اولین آزمایشگاه پلاسمای دانش آموزی کشور در شهرستان کردکوی

البرز گلستان/دکتر ابوالفضل مازندرانی، جوان فرهیخته، دانشمند و بنیانگذار اولین آزمایشگاه پلاسمای دانش آموزی کشور  گفت: باتوجه به اینکه اهل شهرستان کردکوی هستم، وابستگی دیرینه ام نسبت به این منطقه باعث شد تا دوستان و مسئولین مربوطه را متقاعد کنم تا آزمایشگاه پلاسمای دانش آموزی برای اولین بار در شهر کردکوی راه اندازی شود.

مازندرانی به مشکلات موجود در راه اندازی و افتتاح اولین آزمایشگاه پلاسما در شهرستان کردکوی اشاره کرد و افزود: چون سازنده دستگاههای موجود در این آزمایشگاه خودم بودم گرفتن جوازهای مربوطه کمی آسان تر شد لذا این آزمایشگاه را به مردم کردکوی تقدیم می کنم.


 

* رادکانا : آقای مازندرانی بفرمایید این آزمایشگاه شامل چه مراحلی است؟

** مازندرانی: دوره های آموزشی در این آزمایشگاه شامل سه فاز است که فاز اول آشنایی با علم پلاسما و علم هسته ای است. در این فاز دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، فرهنگیان و مسئولین و همه علاقمندان به این علم می توانند مثل موزه علمی از آزمایشگاه بازدید کنند.

در فاز اول تمام دوستانی که مخاطبین این آزمایشگاه هستند بصورت کاملا علمی در یک بازه ساعتی کم، آشنایی مقدماتی نسبت به علم هسته ای و علم پلاسما پیدا خواهند کرد.

فاز دوم؛ فاز آزمایشگاه پلاسما بصورت فاز اجرایی و کار عملی است که علاقمندان و دانش آموزان شهرستان و استان گلستان خواهد بود.

در فاز دوم تمام دانش آموزان بصورت یک ترم مثل آزمایشگاه شیمی، آزمایشگاه فیزیک، مثل آزمایشگاه علوم تجربی و زیست و… با دستگاههای این آزمایشگاه بصورت عملی کار خواهند کرد و کار با انواع آزمایشهایی که در این آزمایشگاه طراحی شده را بصورت جدی یاد خواهند گرفت.

فاز سوم؛ فاز نهایی ما خواهد بود. دانش آموزانی که فاز اول و دوم را پاس کرده بودند و علاقمند به علم پلاسما بودند می توانند بصورت تخصصی زیرنظر اساتید کاملا متخصصی که برای این آزمایشگاه درنظرگرفته شده، دوره های تخصصی علم پلاسما و دوره های پلاسمای پیشرفته ۱ و ۲ را در این آزمایشگاه بگذرانند و گواهی معتبری نسبت به گذراندن دوره های این آزمایشگاه دریافت خواهند کرد.

دوستان آنچه که بعد از اتمام این دوره خواهند آموخت این است که می توانند یک نمونه از دستگاههای موجود در این آزمایشگاه را بعد از پاس کردن تمام دوره بسازند.

* رادکانا : آیا این دوره شامل گروههای سنی خاصی می شود؟

** مازندرانی: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده با آموزش و پرورش تصمیم گیری هایی نسبت به آموزش سنین مختلف صورت گرفته است.

دوره های سنین پایین تر شامل فاز یک خواهند شد.

دوره های سنین متوسطه شامل فاز یک و دو خواهند شد.
و دوره های سنین بالاتر می توانند وارد فاز سه هم بشوند که این مربوط به علاقه دانش آموزانی که در فاز یک و دو از آزمایشگاه بازدید می کنند و یا با دستگاهها کار می کنند، نیز می شود.

* رادکانا : آیا عضویت و شرکت در دوره های این آزمایشگاه هزینه هم دارد؟

** مازندرانی : برای اینکه امتحاناتی برگزار و گواهی صادر شود و اینکه از تمامی تجهیزاتی که در این آزمایشگاه وجود دارد، نگهداری شود قطعا دانش آموزان باید مبلغ ناچیزی را پرداخت کنند.

البته گفتنی است، در حال حاضر این موضوع درحال بررسی است که برای مردم کردکوی کمترین هزینه دریافت شود.

با توجه به اینکه این آزمایشگاه برای اولین بار است که در کل کشور در مقطع دانش آموزی در حال اجراست و فردا افتتاح خواهد شد لذا از کل کشور می توانند از این آزمایشگاه استفاده کنند.

* رادکانا : اساتیدی که در این آزمایشگاه تدریس خواهند کرد، چه کسانی هستند؟

** مازندرانی : در فاز یک و فاز دو از اساتیدی استفاده خواهیم کرد که همگی از “فرزندان علمی شهرستان کردکوی” هستند.

این اساتید یک دوره یک ساله تحت نظر بهترین اساتید پلاسمای کشور قرار گرفتند و دوره آنها چند وقتیست تمام شده و بعد از افتتاح آزمایشگاه این دوستان کمک حال ما و می توانند این آزمایشگاه را اداره کنند.

