پروانه مافی نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی:بازنشستگان پشتوانه‌ای ارزنده برای استحکام جامعه

البرز گلستان/از سال ۱۳۸۶ روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است. علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و تاثیر گذارترین مولفه ساخت اجتماعی در اجتماعات بشری و جوامع انسانی به شمار میرود .چرا که  نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید  و از چنان اهمیتی برخوردار می‌باشد که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، با انگیزه و کوشا است.

در بحث اهمیت خانواده همین بس که خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است و  اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، این مشکلات  به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد و این وظیفه نهادهای مسوول را در خصوص حفظ جایگاه خانواده ایرانی در شرایط ملی و منطقه ای دو چندان می کند.

خانواده به‌عنوان نهادی مقدس، از سوی همه ادیان و جوامع انسانی از ادوار کهن مورد تکریم و قداست خاص بوده است و تاثیر تعیین کننده ای در کارکرد سایر نهادهای اجتماعی گذاشته است و در نگرش متعالی قرآن کریم نیز ، جایگاه معنوی خانواده به عنوان تأثیرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش سرمایه‌های انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به نحوی که سلامت اجتماعی و صلابت هر جامعه‌ای را مرهون وجود خانواده‌های سالم و با تقوا می داند. در این میان آنچه که بیش از همه در توصیه های قرآنی و سخنان گهربار ائمه معصومین علیهم السلام سفارش مؤکد شده؛ جایگاه نهاد خانواده، نقش تربیت در بنیان خانواده و رعایت تکریم و حفظ حرمت سالمندان و خردمندان بعنوان بزرگان خانواده و اجتماع بوده است و ارزشهای میهنی کشورمان نیز،خانواده را در جایگاه والای اجتماعی قرار داده است.

اما در بحث تکریم مقام بازنشستگان ؛ سخن گفتن از ارزش سالیان طولانی فعالیت سازنده این  عزیزان آسان نیست، به طور قطع این تلاش، پشتوانه‌ای ارزنده برای استحکام پایه‌های اقتصادی، توانمندی‌های صنعتی و انسجام نظام اداری کشور بوده است. تلاششان را ارج می‌نهیم و پاسداری از زحماتشان را تکلیف خود می‌دانیم. توجه به نیازهای مادی و معنوی بازنشستگان، ایجاد زمینه هایی برای حضور پرفایده آنان در صحنه کارهای اجرایی با توجه به تجربیات، تخصص ها و توانایی ها، در نظر گرفتن امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت این عزیزان، ایجاد تشکل ها، انجمن ها و گردهمایی هایی با سرلوحه قرار دادن برنامه های فرهنگی و آموزشی متناسب با شرایط آنان، ایجاد تسهیلات بهداشتی ـ درمانی، استفاده از وام ها و قرض الحسنه هایی متناسب با شرایط آنان و دادن نقش های پررنگ و کلیدی در خانه و خانواده به این عزیزان، از جمله امور ضروری و پراهمیتی است که برای سلامت روحی و روانی و جسمانی آنان توسط دولت و خانواده ها باید مدنظر قرار گیرد.

پند پیران بهتر از بخت جوان   بشنو این معنی ز پیر غیب دان

پند پیران همچو اسم اعظم است   بر جراحت ها مثال مرهم است

با توجه به دورنمای جمعیتی کشور در ۲۵ سال آینده و بحرانی بنام پدیده سالمندی در آینده نیاز است  علاوه بر برنامه‌ها  و بسترهایی که به طور مستقل برای رفاه این عدّه در قوه مجریه و مقننه کشور دنبال می شود ،  در مورد فرهنگ سازی برای خانواده‌ها در رابطه با تکریم بازنشستگان و آموزش آنها برای رفتار مناسب و علمی با آنها، از طریق رسانه‌های عمومی، تلویزیون، رادیو و مجلات و روزنامه‌ها و همینطور نهادهای مذهبی مثل مسجد و نماز جمعه و هیئات ها تلاش و برنامه‌ریزی شودو خانواده‌ها نیز به فرزندان خود فرهنگ تکریم سالمندان را منتقل کرده و آموزش دهند.

اینجانب ضمن عرض تبریک صمیمانه به مناسبت فرارسیدن ٢۵ ذی‌الحجه که به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان نامگذاری شده، سعادتمندی، سرافرازی و عزّت تمامی بازنشستگان و سالمندان  عزیز را از درگاه خداوند متعال مسئلت نموده و امیدوارم جامعه امروز و فردای ما همواره از برکات وجودی و تجربیات ارزنده آن گرانمایگان، بهره ور و بهره مند باشد و همچنین زحمات و تلاشهای یکایک مردم شریف که در نقش پدر یا مادر در خانواده ها  تلاش می نمایند را  ارج می‌نهیم و از خداوند توفیق خدمت  بیشتر در جهت اعتلای  ایرانی و خانواده ایرانی رامی‌طلبم .

 

پروانه مافی*نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی

*نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۸ ب.ظ

دیدگاه