وزیر بهداشت و درمان به رؤسای دانشگاه‌های‌ علوم پزشکی سراسر کشور :هزینه‌های درمانی باید طبق تعرفه جدید دریافت شود ومهلت پزشکان زیرمیزی بگیر سرآمد

باتعرفه های جدید پزشکی براساس کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی و با نظارت‌های دقیق بر اجرای آن و همچنین برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر اعمال می‌شود. سال‌ها بود که همه چشم‌هایشان را روی تخلفی آشکار و فراگیر می‌بستند. هربار شکایتی در دستگاه‌های مسئول مطرح می‌شد، به نتیجه مهمی نمی‌رسید. داستان زیرمیزی و اضافه دستمزد پنهانی گرفتن از حیطه کارمندان متخلف خارج شده و به حیطه پزشکی رسیده بود و هربار که داستانی در این زمینه شنیده می‌شد با این واکنش روبه‌رو می‌شد که مگر پزشکان هم؟
عنوان و لقب «پزشکان زیرمیزی بگیر» زمانی که این مشکل به یک آسیب و تخلف حرفه‌ای تبدیل شد، در محافل مدیریتی بر زبان‌ها و در رسانه‌ها بر قلم‌ها جاری شد. شکایت‌های بسیار مردم از پزشکان زیرمیزی بگیر و رویه غلط زیرمیزی بگیری چنان افزایش یافت که در دولت یازدهم در قالب یکی از گام‌های مهم طرح تحول سلامت مطرح و برای آن چاره اندیشی شد.
در ماه‌های اخیر، روند مبارزه با این پدیده در حرفه طبابت ابتدا با هشدارهای مسئولان آغاز و سپس با اصلاح تعرفه‌ها و انتشار کتاب ارزشگذاری خدمات پزشکی، زمینه برای حذف زیرمیزی بگیری و ترک این تخلف فراهم شد. در مرحله بعد، وزیر بهداشت با پزشکان زیرمیزی بگیر اتمام حجت کرد. دکتر سیدحسن هاشمی با صدور دستور به رؤسای دانشگاه‌های‌ علوم پزشکی سراسر کشور و رؤسای بیمارستان‌ها مبنی بر تشکیل پرونده برای پزشکان کارشکنی که از بیماران زیرمیزی می‌گیرند، گفته بود: امروز کتاب جدید تعرفه‌ها که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بر بدنه وزارت بهداشت هزینه تحمیل کرده است، اجرا می‌شود و از آنجا که بر اساس این کتاب تعرفه‌های‌ خدمات پزشکی مشخص است، قاطعانه با پزشکان کارشکن برخورد خواهد شد. وزیر بهداشت با ابراز تأسف از اینکه زیرمیزی بگیری برخی از پزشکان خانواده‌های زیادی را به فقر مطلق فرو برده است از دریافت بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای جراحی ساده قلب یا چک ۱۰۰ میلیونی برای جراحی ساده تومور خبر داد و گفت: برای این قبیل پزشکان جای هیچ نصیحتی وجود ندارد و قاطعانه با آنها برخورد خواهد شد و این پزشکان با لغو مجوز فعالیت پزشکی، لغو عضویت در هیأت علمی دانشگاه و محرومیت از حضور در همایش‌ها و مدیر گروهی گروه‌های‌ پزشکی روبه‌رو می‌شوند.
در ادامه این اقدامات، وزیر بهداشت «شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت» را با هدف جلوگیری از وقوع تخلف در بخش سلامت کشور ابلاغ کرد.
بر اساس این شیوه نامه هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیأت وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورتحساب بیمار، دریافت هرگونه پول بدون ارائه رسید رسمی و هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان‌ها و مراکز جراحی بابت ارائه خدمات در این مؤسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمان‌های دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی به ضررگیرندگان خدمات بین مؤسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت، تخلف محسوب می‌شود.
در این شیوه‌نامه برای تخلف در هر یک از مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه یا دانشکده‌های علوم پزشکی و نیز تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مجازات‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.
در مرحله بعد، با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی، مبارزه با این تخلف از دایره دستور و تهدید بیرون آمد و وارد مرحله اجرایی و به مردم اعلام شد که از این پس مردم می‌توانند از طریق تماس با سامانه تلفنی ۱۶۹۰ یا ثبت شکایت در سایت اینترنتی www. 1690. ir شکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت کنند و مقرر شد شکایات برای پیگیری به دادسرای انتظامی نظام پزشکی و کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی ارسال شود.
در این زمینه معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به سر آمدن مهلت پزشکان متخلف گفت: از امروز پرداخت هرگونه پول در مطب بابت حق العلاج بیمارستان و همچنین خارج از حسابداری بیمارستان ممنوع و تخلف است و باید در قبال هزینه‌ها رسید مهر شده به مهر بیمارستان به بیماران تحویل داده شود و در یک کلام از امروز به هیچ عنوان هیچ پزشکی حق ندارد پولی خارج از تعرفه از بیمار بگیرد چه در بیمارستان و چه در خارج بیمارستان.
او درباره چگونگی برخورد با متخلفان گفت: در صورت دریافت هرگونه پول خارج از تعرفه‌ها و خارج از چارچوب بیمارستان مردم می‌توانند به سامانه تلفنی ۱۶۹۰ اعلام و از متخلف شکایت کنند. براساس شیوه نامه برخورد با تخلفات زیرمیزی، شورای عالی نظام پزشکی نیز مصوب کرده که چنانچه تخلفات تعرفه‌ای انجام شود، در صورت اثبات نخستین تخلف تعرفه‌ای پزشک در دادگاه، سه ماه محرومیت از طبابت شامل حال پزشک متخلف می‌شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۸ ق.ظ

دیدگاه