آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشوردر دیدار رئیس مرکز آمار ایران:نگاه به آمار در واقعه عاشورا، عاشورارا پرمعناتر می‌کند

البرز گلستان/ آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار رئیس مرکز آمار ایران که  در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان این که آمار در رشد و تعالی و پیشرفت کشور مؤثر است، اظهار داشت: تهیه و تولید و مبناسازی آمار در برنامه‌ها جایگاه فقهی و شرعی دارد و  آمار نقش مهمی در برنامه‌های صحیح، تولید علم و نظریات علمی در علوم انسانی و اجتماعی  و همچنین گستره دامنه علوم اسلامی دارد.

وی بیان داشت: در حوزه علمیه نیز از گذشته تاکنون به آمار توجه می‌شده به طوری که مرحوم صدر دامنه حساب و احتمالات را مورد بررسی خود قرار داده است.

نگاه به آمار در واقعه عاشورا،  عاشورارا پرمعناتر می‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: نگاه به آمار در واقعه عاشورا نکات بسیار جالبی را در اختیار ما قرار می‌دهد و عاشورا را پرمعناتر می‌کند.

امام جمعه قم در این زمینه ادامه داد: اینکه یاران امام حسین(ع) دارای چه سن و طبقه اجتماعی بودند و بررسی این موارد در سپاه متقابل نکات جالبی را به ما ارائه می‌دهد.

آیت الله اعرافی افزود: لازم است پژوهش‌هایی درخصوص تحلیل‌های آماری تاریخ اسلام، عاشورا و همچنین در علم اصول و روش تحقیق و مقوله‌هایی از این دست توسط پژوهشگران و حوزویان صورت گیرد که این امر سرمایه‌های جدیدی را تولید می‌کند.

فرایند تولید آمار از منظر دینی، اخلاقی و فقهی قابل بررسی است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: مقوله آمار و جمع آوری اطلاعات و  دسترسی به آن در ابعاد مختلف می‌تواند موضوع فقهی و اخلاق اسلامی قرار گیرد و  فرایند تولید آمار از منظر دینی، اخلاقی و فقهی قابل بررسی است و وظیفه حوزه و صاحب نظران است که در این زمینه به فعالیت بپردازند.

وی افزود: برای تولید منطق اسلام آمار می‌تواند تأثیرگذار باشد و دسترسی به آداب و ضوابط آن نیز خروجی این کار باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: بنده از نگاه اسلامی، فقهی، اخلاقی و دینی عنوان می‌کنم همگان اعم از طلاب و حوزویان وظیفه دارند در آمارگیری با اولویت اول آن یعنی اینترنتی شرکت کنند و اطلاعات دقیق و درستی را در اختیار آمارگیران قرار دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان داشت: کارگزاران آمار کارشان در سطح کشور مهم است و باید امانت‌دار مردم باشند.

وی افزود: تحلیل‌های آمار به برنامه‌ریزی‌های جدی می‌انجامد و خطا در تولید آن خسارت به کشور وارد می‌کند که لازم است این جنبه شرعی، ملی و انقلابی در تولید آمار و تحلیل‌های آن رعایت شود.

امام جمعه قم ابراز کرد: همه برنامه‌ریزان کشور، نیازمندان به آمار و تحلیل‌های آن و وزارتخانه و  دستگاه‌ها وظیفه شرعی دارند در این سرشماری شرکت کنند و دولت و مسئولان در کشور و استان نیز باید کمک کنند نظام آمارگیری در اولویت اول به صورت ثبتی صورت گرفته و تا جایی پیش رود که همه آمارها با نظام واحد و تمرکز درست انجام گیرد.

وی ادامه داد: از روحانیت سراسر کشور و حوزویان و اساتید و کارگزاران حوزه علمیه تقاضا دارم در این حرکت مهم، سرشماری شرکت کنند و این عمل را وظیفه خود بدانند.

وجود آمار در حوزه فرهنگی دینی امری مهم برای حوزه است

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار در حوزه فرهنگی عنوان کرد: داشتن آمارهایی در خصوص تعداد افرادی که زکات، خمس، کفاره و… پرداخت می‌کنند و یا چه تعداد مساجد و حسینیه داریم برای حوزه مهم است. ما به نگاه جامعی در خصوص مسائل فرهنگی دینی نیاز داریم و کارهایی در این باره انجام شده که باید تکمیل شوند.

وی اظهار کرد: این بحث به استانداردسازی و پیدا کردن مؤلفه‌های آن نیاز دارد و در این باره ما در جامعه المصطفی به عنوان حوزه بین الملل طلاب کارهایی انجام دادیم که اگر بتوانیم بیشتر پایش کنیم برای کشور مؤثر خواهد بود./ مهر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۷ ب.ظ

دیدگاه