دومین روز مذاکرات هسته‌ای مسقط آغاز شد/دیدار ظریف، کری و اشتون

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،‌ روز دوم مذاکرات هسته‌ای مسقط با دیدار بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ در هتل بوستان از سر گرفته شد.

مذاکرات دیروز در سکوت خبری برگزار شد و چیزی از پشت درب‌های بسته به بیرون درز نکرد و تنها یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، بود که در اظهاراتی کوتاه از وجود برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات خبر داد.

این مذاکرات احتمالا مهمترین نشستی خواهد بود که پیش از گفتگوهای نهایی در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) – زمانی که هنوز مقامات ایرانی آن را تأیید نکرده‌اند – برگزار می‌شود و نتایج آن اهمیت زیادی در سرنوشت مذاکرات ۱۰ ساله هسته‌ای کشورمان با قدرت‌های جهانی خواهد داشت.

در ادامه اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات عمان و نیز رویدادهای مرتبط با این گفتگوها تقدیم می‌گردد.

۱۹ آبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان

۱۰:۳۸ مذاکرات هسته‌ای عمان از سر گرفته شد. دومین روز از مذاکرات هسته‌ای عمان با برگزاری نشست سه جانبه بین وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در هتل بوستان آغاز شد.

۱۸ آبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان

۲۳:۰۹ کری به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با فابیوس دیدار کرد. سفیر سابق فرانسه در ایران در یادداشتی خاطر نشان کرد دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتای فرانسوی‌اش به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بوده است. (بیشتر بخوانید)

۲۲:۵۸ عمان: در مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ پیشرفت حاصل شده است. وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد که در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ پیشرفت حاصل شده است. (بیشتر بخوانید)

۲۰:۳۵ مذاکرات ظریف، کری و اشتون فردا نیز در پایتخت عمان ادامه خواهد یافت.

۲۰:۳۰ مذاکرات هسته‌ای سه‌جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان پایان یافت.

۱۹:۰۶ اوباما: شکاف در مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنان عمیق است. سوال این است که آیا قادر خواهیم بود این شکاف نهایی را کاهش دهیم تا آنها [ایران] بتوانند باز هم به جامعه جهانی وارد شوند، تحریم‌ها را بتوان به آرامی کاهش داد و تضمین های قابل تایید و محکمی داشته باشیم که آنها سلاح هسته‌ای نسازند. هنوز شکاف بزرگی وجود دارد. ممکن است که قادر نباشیم به آن نقطه برسیم. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۳۳ خبرگزاری فرانسه: سیاست داخلی آمریکا بر چشم انداز توافق هسته‌ای با ایران سایه انداخته است. دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی آغاز شده است که سیاست داخلی آمریکا بر چشم انداز این مذاکرات سایه انداخته است. (بیشتر بخوانید)

۱۵:۱۲ المیادین: ظریف قبل از شروع دیدار سه جانبه با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵،‌به صورت دو جانبه دیدار و گفتگو کرد.

۱۴:۳۵ اولین دیدار سه جانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ پایان یافت. مذاکره کنندگان دومین دور گفت و گوهای خود را ساعاتی دیگر شرع خواهند کرد تا بحث پیرامون موارد اختلافی خود که عمدتا بر سر میزان غنی سازی اورانیوم و جدول زمانبندی لغو تحریم ها علیه ایران است ادامه دهند.

۱۲:۴۱ بروجردی: احتمال اینکه خروجی مذاکرات عمان “نوعی توافق” باشد منتفی نیست. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اگر توافق حاصل نشود، صورت حساب آن را باید به حساب آمریکا نوشت، گفت: احتمال اینکه خروجی مذاکرات عمان “نوعی توافق” باشد منتفی نیست. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۳۳ خبرگزاری عمان: هدف مسقط نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و ۱+۵ است. میزبانی عمان از مذاکرات هسته ای ایران در چارچوب تلاش این کشور برای نزیک کردن دیدگاه‌های ایران و غرب قرار دارد. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۲۷ افخم: اقدام اتحادیه اروپا در تحریم مجدد نهادهای ایرانی خلاف روند مذاکرات و تعهدات طرف مقابل است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و تلاش برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرف‌های مذاکرات در جریان است، اقدام اتحادیه اروپایی در تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی سؤال برانگیز است. (بیشتر بخوانید)

۱۲:۰۲ مقام ایرانی: ظرفیت غنی‌سازی و جدول زمانی رفع تحریم‌ها محور مذاکرات مسقط است. رویترز به‌نقل از یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات اعلام کرد که ظرفیت غنی‌سازی و جدول زمانی رفع تحریم‌ها محور مذاکرات مسقط است. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۵۷ مقام آمریکایی: دیدار با هدف پیشرفت در مذاکرات برگزار می‌شود. یک مقام آمریکایی درباره مذاکرات امروز مقامات آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا در عمان این دیدار را مهم ارزیابی کرد. (بیشتر بخوانید)

۱۱:۰۴ ظریف، اشتون و کری در مسقط دیدار کردند. دیدار سه جانبه وزاری خارجه ایران و آمریکا و نیز نماینده اتحادیه اروپا در مسقط عمان آغاز شد. (بیشتر بخوانید)

۰۹:۵۶ ظریف: مصمم به اخذ نتیجه در مذاکرات هسته‌ای هستیم. وزیر امور خارجه با اشاره به عزم طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران برای کسب نتیجه گفت: “میان دیدگاه‌های دو طرف در خصوص حجم برنامه غنی‌سازی و نحوه برداشتن تحریم‌ها هنوز فاصله وجود دارد؛ هرچند در مورد راه‌حل‌های مختلف صحبت کرده‌ایم”.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه