مهندس قزل سفلو مدیرکل منابع طبیعی گلستان به مناسبت روز جهانی غذا:خسارت های ناشی ازعوامل طبیعی بایددردستورکارجدی باشدتا امنیت غذایی پایداری برای کشورفراهم کنیم

مهندس قزلسفلو:جنگلکاری و نهالکاری های انجام شده در اداره کل در راستای تولید آب و تغذیه سفره های زیرزمینی نقش اساسی دارد

البرز گلستان/مهندس ابوطالب قزل سفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۵ مهرماه و روز جهانی غذا اظهار کرد: بعد از آب، غذا به عنوان اولویت دوم حیات در رتبه و از اساسی ترین نیازهای بشری است و منظور از امنیت غذایی فراهمی مواد غذایی برای تمام افراد جامعه و با هر سطح درآمدی و در همه حال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر اینکه نیاز است به موضوع امنیت غذایی توجه ویژه ای شود، تصریح کرد: کشور ما کشور مستعدی در خصوص امنیت غذایی است اما با تهدیداتی مثل تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کمبود آب و بیابان زایی روبه رو است.

مهندس ابوطالب قزل سفلو ادامه داد: مدیریت و تعدیل خسارت های ناشی از عوامل طبیعی باید در دستور کار جدی باشد تا بتوانیم امنیت غذایی پایداری را برای کشور فراهم کنیم تا مردم و کشور ما دغدغه موضوع امنیت و مواد غذایی را نداشته باشند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص که «امنیت غذایی برای کشور ما خیلی مهم است. باید کشور به دیگران اصلا محتاج نباشد و مردم کشور بدانند که شما قشر کشاورز و دامدار با غیرت خود، با ایمان خود و با همت خود غذای آن ها را تامین می کنید» افزود: پوشش گیاهی که شامل جنگل ها و مراتع می شود، در حفظ خاک وآب تاثیر دارند.

مهندس ابوطالب قزل سفلو با بیان این که علمای خاک شناسی اعتقاد دارند، خاک ثروت بی جانشین هر کشوری است، تصریح کرد: خاک حاصل خیز به عنوان بستر تولید و آب به عنوان مایه حیات برای رشد و نمو برای گیاهان زراعی و تولیدات مرتعی که برای پشتوانه تولید مطرح هستند ضروری است. مقوله حفاظت از آب و خاک و جلوگیری از بیابان زایی و تخریب آب و خاک از موضوعات مهم است و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان پروژه های مختلفی در قالب حفاظت از خاک و آب در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: دو پروژه این اداره کل در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تحت عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده و پروژه های آبخیزداری در راستای حفاظت آب و خاک و مقابله با بیان زایی و کنترل کانون ریزگردها است. عملیات مقابله با بیابان زایی بیشتر از طریق اصلاح و احیاء مراتع، کشت گیاهان مقاوم به شوری و خشکی در مراتع که هم مانع توسعه بیابان و بیابازایی و هم باعث افزایش تولید علوفه مراتع می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: افزایش تولید علوفه مراتع هم باعث افزایش درآمد برای تولید کنندگان و هم امنیت مواد غذایی و پروتینی برای قشر تولید کننده درکشور به دنبال دارد. از طرفی مقابله با بیابان زایی و خطرات ناشی از ریزگردها را تعدیل می کند و در نهایت حفظ آب و خاک را برای کشور به دنبال دارد.

وی همچنین در خصوص فعالیت های بیولوژیک که در تولید آب تاثیر دارد، افزود: جنگلکاری و نهالکاری های انجام شده در اداره کل در راستای تولید آب و تغذیه سفره های زیرزمینی نقش اساسی دارد.

مهندس قزل سفلو با اشاره به کشت علوفه در اراضی شیبدار اظهار کرد: کشت یونجه تاثیر زیادی در حفاظت خاک  و آب دارد و از فرسایش خاک جلوگیری می کند. زراعت در اراضی شیبدار باعث هدر رفتن خاک در کشور می شود.

مهندس قزل سفلو در ادامه با اشاره به سازه های مکانیکی مثل بندهای خاکی و سازه های بتونی و گابیونی در مسیرها و آبراهه ها احداث می شود ازتخریب خاک جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: فعالیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نقش اساسی در امنیت غذایی و حفظ آب و خاک دارد و امیدوارم این مسئولیت خطیر را با مشارکت مردم به نحواحسن انجام دهیم تا گلستان به عنوان یکی از قطب ها کشاورزی کشور در سال های متمادی نقش مهمی در امنیت غذایی داشته باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۸ ق.ظ

دیدگاه