می دهد، این بازرسی ها را انجام می دهیم و براساس نتیجه گزارش های بازرسی اقدام می کنیم.

وی در ادامه گفت: در خصوص صنایع انرژی بر، برخی صنایع مصرف انرژی آنها تحت پوشش استاندارد اجباری است یعنی برای تولید هر واحد محصول، میزان شخصی انرژی مصرف کنند که اگر بیش از آن مقدار مصرف کنند جریمه خواهند شد و اگر کمتر مصرف کنند تشویق خواهند شد.

فرمانی افزود: این صنایع باید پروانه های تطابق با استاندارد در حوزه انرژی دریافت کنند.

مدیرکل استاندارد گلستان به حوزه اندازه شناسی اشاره کرد و گفت: تمام  باسکول های سنگین استان (باسکول ثابت همکف)  سالی یکبار با آزمایشگاه ۱۰۲۷۴ بازرسی می شوند.

وی گفت: تمام ترازوهای دیگر و وسایل سنگین که در همه واحدهای صنفی ارائه خدمت عمومی دارند، حتی در دستگاه های دولتی، کارخانجات، واحدهای تولیدی همه باید تایید استاندارد دریافت کنند.

فرمانی تصریح کرد: نازل های جایگاه عرضه سوخت  بنزین یا گازوئیل هم استانداردهایشان از نظر کمی اجباری است و بازرسی های سالی دو بار انجام می شد و از امسال با تصویب کارگروه استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت، تصویب شد که این امر سالی چهار بار انجام خواهد شود.

ممنوعیت فروش منصوعات طلا بدون کد استاندارد

مدیرکل استاندارد گلستان تنها مرجع رسمی عیارسنجی(تعیین خلوص مصنوعات طلا) را اداره کل استاندارد دانست و گفت: هیچ کدام از ارائه دهندگان مصنوعات طلا نباید کالا ها و مصنوعات طلا و نقره را بدون کد استاندارد در بازار عرضه کنند.

فرمانی افزود: کد استاندارد از یک حرف و عدد تشکیل شده است، حرف اول نشان دهنده اختصار استان محل تولید و عدد بعدی شماره ردیف کارگاهی که در اداره کل بانک اطلاعاتی سازمان ثبت شده اند.

وی تاکید کرد: اگر مصنوعات طلا کد نداشته باشد در حقیقت آن مصنوع غیر قانونی است و اگر بازرسان ما مراجعه کنند و آن مصنوع در محل واحد صنفی فروخته شود توقیف می شود.

مدیر کل استاندارد گلستان تصریح کرد: طلای وارداتی در قانون ممنوع است، اگر طلای خارجی را در بازار دیده شود قطع به یقین جمع آوری شده و برخورد جدی خواهد شد.

فرمانی گفت:  کد ساخت مخصوص تولیدات داخلی است.

وی عنوان کرد: اگر در مصنوعات طلا خسارتی به افراد وارد شود، می توانند طرح شکایت کنند و براساس کد مندرج در آن، ردیابی شده و پیگیری احقاق حق انجام می شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه