دانستنیهای ازسرشماری عمومی نفوس و مسکن واهداف و کاربردهای آن

سرشماری عمومی نفوس و مسکن چیست؟

البرز گلستان/سرشماری یکی از کامل ترین و موثرترین شیوه های جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی کشور محسوب می شود. سرشماری عمومی نفوس یعنی شمارش تمام افرادی که در یک کشور زندگی می کنند. در سرشماری نفوس اطلاعات جمعیت شناختی مهمی در مورد برخی از خصوصیات هر یک از افراد به طور جداگانه بدست می آید. در بعضی از سرشماری های عمومی نفوس، علاوه بر تعداد افراد و ثبت خصوصیات آنان، اطلاعاتی نیز درباره مسکن خانوارها و تسهیلات آن گردآوری می شود. این سرشماری را سرشماری عمومی نفوس و مسکن می نامند. در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ در مورد افراد، خصوصیاتی همچون سن، دین، تابعیت، وضع سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع زناشویی و فرزندآوری و پاره ای اطلاعات دیگر و در مورد خانوار و واحد مسکونی اطلاعاتی مانند نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحا زیربنا و نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در بنای واحد مسکونی جمع آوری می شود.

اهداف سرشماری:

هدف کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمع آوری داده ها و اطلاعات پایه ای درباره تعدا، ساختار و ویژگی های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور برای برنامه ریزان، سیاست گذلران، دولتمردان، پژوهشگران و سایر کاربران است.

تهیه چارچوب آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن برای اجرای طرح های آماری یکی دیگر از اهداف اصلی سرشماری می باشد.

چرا سرشماری عمومی نفوس و مسکن ضروری و مهم است و چه نتایج و کاربردهایی دارد؟

در سرشماری عمومی نفوس و مسکن داده ها و اطلاعات پایه ای درباره تعداد، ساختار و ویژگی های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور جمع آوری می شود، بنابراین نتایج حاصل از آن می تواند تصویری از وضع موجود جمعیت، نیازمندی ها و توانایی های آن و همچنین تصویری از وضع موجود در واحدهای مسکونی کشور برای برنامه ریزان، تصمیم گیران، سیاست گذاران، پژوهشگران و سایر کاربران ترسیم نماید.بر اساس این نتایج برنامه ریزان، تصمیم گیران و سیاست گذلران می توانند با تدوین برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، کشور را به سمت وضعیت مطلوب سوق دهند و پژوهشگران و کارشناسان حوزه های جمعیت شناختی، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی قادر خواهند بود روندهای گذشته جمعیت را شناسایی کرده و مسیر تحولات آن را در آینده تا حدودی پیش بینی کنند.

کاربردهای سرشماری:

  • شناخت جمعیت شهری و روستایی و تدوین برنامه های توسعه شهری و عمران روستایی
  • شناخت جمعیت در حال تحصیل و نیازمند تحصیل و برنامه ریزی برای تامین مدارس، دانشگاه ها و واحدهای آموزشی
  • شناخت جمعیت فعال و اندازه گیری میزان بیکاری و فعایت برای همه نواحی و برنامه ریزی در جهت تنظیم بازار کار
  • تعیین اندازه جمعیت جوان و سالمند، شناخت ویژگی ها و نیازمندی های جمعیت جوان و سالمند و برنامه ریزی برای بهبود زندگی جوانان و سالمندان
  • شناخت تفاوت های اجتماعی زنان و مردان و برنامه ریزی در جهت برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان
  • شناخت وضعیت موجود مسکن و شناخت ویژگی های آن از جهت کیفیت، ایمنی و رفاه
  • برنامه ریزی برای توزیع عادلانه منابع، خدمات و کالاهای مصرفی و سایر امکانات و وسایل بین استان ها و مناطق مختلف کشور
  • تهیه برآوردها و پیش بینی های جمعیتی برای برنامه ریزی درازمدت توسعه و عمران کشور
  • تولید آمارهای اختصاصی و پایه ای جمعیت مانند محاسبات مربوط به شاخص های مرگ و میر، ولادت و باروری، مهاجرت و جابجایی جمعیت

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۲ ب.ظ

دیدگاه