برای فاز سه از اساتیدی از دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف و اساتیدی از سازمان انرژی اتمی استفاده خواهیم کرد.

همچنین لازم به ذکر است که دوره ها، کارگاه ها، کلاسها و ورک شاپهای کاملا تخصصی نیز در این آزمایشگاه برگزار خواهیم کرد.

*** دانشجویان نیز می توانند از مخاطبین این آزمایشگاه باشند

چون دستگاههایی که در این آزمایشگاه وجود دارد دستگاههای بروز و مدرنی در زمینه پلاسما در کل کشور می باشد لذا دانشجویانی که در زمینه پلاسما و سایر علومی که پروژه های آنان مرتبط با پلاسمای هسته ای هست می توانند از این دستگاهها کمک بگیرند و پروژه خود را تمام کنند.

این آزمایشگاه صرفا متعلق به دانش آموزان نیست و دانشگاهها می توانند با یک برنامه ریزی دقیق تر ایامی را برای دانشجویان درنظر بگیرند تا بتوانند از این آزمایشکاه بهره مند شوند.

* -رادکانا : هر دوره چقدر طول می کشد؟

** مازندرانی : برنامه ریزی که برای فاز اول انجام دادیم یک بازدید دو ساعته است که می تواند شامل یک سوم آزمایشگاه شود اما برای بازدید کامل آزمایشگاه بصورت موزه علم باید حداقل ۶ ساعت درنظر گرفته شود یا سه بازدید دوساعته که بصورت کاملا علمی با علم پلاسمای هسته ای آشنا شوند.

در فاز دوم یک ترم خواهیم داشت. هفته ای دو ساعت الی دوساعت و نیم، آزمایشی توسط دستگاههایی که در این آزمایشگاه وجود دارد طراحی خواهد شد، در این ۱۴ هفته یعنی یک ترم تحصیلی را در بر خواهد داشت.

برای فاز سوم که فاز تخصصی و کارگاه است، ساعتهایی که در نظر گرفتیم آموزشهای کاملا تخصصی ۲۰۰ ساعته و ۳۰۰ ساعته است که در این ساعات پلاسمای مقدماتی ۱ و ۲ و پلاسمای پیشرفته ۱ و ۲ در این چهار کارگاه می تواند برگزار شود.
* رادکانا : امنیت و ایمنی این دستگاهها را چطور ارزیابی می کنید؟

** مازندرانی : تمامی این دستگاهها کاملا ایمن هستند. به گونه ای که حتی از نزدیک می توانیم به تمامی مخاطبین لمس کردن پلاسما از نزدیک و استفاده از دستگاهها را بیاموزیم.

آزمایشگاه پلاسما نیز از هر لحاظ کاملا ایمن می باشد.

این دستگاهها کاربردهایی برای بدن انسان دارند.

“عفونت زدایی” یکی از کاربردهای پلاسما است.

مخاطبینی که طی دوساعتی که در آزمایشگاه حاضر می شوند در محیطی کاملا ایمن، حتی ایمن تر از تمام اتاقهای ایزوله بیمارستانها قرار می گیرند.

هیچگونه بیماری، قارچ، باکتری، ویروس، انگل و کپک در این آزمایشگاه وجود ندارد و عامل این پاکیزگی دستگاهیست بنام “دستگاه تصفیه هوای پلاسما”.

این دستگاه تمام آلودگی های موجود در هوا را از بین می برد.

در اندیشه این هستیم تا این دستگاهها را در منازل مردم، اماکن عمومی، صنعتی و… بکار بگیریم. این دستگاه بوی نامطبوع، آلودگی هوا، دود و… را به روش پلاسما از بین می برد.

* رادکانا : اهداف آینده این آزمایشگاه چیست؟

** مازندرانی : ان شاءالله بتوانیم در کل کشور این آزمایشگاه را راه اندازی کرده و همچنین در آینده جشنواره های مسابقات پلاسما را در شهرستان کردکوی برگزار کنیم.

این نوید را به همشهریان عزیزم می دهم که زین پس هر اتفاقی در زمینه پلاسمای دانش آموزی در کل کشور صورت گیرد باید مجوز آن را از شهرستان کردکوی تهیه کنند.

* رادکانا : حرف آخرتان را بفرمایید؟

** مازندرانی : راه اندازی این آزمایشگاه را از جانب خودم به مردم شریف کردکوی تبریک می گویم که بالاخره بعد از مدتها تلاش توانستیم آن را تجهیز کنیم و در کل کشور و حتی کشورهای همسایه برای اولین بار است که چنین آزمایشگاه راه اندازی می شود و این کشورها از چنین آزمایشگاهی برخوردار نیستند.

امیدوارم از این آزمایشگاه برای تربیت نیروهای متخصصی که در زمینه پلاسما نیاز داریم بنحو احسن استفاده شود و دانش آموزان پله های ترقی را از این آزمایشگاه طی کنند./ رادکانا

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۰ ب.ظ

دیدگاه