همزمان با هفته گردشگری اوّلین مرکز تخصصی نمد مالی گلستان در روستای کرد شهرستان آق قلا افتتاح شد

البرز گلستان/ سارا اخوت معاون صنایع دستی این اداره کل گفت : همزمان با هفته گردشگری و درراستای مصوبات اقتصاد مقاومتی  اولین کارگاه تخصصی نمد مالی ترکمن با حضور  کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، دکتر غفاری مدیرکل امور بانوان استانداری، تیرانداز مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای،  پهلوری رییس صندوق کارآفرینی امید استان و معاون فرماندار شهرستان آق قلا و سایر مدیران دستگاههای اجرایی استان در روستای کرد  شهرستان آق قلا افتتاح شد.

اخوت ادامه داد : مرکز تخصصی نمد مالی شامل قسمتهای شستشوی پشم ، رنگرزی طبیعی ، حلاجی پشم ، نقش زنی ، نمدمالی ، اتاق مشاوره و بازاریابی  می باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان خاطر نشان کرد : این مرکز با  تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات صنایع دستی اداره کل  و ۲۲۰ میلیون ریال تسهیلات  از صندوق کارآفرینی امید  کار خود را آغاز نمود.

لازم به توضیح است: نمد  پارچه ای کلفت است که ازپشم  یا کرک مالیده ساخته می شود و در تولید فرش و کلاه و لباس کاربرد دارد. نمدمالی از  کهن ترین شیوه های  فراهم سازی زیرانداز است. این زیرانداز نوعی بافته سنتی  است که با پشم تولید می‌شود
همچنین نمد ساده ترین نوع کف پوش است و ساخت آن احتیاج به دستگاه خاصی دارند در واقع از خاصیت طبیعی پشم که عبارت از در هم  پیچیدن الیاف آن در اثر رطوبت و فشار است استفاده می شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۵ ب.ظ

دیدگاه